TECHNOLOGIE

Mirai: de eerste waterstofauto van Toyota in België

Hydrogenics is sinds mei 2016 de gelukkige eigenaar van een Toyota Mirai. Denis Thomas, Business Development Manager bij Hydrogenics en verantwoordelijk voor de Europese markt, vertelt over zijn eerste rijervaringen met deze unieke auto, die technologie koppelt aan respect voor het milieu. Als pionier in waterstoftechnologie is Hydrogenics het best geplaatst om de limieten van deze revolutionaire auto uit te testen.

Wat doet Hydrogenics precies?
Denis Thomas: “Eenvoudig gezegd, produceren we waterstof met elektriciteit als uitgangspunt. We bouwen ook waterstofstations voor de industrie en het zware vervoer, zoals vrachtwagens en bussen. En we vervaardigen brandstofcellen die in waterstofauto’s ingebouwd kunnen worden.

Belangrijk om te weten is dat de waterstof die vandaag gebruikt wordt, grotendeels geproduceerd wordt met fossiele energie. Dat is natuurlijk niet meteen milieuvriendelijk. Waterstofauto’s of -technologieën bouwen is een goede zaak. Maar als de productie van die waterstof niet milieuvriendelijk is, is het verloren moeite. Hydrogenics ziet het daarom als zijn opdracht om waterstof te produceren met hernieuwbare energie, bijvoorbeeld uit windmolens, zonder dat daarbij CO2 uitgestoten wordt.”

Waarvoor kan waterstoftechnologie ingezet worden?
Denis Thomas: “Waterstof is vrijwel overal aanwezig, zelfs in margarine! Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de productie van meststoffen en natuurlijk van brandstoffen. Waterstof speelt een belangrijke rol in onze industrie, maar dat is voor het grote publiek niet meteen zichtbaar. Daarnaast worden er ook heel wat nieuwe toepassingen ontwikkeld, zoals de injectie van waterstof in aardgas. Het is best mogelijk dat het aardgas dat we dagelijks gebruiken, in de toekomst waterstof zal bevatten.”

In mei 2016 werd Hydrogenics de gelukkige eigenaar van de allereerste waterstofauto van Toyota in België. Wat zijn je indrukken na anderhalf jaar? Als je zou kunnen teruggaan in de tijd, zou je dan dezelfde keuze maken?
Denis Thomas: “Ongetwijfeld! We zijn 100% tevreden over de Toyota Mirai. We gebruiken hem hier als deelauto zodat al onze medewerkers hem kunnen testen. Ondertussen hebben we er al 35.000 km mee gereden. Uiteraard is de auto voor ons een gedroomd instrument om het gebruik van waterstof te promoten. Volgens ons is deze wagen vandaag klaar om de Belgische wegen te veroveren.”

Rijdt de Toyota Mirai anders dan een klassieke auto? Waarin verschilt hij?
Denis Thomas: “Algemeen gesproken, rijd je met een waterstofauto niet anders dan met een diesel- of benzineauto. Ook het rijbereik is normaal, je kunt heel België doorkruisen zonder te tanken. Het enige verschil zit hem in het comfort. Aan boord van de Toyota Mirai rijd je echt geruisloos en hij trekt bijzonder snel en vlot op. Deze voordelen ervaar je nooit op dezelfde manier in een ‘traditionele’ auto.”

Hoe tank je bij met deze auto?
Denis Thomas: “Er is nauwelijks een verschil met een klassieke tankbeurt. Je rijdt het tankstation op, je kiest een pomp, je neemt het tankpistool en bevestigt dat op de tankmond van de auto. De tank vullen duurt maar drie minuten. Je hoeft er zelfs niet bij te blijven omdat het pistool op de auto vastgemaakt is en het vullen automatisch stopt als de tank vol is.”

Waarom investeert Toyota volgens jou in de ontwikkeling van waterstofauto’s?
Denis Thomas: “Het belangrijkste element is dat deze auto’s rijden zonder uitstoot. De klimaatopwarming haalt de voorpagina’s van de kranten en de transportsector is voor minstens 30 à 40% van die opwarming verantwoordelijk. Het is dus noodzakelijk om de vervuiling door de transportsector aan te pakken. In die vervuiling spelen twee elementen: de brandstof die voor CO2-uitstoot zorgt en het gebruik van de auto zelf. Het gevolg is duidelijk: de vervuiling van steden, het ontstaan van smog … Alleen elektrische auto’s kunnen dat probleem helemaal uit de wereld helpen.

Toyota was een van de eerste constructeurs die bewust minder vervuilende wagens wilden produceren, en ze deden dat via hybride technologie. Het merk is vandaag de referentie op dat vlak in de autosector.

