WEEKENDJE-WEG

Sea, sun & cycling in Zuid-Holland

Hé, waren we nu naar het noorden gereden of toch naar het zuiden? De zon schijnt ongenadig in Goeree-Overflakkee, in de Nederlandse Scheldedelta. Op het programma: sea, sun & cycling. De perfecte fietsinfrastructuur was het ultieme duwtje in de rug om met de auto een weekend brake te doen helemaal in het teken van de fiets. Historicus, reisjournalist en fietsadept Gunter Hauspie rijdt voor!

Vanuit Brussel sta je op goed anderhalf tot twee uur rijden op de eilanden Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. Makkelijk zat dus om op vrijdagavond de fietsen nog op de fietsdrager te laden en met de auto richting Zuid-Holland te cruisen. Een prima fietsinfrastructuur, een weidse natuur en historische havenstadjes garanderen een ontspannen fietsweekend.

La douce France, maar dan in Nederland
Wanneer we over de Volkerakdam het zonovergoten eiland Voorne-Putten bereiken, valt ons de onmetelijke kustlijn op, maar ook de talrijke verborgen strandjes, ijskarretjes en stadjes waar het over de toeristenkoppen lopen is. Toch zitten we niet in het zuiden van Frankrijk, maar in Zuid-Holland. De watersnoodramp van 1953 was de laatste grote strijd van de bewoners van de streek met het zeewater. Voordien was de Scheldedelta een gatenkaas waar land van de zee werd gewonnen en weer afgestaan. Daarna werden de eilanden met bruggen en dammen aan het vasteland geklonken. We parkeren de auto en springen het zadel op.

Zeeland

In de schaduw van een wereldhaven
Met de komst van de bruggen verdwenen vele veerverbindingen tussen de eilanden. In Nieuw-Beijerland wacht er toch nog eentje. Het veer zet ons over het Spui. Die zeearm ontstond in de 16de eeuw na een zoveelste stormvloed. Water van de Maas stroomde via die weg naar zee. Nu is het Spui een mooie rivier waarlangs we tussen schapen naar Zuidland fietsen.

De Bernisse is een oude waterweg die ons dieper in het eiland Voorne-Putten voert. Hij vormt een groene corridor waar houten fietsbruggen en veel waterwild het decor uitmaken. De rivier kronkelt dat het een lust is, en dat contrasteert met het afgemeten polderland dat elders de dienst uitmaakt. Nederland van de plaatjes dus en hoe clichématig ook, heerlijk om te fietsen en te ontspannen!

Langs het Brielse Meer ontdekken we een staaltje van de Nederlandse doordachtheid. Aan de overzijde van het water ligt een dikke groene streep natuur, maar schoorstenen en muren van containers verraden dat die er is om het Europoort-gebied aan het zicht te onttrekken. Dat deel van de haven van Rotterdam is een van de grootste petroleumhavens ter wereld. En toch dobberen die Hollandse waterratten er rustig voorbij in hun plezierjachten, leggen er aan om wat te zonnen of fietsen er met het gezin. Alles krijgt hier netjes zijn plaats en lijkt toch zo leefbaar.

Vestingstad Brielle
Brielle is een goed bewaarde vestingstad, de mooiste van Nederland volgens sommigen. Een appelflap en een krentenbol van de bakker werken we binnen op een bankje bij de oude haven. In Brielle is historie geschreven. In 1572 was dit de eerste stad van de Spaanse Nederlanden die de Watergeuzen innamen. Dat waren opstandelingen tegen het Spaanse gezag van de katholieke koning Filips II. In de Tachtigjarige Oorlog die daarop zou volgen, werden de Noordelijke (protestantse) en Zuidelijke (katholieke, wij dus) Nederlanden uiteindelijk gescheiden. En zo komt het dat wij Belgen vandaag in het buitenland fietsen.

De volgende dag rijden we met de auto over de Haringvlietdam naar Goeree-Overflakkee. Die dam is zo’n vijf kilometer lang en damt het Haringvliet gedeeltelijk af van de Noordzee. Links het Haringvliet, rechts de open zee. Niets beschermt je hier tegen de wind. Zelfs in de auto is de passage spectaculair en horen en voelen we de wind gieren. Enkele fietsers gaan er de strijd aan met de ontketende natuurelementen op het brede fietspad, dat pal over de sluizen voert. Het lijkt onbegonnen werk, maar elke trap draaien ze met overtuiging rond. Respect!

Ongerepte duinen
Aan de andere kant van de dam laden we de fietsen van de wagen en trekken op verkenning langs de kust. We fietsen helemaal langs de westpunt van het eiland om. Het is er heerlijk fietsen! De route voert ons door de binnenduinen, die bebost zijn met lage duinstruiken. Dit is de enige strook van de dag waar er lichte welvingen in het hoogteprofiel zitten. Tot negen (9!) meter hoog klimmen we. Onderweg hebben we voortdurend doorkijkjes en doorsteken naar de Noordzee. Die pakt hier uit met een breed strand. Nergens auto’s in de buurt.

Image Image Image

Nederlanders lijken enkel te voet of met de fiets naar het strand te gaan. Na de uitkijktoren bij Ouddorp (beklim hem, je ziet er hoe uitgestrekt dit duinenlandschap is) volgt de vuurtoren Westhoofd. Hij lijkt eerder op een bakstenen Italiaanse campanile, maar hij is nog steeds bemand en leidt mee het scheepvaartverkeer op de Noordzee in goede banen. Daarna trekken we dieper het eiland in. Via Stellendam en het fotogenieke haventje van Dirksland fietsen we terug naar de Haringvlietdam. Moe en voldaan, maar uitgerust om na dit weekend terug aan de slag te gaan!

Toyota

Toyota

Toyota


www.vvvzhz.nl

Met de juiste Toyota-transportaccessoires (fiets- en dakdragers, dakkoffers, kaart- en navigatie-updates, enz.) ben je klaar om het grote avontuur tegemoet te rijden.
Maak hier je keuze

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.