Test

Nieuwe Toyota Hilux: robuuste woestijnroos

Sinds de eerste Toyota Hilux in 1968 van de band rolde, zijn er wereldwijd al ruim 18 miljoen van verkocht. De populaire pick-up is inmiddels toe aan zijn achtste generatie. Een gesmaakt recept van extreem uithoudingsvermogen, performantie en de luxe van een sedan. Autojournaliste Anja Van Der Borght vloog helemaal naar Namibië voor een vierdaags woestijnavontuur met de nieuwste Hilux.

Robuustheid in alle facetten, dat was het uitgangspunt van de Toyota-ingenieurs bij hun plannen voor de nieuwe Hilux. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Toyota het grillige, ruige en zanderige landschap van Namibië uitkoos om de pick-up in wereldpremière aan de Europese vakpers voor te stellen. Wij zakten in internationaal gezelschap af naar het Zuid-Afrikaanse land met het magische rode zand voor een 4x4-tocht die zelfs onder ervaren autojournalisten zijn weerga niet kent. Het ultieme bewijs dat Toyota het volste vertrouwen heeft in zijn nieuwe model.

Toyota Hilux

Duitse enclave

Na ruim vijftien uur vliegen vanuit Brussel via Londen en Johannesburg (Zuid-Afrika) zetten we voet aan grond in Rooikop Airport (Walvisbaai), een piepkleine luchthaven aan de westkust van Namibië. Door het vliegtuigraampje zien we op amper honderd meter afstand een vijftal locals met een laadkar aan komen wandelen. De toon is meteen gezet: hier liggen automatisatie, drukte en een mensenzee zoals we dat in London Heathrow Airport voor het laatst hadden gezien, ver achter ons. Het gaat er allemaal
heel gemoedelijk aan toe.

“Over een rit van 170 kilometer komen we amper vijf tegenliggers en een moeder met drie kinderen tegen”

Hoewel het voorjaar de ideale periode is om Namibië te bereizen, met de zomer en het regenseizoen achter de rug, zijn de straatjes van de kuststad Swakopmund toch dunbevolkt. Behalve een groepje jongeren op het strand, een schare vrouwen met boodschappentassen en enkele Toyota pick-ups met goederen komen we vooral voorsnijders van palmnoten tegen. Die creatieve verkopers verleiden toeristen met de kunstwerkjes die ze uit de noten snijden.

Swakopmund heeft een uitgesproken Duits karakter, een gevolg van de tijd toen Namibië nog een Duitse kolonie was. We bewonderen de Duitse invloeden, zoals de Brauhaus Arcade of het gebouw met 'Am Zoll' als opschrift, en we genieten van het ruisen van de zee.

Oranjerode kleurenpracht

Na onze lunch met Duits halfliterbiertje in Strand Hotel Swakopmund, met zijn 13 meter hoge glazen hal en zicht op zee, rijden we op quads de duinen in. Onze begeleiders hadden gelijk: een stof- of zonnebril is inderdaad geen overbodige luxe. Terwijl we de quadsporen in de woestijn volgen, stuift het zand op en kleurt onze kledij oranjerood. De ijzerertskorrels die het zonlicht reflecteren, zijn verantwoordelijk voor die wisselende oranjerode kleurenpracht. De quads gaan wild tekeer.

“Robuustheid in alle facetten, dat was het uitgangspunt van de Toyota-ingenieurs bij hun plannen voor de nieuwe Hilux.”

Wanneer we terug in het hotel arriveren, is de sfeer uitgelaten en voelen we ons onvervalste avonturiers. De ideale spirit voor de 4x4-tocht met de Hilux de volgende dag, door de duinen naar het lunchpunt bij Dune 7.

What's in a name

Dune 7 is, zoals de naam al laat vermoeden, de zevende duin na de rivier Tsauchab, die door de Namib-woestijn loopt. Volgens het Namibische Ministerie van Milieu en Toerisme is Dune 7, met zijn 382 meter, de hoogste zandduin ter wereld. Een joekel van een zandberg waar zelfs doorgewinterde 4x4-rijders toch even bij moeten slikken.

We maken ons klaar om de duinen te beklimmen. Eerst laten we een minuut lang lucht uit de banden van onze Hilux. Dan vertrekken we in tweede versnelling en scheuren met een snelheid van 50 à 60 kilometer per uur de steile zandhelling op. Gelukkig graven we ons niet vast. De correcte rijtechniek in combinatie met de soepel schakelende zesbak en de performantie van de Hilux maakt ons een winning team.

Naar boven rijden is geen probleem, maar de top oversteken zonder te zien wat er volgt en dan steil naar beneden duiken, is geen alledaagse kost. Toch lijkt dat wel zo voor de Hilux, met zijn nieuwe 2.4 liter viercilinderdieselmotor (150 pk bij 3.400 tpm en een koppel van 400 Nm tussen 1.600 en 2.000 tpm). Het valt ons meteen op dat de Downhill Assist Control bij de afdaling veel minder geluid maakt dan de vorige generatie. Eens beneden, is onze eerste missie geslaagd.

Langs waterpoelen en over wasborden

We vervolgen ons parcours met een avontuurlijke 4x4-tocht door het Namib-Naukluft-park. We brengen de banden weer op spanning en rijden in colonne door het uitgestrekte nationale park. Dit park omvat een deel van de Namib, de oudste woestijn ter wereld, en het Naukluftgebergte. Met zijn 49.768 vierkante kilometer is dit het grootste wildpark van Afrika en het vierde grootste van de wereld.