Ik denk dat Toyota om twee belangrijke redenen voor waterstof gekozen heeft. De eerste reden is eenvoudigweg de klant. Om met de Toyota Mirai te rijden, hoef je je gewoontes niet te veranderen en je tankt hem even snel vol als een conventionele auto. Ten tweede is er het rijbereik. De Toyota Mirai kan gemakkelijk 450 km rijden zonder te tanken. Ik ben ervan overtuigd dat waterstofauto’s al heel snel dezelfde reikwijdte als een klassieke auto zullen hebben.

Natuurlijk moet de context nog veranderen zodat de waterstofauto’s zich op de markt kunnen ontwikkelen. Maar dat proces is aan de gang. Rijden met een waterstofauto wordt voor iedereen een optie.”

Wat zijn de voordelen van de Toyota Mirai? Waarom zou je het gebruik van deze auto aanraden?
Denis Thomas: “Iedere medewerker die de auto test, komt enthousiast terug. ‘Dit is fantastisch!’ hoorden we telkens weer. Het rijcomfort, de geruisloosheid en de soepelheid maken dat de auto bijzonder prettig te besturen is. En dan is er nog het ecologische aspect. Ik beveel hem voor 200% aan.”

Hoe ziet het grote publiek de waterstoftechnologie? Leeft er bij het publiek, terecht of onterecht, een zekere angst?
Denis Thomas: “Er is een groot gebrek aan informatie en communicatie over deze technologie. Wanneer men het over waterstofauto’s heeft, roept dat soms een zekere ongerustheid op, omdat waterstof met andere, minder leuke toepassingen geassocieerd wordt, zoals de waterstofbom. En dan wordt alles al vlug op een hoopje gegooid. Maar zodra je de auto zelf test, begrijp je beter de werking ervan en verdwijnt de angst.”

In de pers lazen we dat Vlaanderen tegen 2020 twintig waterstofstations wil openen. Kun je – als specialist op dat gebied – zeggen of dat nog altijd het geval is? En hoever staan Brussel en Wallonië daarin?
Denis Thomas: “Die doelstelling is nog altijd van kracht. Dat is overigens een mooie stap vooruit en maakt de ambitie van de regering duidelijk om propere technologieën in te voeren. Voor de regering is het ook een manier om groen licht te geven en de constructeurs aan te moedigen om in die richting voort te werken. Op dit moment is er nog maar één openbaar toegankelijk waterstofstation, maar voor het einde van 2017 moet er een tweede komen bij Colruyt in Halle. Ik denk dat ons land binnen een jaar of twee al zal beschikken over vijf of zes waterstofstations.

De doelstelling van Wallonië is minder ambitieus: vijf stations tegen 2020. Er is echter nog maar net een financieringsproject goedgekeurd dat het mogelijk moet maken om verscheidene stations in de Benelux te openen. In Brussel is de toestand iets complexer. Omdat de stad het aantal auto’s wil beperken of zelfs helemaal wil bannen, heeft ze zich nog niet uitgesproken over plannen om een infrastructuur voor waterstofauto’s te ontwikkelen. De context lijkt wel gunstig. Kijken we maar naar steden zoals Antwerpen. Daar worden lage-emissiezones ingevoerd waar alleen ‘zuivere’ auto’s binnen mogen.”

Toyota

Denk je dat de waterstofauto de auto van de toekomst is?
Denis Thomas: “Ja. In de praktijk zullen de waterstofauto’s en de elektrische auto’s de markt onder elkaar verdelen. Dat betekent dat we volgens onze behoeften zullen kunnen kiezen. Wie veel korte trajecten aflegt, kan voor een elektrische auto kiezen. En voor wie meer verplaatsingen moet doen, is de waterstofauto een perfect alternatief. De waterstoftechnologie is ook ideaal voor zwaar vervoer, bedrijfsvoertuigen en bestelwagens. Aan die behoefte kan de elektrische auto nu nog niet tegemoetkomen.

Momenteel wordt in Brussel over de toekomst van de mobiliteit beslist. Europa wil dat het vervoer in 2050 nauwelijks nog emissies uitstoot. Maar als we in 2040 nog altijd vervuilende auto’s verkopen, is de kans groot dat die tien jaar later nog in gebruik zullen zijn! We zitten nu in de eerste fase van de ontplooiing, met de ontwikkeling van de infrastructuur, zoals stations. Vanaf 2020 start de tweede fase met de creatie van een concurrerend aanbod waterstofauto’s van uiteenlopende types. Vanaf 2030 zouden er dan alleen nog maar elektrische of waterstofauto’s verkocht mogen worden.”

Mirai betekent ‘toekomst’ in het Japans, een bijzonder toepasselijke naam voor dit uitgesproken model gericht op de toekomst.

Toyota

Kom alles te weten over de Toyota Mirai

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.