1. Discover Toyota
  2. Toepassingen van brandstofcellen

Toepassingen van brandstofcellen

De brandstofcelmodules van Toyota voeden tal van diverse emissievrije toepassingen
De brandstofceloplossingen van Toyota zijn geschikt voor zware en langeafstandstoepassingen zoals bussen, vrachtwagens, boten en treinen. Ze zijn ook succesvol gedemonstreerd voor stationaire generatoren.
  • Versnellen van de adoptie van brandstofceltechnologie

    Het brandstofcelsysteem van Toyota heeft de flexibiliteit om te worden gebruikt in een breed scala aan waterstoftoepassingen. Onze compacte brandstofcelmodules worden al gebruikt in een verscheidenheid aan grote voertuigtoepassingen. Voorbeelden hiervan zijn de Toyota Sora-bus in Japan en de Caetano-bussen in Portugal. We laten ook zien hoe onze technologie kan worden aangenomen in vrachtwagens, en deze wordt getest in treinen, boten en heftrucks. Naast transport zijn onze modules geïntegreerd in generatoren om energie te leveren aan fabrieken, grote evenementen of in noodsituaties. We richten ons op toepassingen waar waterstofbrandstofcellen duidelijke voordelen hebben.

Emissievrije maritieme toepassingen

We waren pioniers in brandstofcellen voor maritieme toepassingen door de Energy Observer te ondersteunen, het eerste waterstofschip dat de wereld rond zeilde. Hiermee hebben we onze activiteiten uitgebreid naar een nieuw zakelijk domein waar we samenwerken met gespecialiseerde partners uit de maritieme industrie. Samen met EODev hebben we een waterstofoplossing specifiek ontwikkeld voor maritieme toepassingen. De Waterstof Range Extender EODev (REXH2®) levert nul CO2- en fijnstofemissies en zorgt voor geruisloze maritieme mobiliteit. Het is ook geïnstalleerd in Hynova-jachten die momenteel op zee worden getest.

Bus met brandstofcel

Sinds 2019 heeft TME onze brandstofceltechnologie geïntegreerd in de H2.City Gold-waterstofstadsbus, geproduceerd door CaetanoBus in Portugal. Meer recentelijk, na een strategische alliantie met CaetanoBus in december 2020, hebben we de co-branding aangekondigd van beide voertuigen, de H2.City Gold en de e.City Gold elektrische stadsbus. De waterstofbus heeft een bereik van 400 km en kan binnen negen minuten worden opgeladen. Dit voertuig toont de complementaire technologieën en engineeringcapaciteiten van beide bedrijven. Het voertuigembleem bevat zowel de logo's van Caetano als van Toyota.

  • Koolstofneutrale spoorwegoplossingen

    Als onderdeel van het EU FCH2RAIL-project, een Horizon 2020-consortium waaraan TME deelneemt, ontwikkelen en testen partners een nieuw prototype van een emissievrije trein. In het hart van het project staat een hybride en bi-mode aandrijfsysteem. Het combineert de stroomtoevoer van de bovenleiding met een hybride brandstofcelsysteem (bestaande uit batterijen en Toyota-waterstofbrandstofcelmodules) dat onafhankelijk van de bovenleiding werkt. Er is besloten om de platte configuratie van onze brandstofcelmodules te gebruiken om ze effectief in het dak van de demonstratietrein te integreren.

Emissievrije stationaire generatoren

In samenwerking met EODev, waarvan we in 2021 rechtstreeks aandeelhouder zijn geworden, hebben we een waterstofstationaire generator ontwikkeld, de GEH2®. Het integreert onze brandstofcelmodule die continue, hoogrenderende en emissievrije stroom levert. Tijdens een evenement voorzag de generator het dorp van de Energy Observer aan de voet van de Eiffeltoren van energie, terwijl hij 's avonds de Eiffeltoren verlichtte. Het was een demonstratie van de mogelijkheid om schone energie te leveren tijdens off-grid evenementen. Afgezien van de symbolische betekenis toont dit initiatief aan dat emissievrije waterstofoplossingen vandaag de dag al volledig operationeel zijn.