Design

Toyota Setsuna Concept: volledig uit hout en zonder één schroef

Vol trots onthulde Toyota in het voorjaar tijdens de Milan Design Week een nieuwe concept car tweezitter: Setsuna. Helemaal uit hout en zonder één schroef.

Het grootste designevenement ter wereld, dat samenvalt met het wereldberoemde Salone del Mobile in Milaan, was voor de ingenieurs van Toyota dé uitgelezen plaats om auto- en designliefhebbers te verbazen met een ontwerp voor een houten conceptauto: de Setsuna. Hout is een traditioneel materiaal dat veel mooier veroudert dan staal of kunststof. “Je moet je inbeelden dat de Setsuna in de loop der jaren een complexe en unieke eigen persoonlijkheid ontwikkelt”, aldus zijn maker, ingenieur Kenji Tsuji. “Zoals sommige mensen, meubels of huizen met de jaren aan karakter winnen, kan die patina ook voor een auto een meerwaarde zijn.”

Mooi oud worden

De naam ‘Setsuna’, Japans voor ‘moment’, verwijst naar de vele dierbare momenten die eigenaars beleven met hun vierwieler, van onvergetelijke trips tot kostbare momenten tussen grootvader en kleinzoon, en die een hechte band kunnen creëren tussen mens en auto. Daarom gebruikte Toyota als voornaamste materiaal Japans ceder- en berkenhout dat handmatig met de borstel gelakt werd. Dat kan meerdere generaties overspannen en verandert in die tijd van kleur en textuur, afhankelijk van zijn omgeving. Het wordt mooi oud.

Die duurzaamheid reflecteert ook het klokje op het dashboard, dat net als een boom de jaren telt, tot 100 in dit geval. Ook in het embleem lees je die eeuwigheid, maar je kunt er ook een bloem in herkennen, het symbool van dierbare momenten.

Traditionele Japanse technieken

Bijzonder aan de prachtige, drie meter lange Setsuna is de manier waarop de houten onderdelen aan elkaar bevestigd zijn. Niet met nagels, schroeven of lijm, wel volgens traditionele Japanse bevestigingstechnieken zoals okuriari of kusabi, waarbij alle stukken als een puzzel in elkaar gepast worden. Dat is veel steviger en wanneer de verbindingen met de jaren beginnen uit te slijten, kun je ze met kleine aanpassingen weer strak maken.

De 86 verschillende koetswerkpanelen, zorgvuldig uitgekozen om elk op hun eigen manier te verouderen, kunnen allemaal apart met de hand gerepareerd of vervangen worden. Ook dat schrijft mee het levensverhaal van deze auto. Voor het frame gebruikten de ingenieurs berkenhout, omwille van zijn stijfheid, terwijl de koetswerkpanelen uit het flexibelere ceder gemaakt zijn. Voor dat houtwerk deden ze een beroep op de kennis van meubelmakers en scheepsbouwers.

De bodem bekleedde Toyota met zelkova en de twee zetels zijn van zacht welvend hout van de stekelboom. Bekleed met leder, dat ook mooier wordt met de jaren. Het geborstelde aluminium van de andere onderdelen, zoals het stuur, de tellers en de velgen, contrasteert stijlvol met de andere natuurlijke materialen.

De 86 verschillende koetswerkpanelen kunnen allemaal apart met de hand gerepareerd of vervangen worden.

Zoals de jaarringen van een boom

“Toen we de Setsuna creëerden, hadden we een familie voor ogen die hem generatie na generatie met liefde behandelt. Een relatie die continu ontwikkelt, zoals de jaarringen in een boom”, legt Kenji Tsuji uit.

De Setsuna wordt aangedreven door een elektromotor, waarmee hij 45 km/u kan rijden gedurende ongeveer 25 kilometer. Maar dat is minder van belang. Dit is een demonstratievoertuig, een 3 meter lang kunstwerkje, met liefde gebouwd om even bij stil te staan. Kenji Tsuji: “Naast het hout staken we veel tijd en passie in deze Setsuna. Door hem aan de wereld te tonen en te luisteren naar de meest uiteenlopende meningen, kunnen we hem nog verder verbeteren. Velen hopen dat we dit idee op de toekomstige modellen van het merk zullen toepassen.”

Te koop is de Toyota Setsuna helaas niet. Maar wie weet, komt dat er ooit wel van…

Toyota Setsuna

Ontdek de Kikai, S-FR en FCV Plus conceptwagens van het autosalon in Tokio

En savoir plus sur Toyota

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.