Stel uw Toyota samen Vraag een proefrit aan Vraag een brochure aan Vind een Toyota verdeler Afspraak werkplaats

Toyota Mirai

Een marathon van 107 dagen

Afgelopen winter heeft de Toyota Mirai met brandstofcelaandrijving op waterstof een uitgebreide, zware testrit in Duitsland met succes doorstaan.

De Toyota Mirai op snelheid tijdens een langeafstandstestrit

Zelfs de meest fanatieke vertegenwoordiger zou moeite hebben om 100.000 kilometer af te leggen in iets meer dan 100 dagen. Toch was dit de voorgeschreven afstand voor de Europese testrit die werd uitgevoerd met de Mirai, Toyota’s nieuwe brandstofcelauto op waterstof.


De verantwoordelijkheid voor de testrit lag bij KJ Tech Services GmbH uit Hamburg. De projectmanager was Patrick Hake: “Niet alleen de totale afstand was voorgeschreven, maar ook de tijd die we op verschillende soorten wegen moesten rijden. Daarom hadden we zorgvuldig één route in en rond Hamburg uitgestippeld en een team van acht rijders samengesteld, die zes dagen per week in twee ploegen werkten om de testrit precies volgens de voorschriften te voltooien.


Deze voorschriften hielden in dat de Mirai in de stad, op het platteland, op autowegen en op Duitse Autobahnen zonder maximumsnelheid moest rijden.

/
16 uur per dag gedurende 107 dagen

De test begon op 21 september 2015 en eindigde op 10 februari van dit jaar. Gedurende 107 dagen was de Mirai 16 uur per dag op de weg.


Tijdens de rit van 100.000 kilometer verbruikte de auto iets meer dan 1000 kg waterstof. De banden werden tweemaal gewisseld, terwijl ook de remblokken van de voorwielen werden vervangen. De Mirai presteerde uitstekend zonder mechanische storingen.


De brandstofcel werkte 100% betrouwbaar. Dat was ook het geval toen de buitentemperatuur tot 20 graden onder nul daalde. Ook in die week werden geen koudestartproblemen gemeld.

Leuk om in te rijden

Maar wat vonden de acht rijders van de Mirai?


“Ze waren er helemaal ondersteboven van!”, zegt Patrick. “Allemaal waren ze het erover eens dat het rijden in de Mirai een heel plezierige – en zelfs leuke – ervaring was.” 


De rijders vonden het interieur van de Mirai comfortabel en aantrekkelijk en zeiden dat de leren stoelen en het leren stuur een luxueuze indruk maakten. De auto was ook ruim: zelfs de grootste rijder zei dat er genoeg beenruimte was. De Mirai had een goede wegligging in bochten, was eenvoudig te besturen en reageerde direct op het stuur. De acceleratie was soepel en niet schokkerig en de rijders waren echt verrast door het vermogen van de auto. “Het vermogen was direct beschikbaar wanneer je het nodig had, bijvoorbeeld om in te halen of op te trekken bij verkeerslichten”, merkte één rijder op. 


Bij het stoppen voor verkeerslichten en voetgangersoversteekplaatsen kreeg de opvallend gevormde Mirai veel bewonderende blikken van andere automobilisten en voorbijgangers. En wanneer de auto zo geruisloos optrok, deed hij de wenkbrauwen fronsen. “Op die momenten waren de rijders echt trots dat ze in zo’n unieke en bijzondere auto reden”, voegt Patrick eraan toe.

Voltanken maar!

De rijders hadden zelf de verantwoordelijkheid om waterstof te tanken. Ze hadden allemaal een korte uitleg gekregen over hoe ze de tanks van de Mirai met waterstof moesten vullen. Maar omdat er bij het tanken niet veel verschil is tussen een waterstofauto en een conventionele diesel- of benzineauto, was de benodigde training minimaal.


De rijders vonden dat het tanken heel eenvoudig en veilig ging. Ze zagen dat de Mirai een groot voordeel had ten opzichte van andere elektrische auto’s. De Mirai hoefde niet de hele nacht stil te staan om te worden opgeladen, maar was na drie minuten al volgetankt en dus direct weer rijklaar.

/
Eén groot probleem!

Maar na afloop van de testrit stond Patrick voor een groot probleem. “Geen van de acht testrijders wilde stoppen met rijden in de Mirai. Ze wilden de auto allemaal voor eigen gebruik mee naar huis nemen!”

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.