Tourverslag

Het Automeisje test: Toyota RAV4 Hybride

Zelf geeft ze een nieuwe draai aan het begrip “automeisje”: ze blogt over alles met vier wielen. Ze is nochtans geen pitpoes of promo-girl, maar een echte dame met een passie voor auto’s, pk’s en... rijden. Logisch dus dat we haar vroegen om een tourverslag van de nieuwe Toyota RAV4 Hybride te maken.

In Nederland gaat het succes van haar blog www.hetautomeisje.nl in stijgende lijn. Bij ons in België schreef ze al reviews voor het ledenmagazine van mobiliteitsvereniging VAB. Toen we haar rijtest met de Toyota GT-86 TRD onder ogen kregen, wisten we het zeker... Toyota Belgium is de eerste Belgische constructeur die Yvette Houthuis alias Het Automeisje boekt voor een testverslag vrij en vrank zoals we dat van Nederlanders gewend zijn, maar wel bekeken door een vrouwelijke bril.

Het Automeisje

Het Automeisje: “Geen enkel automerk kan er nog omheen: de maatschappelijke kritiek neemt toe en dus moeten de ronkende diesels plaatsmaken voor stille en schone (semi-)elektrische auto’s. We kennen allemaal de voorloper op dat gebied: de Toyota Prius. Maar Toyota komt nu ook met een verantwoord alternatief in grootverpakking: de RAV4 Hybride. De RAV4 zag al het levenslicht in 1994 maar nu heeft dit Sports Utility Vehicle (SUV) ook een hybride variant. Ik stel me de vraag: is verstandig wel net zo lekker?”

Breed gespierde body

“Qua looks zit dat wel goed. De RAV4 Hybride straalt avontuur uit. Een dynamische neus, herkenbare kont (mede dankzij de led-achterlichten) en imposante schoenmaat bevestigen dat. Zijn body is breed gespierd, wat een zee van ruimte geeft in deze auto. Geflankeerd door het leder, de veiligheidsfuncties en de luxeopties van deze Premium-versie vervoert de RAV4 Hybride je uiterst comfortabel van A naar B, of je nu voorin of achterin zit.”

“Een groot voordeel van deze duurzame bigboy is dat je hem niet hoeft op te laden met een stekker.”

Op de linkerrijstrook aan het rode licht

“Over de rijeigenschappen van de RAV4 Hybride valt niet te klagen. Het Integrated Dynamic Drive System — een hele mondvol waarmee Toyota aanduidt dat deze 4x4 met behulp van meer dan 40 sensoren spoorvast is, ongeacht het type ondergrond en weersomstandigheden — temt snelle bochten en zware rijomstandigheden. Je ervaart veel meer rijplezier door de verbeterde wegligging en de sportievere stuurrespons. De zestraps CVT-automaat schakelt soepeler dan ooit en de combinatie van een 2.5 benzinemotor en een elektromotor staat garant voor een krachtige acceleratie. Je kunt je dus zelfverzekerd links opstellen bij het rode licht!”

Perfecte grip op alle soorten terrein

“Met het op onze testwagen (optionele) All Wheel Drive-systeem heb je in alle weersomstandigheden en op alle soorten terrein een perfecte grip. Handig voor die roadtrip hoog in de Italiaanse bergen of om gewoon door de blubber naar de camping in de Ardennen te rijden wanneer je ‘geniet’ van een zomer in eigen land. Met een trekvermogen van 1.650 kg kun je zeker wat extra's meesleuren. Tel daar een kofferbak bij die ook kan fungeren als ballenbak voor de kinderen en je vakantievervoer laat niets meer te wensen over.”

Geen stekker nodig

“Een groot voordeel van deze duurzame bigboy is dat je hem niet hoeft op te laden met een stekker. Je hebt dus geen laadtijd (lees: geen tijdverlies), je hoeft niet te piekeren over het volgende laadpunt (lees: geen stress) en je zeult geen extra zware batterijen mee aan boord. Hoe het werkt? De batterij wordt niet via een externe energiebron opgeladen, maar slaat energie op tijdens het remmen en/of vertragen. Doordat die batterij onder de achterzetels werd geplaatst, neemt ze maar een minimale ruimte in beslag wat resulteert in een royale bagageruimte. Zo zie je maar dat verstandig toch lekker kan zijn!”

Toyota

Ontdek hier alles over de Toyota RAV4

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.