INNOVATIE

Toyota i-TRIL concept car: elektrische auto die zelf rijdt

Dit voorjaar toonde Toyota op het Autosalon van Genève een opmerkelijke concept car die een frivole kijk geeft op onze stedelijke mobiliteit in de toekomst. Onder het hippe koetswerk van de elektrische i-TRIL concept car schuilt een innovatief interieurconcept, terwijl de ‘Active Lean’-stuurtechnologie en de mogelijkheid tot autonoom rijden voor een nieuwe rijervaring zorgen.

Mmmobiliteit in de stad in 2030
Ons concept ‘auto’ zal de komende decennia grondig evolueren, zoveel is zeker. Veranderende mobiliteitsbehoeften en snel evoluerende technologie zullen leiden tot verrassende voertuigen, waarmee we ons in de toekomst efficiënter, vlotter en schoner zullen verplaatsen. Toyota Motor Europe en Toyota’s Europese designstudio ED2 in Nice brachten Toyota’s visie en een aantal sterke toekomstgerichte ideeën samen in de i-TRIL concept car, die zo een waardig alternatief moet vormen voor compacte auto’s (al dan niet elektrisch), openbaar vervoer en motoren.

To Waku Doki or not to Waku Doki
Toyota verliest daarbij Waku Doki zeker niet uit het oog. Deze Japanse uitdrukking verwijst naar een toestand van opwinding waarbij de hartslag de hoogte in gaat. Rijplezier staat immers altijd voorop en blijft bij deze concept car zelfs bij lage snelheden intact.

Voor de actieve SMESTO-vrouw
De i-TRIL werd ontworpen voor een specifieke bestuurder… of, beter, bestuurster. Uit onderzoek blijkt dat in de toekomst de belangrijkste weggebruiker in de steden de actieve vrouw zal zijn, tussen 30 en 50 jaar, met twee kinderen, die woont in een ‘SMESTO’ (Small to Medium Sized Town, een kleine tot middelgrote stad). Zij is vaak onderweg: naar het werk, om de kinderen naar school te brengen, te shoppen, op restaurant te gaan of vrienden te bezoeken. Daarvoor heeft ze een kleine, wendbare, handige én aantrekkelijke stadsauto nodig.

Met vleugels, of toch bijna
Met zijn specifieke eigenschappen is de i-TRIL daarvoor de geknipte wagen. Deze Toyota van de toekomst pakt uit met een hip design. De vleugeldeuren geven hem niet alleen een speciale touch, maar zorgen ook voor een zeer gemakkelijke toegang tot het interieur.

“Zelf rijden hoeft niet, want de i-TRIL kan ook autonoom rijden.”

Kijk mama, zonder stuurwiel en pedalen!
Mooie vondst is de 1+2-stoelopstelling, met centraal de bestuurdersstoel en daarachter twee zitplaatsen voor passagiers. Gedaan met het panoramische uitzicht dat verstopt zit achter de persoon die voor je zit. Ook de besturing is herbekeken: er is geen echt stuurwiel meer. De wagen aansturen gebeurt via een stuurkolom waarop ook de knopjes staan om te versnellen of af te remmen, net zoals bij een spelconsole. Pedalen zijn er niet meer, en dat betekent dat dames met om het even welk schoeisel, ook hoge hakken, veilig kunnen rijden. Handig, niet?

Controle? Hoeft niet meer
Zelf rijden hoeft trouwens niet meer, want de i-TRIL biedt ook de mogelijkheid om autonoom te rijden. Dat betekent dat de wagen bepaalde trajecten zal afleggen zonder dat de bestuurder actief de controle heeft. Gewoon even de bestemming meedelen via de Voice Activation Control en de rit gaat van start. Dat is de toekomst om de drukkere verkeersstromen in en rond de steden vlotter, veiliger en comfortabeler te laten verlopen.

You’ve got mail
Een Traffic Management Control-systeem geleidt de wagens over de wegen en ondertussen kunnen de inzittenden – inclusief de bestuurder – zich met andere zaken bezighouden, zoals de mails checken, surfen, een film bekijken of gewoon ouderwets kletsen. Hiermee wordt elke rit een plezier!

Klein én slim
Een bijkomende troef van de i-TRIL is de Active Lean-stuurtechnologie, die een grotere wendbaarheid, een dynamischer rijgedrag en meer rijcomfort biedt. In combinatie met de compacte afmeting (lengte 2.830 mm) levert dat een korte draaicirkel van slechts 4 meter op, wat zeer handig is bij het manoeuvreren in de stad. Daarnaast ‘leunen’ het koetswerk en de voorwielen ook lichtjes mee in de bocht, wat een vinniger rijgedrag en meer comfort voor de inzittenden geeft.

200 km schoon rijden
Voor de aandrijving van de 600 kg ‘zware’ i-TRIL zorgt een elektromotor die stil en emissieloos functioneert en zo zijn bijdrage levert tot een leefbaardere stad. De elektrische energie wordt opgeslagen in een batterij die een rijbereik van 200 kilometer verzekert tussen twee laadbeurten. Ruim voldoende dus voor de meeste gebruikers om een week zorgeloos door de stad te zoeven.

Ben je nu al stapelgek van deze schattige en superhandige Toyota i-TRIL? Jammer genoeg zal deze conceptwagen of een variant ervan nog niet meteen in de showroom opduiken. Maar heel wat van zijn technologie vind je nu al of in de volgende jaren in de Toyota-modellen.

Toyota

Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Meer over Toyota

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.