Terwijl we rijden, maken de zee en de duinen van Walvisbaai op een indrukwekkende wijze plaats voor een maanlandschap en savanne. Via Kuiseb Pass rijden we naar Tropic of Capricorn, het punt dat de Steenbokskeerkring markeert. We genieten van het uitzicht op de Gamsberg, een soort van tafelberg, en de vele wilde dieren die zich komen laven aan waterholes. We spotten gemsbokken, struisvogels, beerbavianen, everzwijnen, salamanders en de zeldzame bergzebra's.

Het landschap is adembenemend en de weg lijkt iets minder extreem. Hoewel, over de zanderige wasborden — volgens ons het meest onaangename terrein om te berijden — wordt duidelijk hoe goed de ophanging van de nieuwe Hilux oneffenheden uitfiltert en hoe stijf en robuust deze Toyota is in vergelijking met zijn concurrenten. De combinatie van een verstevigd chassis, meer staal met een hoge trekweerstand en meer laspunten zorgt voor die stijfheid. De carrosserie geeft geen krimp.

Tentenkamp

Na een spannende tocht van 280 kilometer over stoffige zandwegen komen we via de geplaveide Spreetshoogte Pass, de hoogste pas in Namibië die over een afstand van 4 kilometer maar liefst 1.000 meter klimt, na zonsondergang aan in Namibgrens Guest Farm, op 1.800 meter hoogte. Met een verbruik van 8,0 liter klokken we niet veel boven het gemengde verbruik van 7,0 liter af. We zijn tevreden.

We worden verwelkomd met een lokaal wijntje geïnfuseerd met maroelafruit en gaan met olielampen op zoek naar onze tent. We voelen ons even Indiana Jones, maar beseffen al snel dat die toch wat meer ontberingen heeft moeten doorstaan. In onze tent ontbreekt het ons aan niets, behalve misschien wifi. We douchen in een aangrenzend privé-minitentje, waar de lamp een intiem schijnsel afgeeft op het tentzeil. Net voldoende om te zien wat we doen maar niet te fel zodat we zonder lichtvervuiling van de indrukwekkende sterrenhemel kunnen genieten. Douchen onder de sterren... dit is terug naar de essentie.

Met een lekker dinerbuffet sluiten we deze vermoeiende maar heerlijke dag af. Wanneer laat op de avond het kampvuur uitdooft, glijden we ons bed in en luisteren nog even naar de bush die nu tot leven komt.

Stenen ontwijken

Vandaag moeten we vroeg uit de veren. Op het programma staat een technisch 4x4-parcours van 24 kilometer vlak bij Namibgrens. We hebben onze Hilux met manuele zesbak ingeruild voor een versie met zestrapsautomaat, die we meteen via de draaiknop in L4 (low gearing – vierwielaandrijving) zetten. We gaan immers rijden op onherbergzaam terrein en steile hellingen en dus zijn maximale kracht en grip absoluut noodzakelijk.

Met een slakkengang rijden we door droge rivierbeddingen en op en van rotshellingen. Met zijn korte versnellingen klimt de Hilux er zonder morren over, vooral omdat we het achterdifferentieel in extreme situaties ook kunnen vergrendelen. Waar we tijdens dit technische parcours wel constant op moeten letten, is dat we de scherpe stenen ontwijken. Zelfs een Hilux kan niet op tegen een steen die verkeerd in je band of velg terechtkomt.

We zijn onder de indruk van de manier waarop de Hilux als een lenig dier de hellingen bekruipt en afdaalt zonder dat wij aan comfort moeten inboeten. De ingenieurs van Toyota hebben duidelijk ook gefocust op het comfort van de inzittenden.

Elke dag avontuur

Wanneer we enkele uren later Namibgrens via de secundaire weg C26 inruilen voor Windhoek, maakt enkele kilometers verder een opzichter aan de kant van de weg plaats voor oryxen en everzwijnen. Over een rit van 170 kilometer komen we amper vijf tegenliggers en een moeder met drie kinderen tegen. Namibië is na Mongolië het dunstbevolkte land ter wereld, maar dat het zo rustig zou zijn, hadden we bij onze aankomst in de luchthaven nooit gedacht. En die rust wordt niet storend doorbroken dankzij de stille diesel en goede geluidsisolatie van de Hilux.

Als afsluiter proberen we ook even de achterbank uit. Die zit comfortabel en biedt zeer veel beenruimte. We genieten er voluit van deze ruwe Afrikaanse diamant met zijn onbevattelijke landschap dat ons in elk opzicht doet verdwalen en op een zachtaardige manier onze eigen wereld doet loslaten. Maar dan is de nieuwe Toyota Hilux ons toevluchtsoord, die onze wereld met die van Namibië combineert. Functioneel, praktisch en voldoende luxueus om te beantwoorden aan onze dagelijkse realiteit maar met de look en feel van een waar avontuur.

Toyota

Ontdek hier alles over de Toyota Hilux

Ga met de Toyota Hilux zelf op ontdekking in Namibië.
Selfdrive4x4.com organiseert in Zuidelijk Afrika selfdrive-pakketreizen (full service) op flexibele reisdata gedurende het hele jaar. Klik hier voor meer info.

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.