50 JAAR TOYOTA

Aan het woord: Marcel Pirotte, aka het autogeheugen van België

Toyota voorziet de Belg al iets meer dan 50 jaar van gemotoriseerd vervoer van Japanse topkwaliteit. Eén man volgt de automobielsector in ons land al sinds die eerste dag van Toyota België in 1966. Zijn naam: Marcel Pirotte. Hij noemt zichzelf chroniqueur automobile, wij noemen hem het autogeheugen van België.

Marcel Pirotte werd veertien dagen na de aanval op Pearl Harbor geboren, in 1941, en heeft een militaire carrière van 38 jaar achter de rug bij de Belgische landmacht. Hij begon als soldaat en ging met pensioen als luitenant-kolonel. Maar het boeiende militaire leven met vele opdrachten in binnen- en buitenland is niet de enige constante in zijn leven. Een tweede rode draad is zijn passie voor auto’s. 1966, het jaar waarin Toyota de Belgische markt voor het eerst benaderde, was ook het jaar waarin Marcel Pirotte zijn eerste artikels schreef voor Vlan, Le Soir en AutoGids.

Vandaag kijkt hij terug op 8.500 (!) geteste auto’s en laat hij zijn pen de vrije loop op de website gatsbyonline.com. Niemand beter dan Marcel Pirotte dus om 15 milestones uit de geschiedenis van 50 jaar Toyota in België te becommentariëren met levendige herinneringen.

Marcel Pirotte

1966 En maar blijven rijden … tot 150.000 km op de teller!
De eerste Belgische klant neemt zijn Toyota Corona in ontvangst. Marcel Pirotte: “Dat was een Nederlandstalige klant. Hij heeft zijn witte berline, met viercilindermotor en 1.600 cc, lang gehouden en er zo’n 150.000 km mee gereden. Een énorme prestatie voor die tijd!”

Marcel Pirotte

1967 — Het grote Japanse offensief
Toyota neemt voor het eerst deel aan het Salon van Brussel en brengt de Corolla op de markt. Marcel Pirotte: “Aan dat autosalon namen 5 Japanse merken deel: Honda, Datsun (van Nissan), Toyota, Mazda en Hino. Die jaren werden gekenmerkt door het grote offensief van de Japanse automerken, met Toyota, Datsun en Mazda op kop. Ik ben zelf ook gezwicht voor 2 Corolla’s (lacht).”

Marcel Pirotte

1968 — Wereldwijd maar 351 Toyota 2000 GT’s
Lancering van de Toyota 2000 GT. Marcel Pirotte: “Er werden in Japan maar 351 Toyota 2000 GT’s gemaakt, en drie roadsters voor een James Bond-film. In België werden in totaal acht Toyota 2000 GT’s verkocht, onder meer aan de Franse zangeres Sheila omdat deze auto in Frankrijk niet te verkrijgen was. Je kan in ons land nu nog twee van deze Toyota’s vinden. Ze kostten toen 9.000 euro, evenveel als de Porsche 911 van die tijd, maar hebben ondertussen een waarde van 400.000 à 500.000 euro!”

Marcel Pirotte

1971 — Met de Celica naar Spa-Francorchamps
De nieuwe modellen Celica en Carina worden op de markt gebracht. Marcel Pirotte: “De mooie Celica was erg populair bij veel jonge chauffeurs vanwege het sportieve design. Toyota nam met de Celica ook jarenlang deel aan de 24 uur van Spa-Francorchamps, dé wedstrijd waar alles draait om uithoudingsvermogen. Ze wonnen verschillende keren de Beker van de Koning. Zo toonde Toyota aan dat het betrouwbare, robuuste en sterke wagens produceerde.”

Marcel Pirotte

1973 — De Land Cruiser, de ideale reispartner van de avonturier
Lancering van de Toyota Land Cruiser in België. Marcel Pirotte: “Dit was de beginperiode van de commercialisering van de 4x4. Wereldwijd dongen drie 4x4-merken om de gunst van avontuurlijke bestuurders: Jeep, Land Rover en Land Cruiser. Dat waren toen de enige auto’s die offroad konden rijden.”

Marcel Pirotte

1978 — Werken aan het 4x4-imago
Eddy Merckx, Jacky Ickx, Paul Van Himst … Belgische vedetten waarderen de prestaties van Toyota tijdens internationale rallyproeven. Marcel Pirotte: “De Royal Automobile Club Belgium (RACB) organiseerde verschillende wedstrijden waaronder een wedstrijd waaraan alle constructeurs van terreinwagens konden deelnemen. Toyota nam deel met een sterk team om zijn 4x4-imago te bevestigen. Naast Eddy Merckx, Jacky Ickx en Paul Van Himst hoorden ook Willy Braillard (oud-rallyrijder) en Eugène Paesemans (toenmalige pr-man van Toyota Belgium) tot het sterrenteam.”

