Giniel de Villiers (nr. 301) van Toyota Gazoo Racing South Africa, die vorig jaar tweede werd, was meer gericht op het mijden van risico’s, maar Bernhard ten Brinke (nr. 311) van Overdrive Racing, die vorig jaar de zevende plaats in het eindklassement haalde, kwam tot zijn eigen verrassing als eerste over de streep en begon als leider aan de eigenlijke rally met een verbindingsetappe van 404 km van Rosario naar Villa Carlos Paz en een 258 km lange, op een achtbaan lijkende klassementsproef, waar met hoge snelheden over gevaarlijk bochtige bergwegen werd gereden.
De coureurs uit de motorcategorie verlieten om 4.00 uur het bivak (waar de deelnemers aan de rally kamperen) voor de klassementsproef, terwijl de coureurs uit de autocategorie om 7.13 uur vertrokken. Tot grote teleurstelling van de gemotiveerde coureurs en bijrijders pakten zich onweerswolken samen boven de verbindingsetappe tussen het bivak en de klassementsproef, waardoor de boerderijen aan weerszijden van de weg onmiddellijk in drassige rijstvelden veranderden. De organisator besloot daarom de klassementsproef af te blazen in het belang van de veiligheid.
De volgende morgen mistregende het opnieuw, waardoor ook de tweede etappe iets werd ingekort, van 461 km tot 386 km, maar alle coureurs konden wel zonder tegenslagen beginnen. Tijdverslindende moerassen waren die dag het grootste obstakel, maar de Toyota Hilux wist de helft van de plaatsen in de top 10 veilig te stellen en demonstreerde daarmee opnieuw zijn bestuurbaarheid op onverharde wegen. Daarna stond de 663 km lange derde etappe op het programma, met meer van hetzelfde: veel smalle, bochtige paden, waarop het moeilijk inhalen was, terwijl stof het zicht verminderde en regen de grip aantastte.