Stijlvol door de lucht klieven

Aerodynamisch ontwerp van de Prius

Tal van technologische doorbraken hebben de Toyota Prius, met zijn toonaangevende efficiëntie en innovatieve design, generatie na generatie verder verbeterd. Daarbij speelt zijn in de windtunnel uitgekiende aerodynamische lijn een cruciale rol.

Sinds hij in 1997 het daglicht zag, speelt de Prius een voortrekkersrol in de autosector en legt hij met baanbrekende technologie de lat keer op keer hoger.

In de jaren daarop bleef de Prius onversneden rijplezier combineren met respect voor het milieu door zijn wereldvermaarde efficiëntie verder te vergroten zonder ooit aan prestaties in te boeten. Een groot deel van dat succes is te danken aan zijn ongeëvenaarde aerodynamica.

/
/
Maximale aerodynamische efficiëntie


Tegen 100 km/h komt 70% van de weerstand die een auto ondervindt van de lucht. Dat kan dramatische gevolgen hebben voor het brandstofverbruik. Hoe minder luchtweerstand een auto genereert, hoe minder vermogen nodig is om hem door de lucht voort te stuwen en hoe minder brandstof hij verbruikt.

Het ontwerp van de oorspronkelijke Prius was betrekkelijk traditioneel, met een voorwaarts aflopende cabine en een versterkte stalen structuur. Zijn unieke afmetingen tussen een stadswagen en een kleine gezinswagen leverde hem een voor die tijd uitzonderlijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van cd 0,29 op.

De tweede generatie – die groter was dan het vorige model – was gebouwd volgens het iconische ‘Kammback’-vijfdeursontwerp, dat ook in de derde generatie werd gebruikt. Door dichter een druppelvorm te benaderen kliefde hij met een luchtweerstandscoëfficiënt van cd 0,26 nog sierlijker door de lucht dan zijn voorganger.

De luchtstroom optimaliseren


Toen de derde versie op de tekentafel lag, werd geen enkel aerodynamisch aspect over het hoofd gezien – van de hoek van de voorruit tot de plaats en kromming van de zijspiegels. Het resultaat was een productiewagen met een van de laagste luchtweerstandscoëfficiënten ter wereld, die gebruikmaakte van natuurlijke aerodynamische vormen en verschillende snufjes – subtiele spoilers, een vlakke onderbouw – om de luchtweerstand te reduceren, de luchtstromen rond de wielen weg te werken en de stabiliteit bij hoge snelheid te verbeteren.

De opvallende verlengde daklijn van de derde generatie Prius werd nog uitdrukkelijker afgebroken, waardoor het opstaande ‘Kamm-effect’ de omtrek van de auto nauwer deed aansluiten bij de efficiëntere druppelvorm. Dat abrupte einde beperkte onnodige achterlengte en gewicht, deed de turbulentie verder afnemen en bracht het iconische silhouet van het model tot stand.

De Prius verlaagde de CO2-uitstoot met 14% in vergelijking met het model van de tweede generatie en gleed door de lucht met een luchtweerstandscoëfficiënt van amper cd 0,25.

/
 
Blijven innoveren


Net zoals de originele versie de bakens verzette, tilt de huidige vierde generatie de Prius opnieuw op tot zijn terechte plaats: in de speerpunt van baanbrekend ontwerp, efficiëntie en innovatie. Naarmate het model evolueert en onze kennis van de aerodynamica verbetert, wordt de Prius steeds gestroomlijnder en het rijplezier steeds groter.

Na maanden van windtunneltesten in het aerodynamicalab van Toyota – dat simuleert hoe de lucht zich verplaatst over, onder en rond onze auto’s bij snelheden tot 250 km/h, wat voldoende is om een doorsnee passagiersvliegtuig te laten opstijgen – kwam de nieuwe Prius van de vierde generatie dankzij de bijzonder sportieve stand met een verlaagde daklijn en motorkap en gestroomlijnde verhoudingen uit bij een ongeëvenaarde luchtweerstandscoëfficiënt van cd 0,24.

Het lijdt geen twijfel dat dankzij ons blijvende onderzoek en onze vaste wil om de efficiëntie te verbeteren, de Prius nog vele generaties lang vlot en sierlijk door de lucht zal klieven.

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.