Marcel Pirotte

1983 — Eerste 4x4-familiewagen
Lancering van de eerste vierwielaangedreven Toyota Tercel 4x4 op de Belgische markt. Marcel Pirotte: “Wat een geniale auto was dat in die tijd! Klein van buiten, ruim vanbinnen (zoals een break), met veel ramen en veel licht. Toyota maakte met een lage prijs de 4x4 betaalbaar voor families die hielden van het offroad avontuur.”

Marcel Pirotte

1990 — De luxe-revolutie
De hoogtechnologische berline Lexus LS400 komt op de markt. Marcel Pirotte: “Lexus is het luxemerk van Toyota. De wagen werd ontworpen om te concurreren met Mercedes-Benz en BMW en dat is goed gelukt. Een revolutionaire auto ook, en dat werd in Barcelona bevestigd tijdens de persconferentie en bijhorende testritten. Het gevoel overheerste dat de markt weleens omgegooid zou kunnen worden. Mijn droom is om binnenkort rond te rijden in de nieuwste Lexus LC 500h.”

Marcel Pirotte

1994 — De lieveling van de vrouwen
Toyota roept het SUV-segment in het leven door het model RAV4 op de markt te brengen. Marcel Pirotte: “De RAV4 is een sport utility vehicle, een compacte 3-deurs familiewagen met een mooi design. Hij was vanaf de eerste dag de favoriet van vrouwen en senioren omdat je in de auto hoger zit en een goed overzicht hebt over het verkeer. Terwijl Toyota vooral jongeren als doelgroep voor ogen had (lacht).” 

Marcel Pirotte

2000 — Klaar voor de volgende revolutie?
Op de Belgische wegen verschijnt de eerste hybride Toyota Prius. De Yaris (1999) was nog maar pas verkozen tot Auto van het Jaar. Marcel Pirotte: “Wow! De eerste hybride Prius was een re-vo-lu-tie! Wat een technologische innovatie! Met een benzinemotor en een elektrische motor die oplaadt tijdens het rijden, verbruikt de wagen minder brandstof en is hij minder vervuilend. Deze hybride werd in 2005 trouwens verkozen tot Auto van het Jaar in Europa.”

Marcel Pirotte

2007 – Welkom, Auris
De Auris komt op de markt en vervangt de Corolla Hatchback. Marcel Pirotte: “Op de belangrijkste Europese markten verdwijnt de Corolla Hatchback om plaats te maken voor de Auris berline. Kort erna verschijnt de Auris hybride op het toneel, met dezelfde hybride-technologie als de Prius, en zo vergroot Toyota haar aanbod hybride-wagens aanzienlijk.”

Marcel Pirotte

2012 — Een buitengewoon succes
Langzaam maar zeker groeit de markt voor hybride wagens. Het gamma wordt uitgebreid met de Yaris hybride. Marcel Pirotte: “Alweer een succes bij vrouwen en senioren, deze compacte stadswagen!”

Marcel Pirotte

2012 — Opvallende en evenwichtige sportieve speler
Sportiviteit troef met de Toyota GT 86 en de 2000 GT. Marcel Pirotte: “Deze foto nam ik op het Salon van Genève. De GT 86 heeft een 2 liter boxermotor en een vermogen van 200 paarden. Een beest!”

Marcel Pirotte

2015 — De derde revolutie!
Bijna de helft van de verkochte Toyota’s in België is een hybridemodel en 8 op de 10 full hybridewagens in België is een Toyota. Maar de toekomst staat niet stil. Daarom wordt de Mirai gelanceerd, het eerste Toyota-model dat op waterstof rijdt. Marcel Pirotte: “Pionier Toyota introduceert de waterstofmotor. De Mirai is een auto van de toekomst. Ik vermoed dat deze wagen over vijf jaar dé standaard zal zijn!”

Marcel Pirotte

2016 — Perfect huwelijk tussen design en technologie
Toyota innoveert met de lancering van de nieuwe Toyota C-HR hybride cross-over. Marcel Pirotte: “Een topwagen als je het mij vraagt! Hybride aangedreven, met een heel jonge uitstraling, een prachtig design en vooruitstrevende technologie aan boord! Bring on the future!

Volg de kronieken van Marcel Pirotte op gatsbyonline.com.

Ontdek hier het Toyota-gamma

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.