CYCLOCROSS

En de ploegwagen is …?

Deze winter staat er (weer) geen maat op veldrijder Mathieu van der Poel. Achter de schermen kan zijn team Beobank-Corendon nog op een andere veelwinnaar rekenen: de Toyota Avensis.

Drukke winter
Het is maandag na de veldrit in het Deense Bogense. Mathieu van der Poel greep er zijn vierde overwinning op rij in de Wereldbeker. Veel nagenieten is er voor sportief directeur Christoph Roodhooft niet bij. “De winter is een drukke periode. Gisterenavond zijn we nog teruggekeerd uit Denemarken: 900 kilometer in de auto terug naar huis. Vanmorgen had ik al een afspraak met de fietsenfabrikant”, aldus de ploegleider.
Met zo’n drukke agenda kun je maar beter over een betrouwbare en comfortabele wagen beschikken. En die heeft Beobank-Corendon.

Sinds dit voorjaar stelt Toyota zeven wagens van het model Avensis ter beschikking van het team. Dat past in een bredere samenwerking tussen Toyota en Beobank-Corendon. “In ruil kan Toyota het team en de renners inzetten voor promotie en gebruik maken van onze hospitality-faciliteiten tijdens wedstrijden. Dealers hebben zo een unieke incentive voor medewerkers en klanten. In geen enkele sport zit je zo midden in de beleving en kom je zo dicht bij de renners”, zegt manager Philip Roodhooft van het cyclocrossteam.

Duurzaam imago
Veldrijden is een wintersport, maar de meeste kilometers rijden de teamwagens tijdens de zomer. “We hebben dan veel wegwedstrijden op het programma als voorbereiding op het cyclocrossseizoen. De auto’s rijden dan mee als volgwagen. Ik schat dat zo’n 80% van de kilometers in die periode op de teller komt”, rekent Christoph Roodhooft uit. “In de winter gebruiken we de wagens voor groepstrainingen en verplaatsingen voor de wedstrijden. Over een heel jaar halen die auto’s wel 30.000 tot 35.000 kilometer.”

Bij Beobank-Corendon wordt erop gelet om geen onnodige afstanden te rijden. Philip Roodhooft: “Veldrijden is een sport die zich in de natuur afspeelt. Dat groene imago is belangrijk voor ons. Daarom zijn we in zee gegaan met een automerk dat pionier is in de ontwikkeling van duurzame hybride wagens. Om praktische redenen viel de uiteindelijke keuze op de Avensis. Jammer genoeg is dat model nog niet als hybride beschikbaar. Maar we volgen de ontwikkelingen op de voet. Tijdens de verplaatsingen proberen we met z’n allen in één wagen te rijden. Dat bespaart ons brandstofkosten en beperkt onze ecologische voetafdruk.”

Ruime koffer
De Avensis van het team is een full option break. “Ik verbaas me telkens over het koffervolume. Dat is ruim, zeker vergeleken met de compacte buitenafmetingen. Beide vind ik belangrijk. Je moet kunnen aanvoelen hoe groot de auto is. Een incident dat vaak voorvalt tijdens wedstrijden, is dat er een spiegel af gereden wordt”, aldus Christoph Roodhooft.

Er moet ook heel wat mee in de volgwagen tijdens een wegwedstrijd. Op de achterbank zit de mecanicien met twee sets wielen en een gereedschapskist; in de koffer staat een frigobox met honderd bidons en voor elke renner een sporttas met reservekledij. Verder zijn er nog alle fietsreserveonderdelen én een reservewiel voor de auto. Op het dak van de auto wordt een bagagerek bevestigd voor acht fietsen. “Vanwege die fietsen op het dak legt de Union Cycliste Internationale (UCI) beperkingen op voor de hoogte van de wagen. Dat is een van de redenen waarom de keuze op de Avensis viel.”  

“De wegligging is natuurlijk ook cruciaal. Die fietsen vangen veel wind, terwijl je in een wedstrijd toch vinniger rijdt dan in het normale verkeer. Ik hou ervan dat de wagen ook in een lage versnelling een hoog vermogen kan ontwikkelen. Alle teamwagens hebben een dieselmotor, behalve de auto waarmee ik in wedstrijden rijd. Dat is een benzinemotor met automaat. Tijdens een wedstrijd kom je soms een hand tekort en dan is zo’n automaat de oplossing.”

“Ik verbaas me telkens over het koffervolume. Dat is ruim, zeker vergeleken met de compacte buitenafmetingen.”

Veiligheid eerst
Op de radiocommunicatie en een andere claxon na moest de Avensis geen aanpassingen ondergaan. Behalve dan de bestickering van de wedstrijdwagens. Alle sponsors krijgen er een zichtbare plaats. De auto’s waarmee de teammanager en Mathieu van der Poel rijden, zijn neutrale modellen zonder sponsorvermelding.

“Voor ons gaat het in de eerste plaats om veiligheid”, beklemtoont Christoph Roodhooft de prioriteiten van het team. “In een wedstrijd is er altijd een risico op ongevallen. Daarom vind ik de remmen en wegligging belangrijker dan de topsnelheid. Op dat vlak heeft deze Toyota ons nog nooit ontgoocheld. Ja, deze Avensis zou mijn volgende privéwagen kunnen worden. Maar dan kies ik wel de dieselversie.”

“De lange rit vanuit Denemarken gisteren was vermoeiend, maar in zekere zin ook comfortabel. In die zesde versnelling tegen een constante snelheid over de snelweg cruisen, dat gaf me een rustgevend gevoel”, zegt Christoph Roodhooft.

Lange termijn
Ondertussen maakt de ploegleider plannen voor de sportieve toekomst. Of Mathieu van der Poel ook de rest van het seizoen de tegenstand zal blijven overvleugelen, willen we nog weten. Christoph Roodhooft: “Daar hebben we goede hoop in. Het seizoen is slopend voor hem; maar dat is het ook voor renners die elke wedstrijd voor de tweede plaats moeten vechten.”

“We kunnen voor een renner als van der Poel een carrièreplanning opstellen, maar uiteindelijk hangt het ook af van details. Een verkoudheid of een hardnekkig virus kan een heel ander vervolg betekenen voor de rest van het seizoen. Vergelijk het gerust met een auto. Betrouwbaarheid betekent dat je ook oog hebt voor details én dat je op lange termijn kunt werken. Dat is onze planning met Mathieu van der Poel, maar dat geldt ook voor ons partnership met Toyota.” 

Toyota

Toyota

De Toyota Avensis is ook beschikbaar in 1.6 Valvematic Benzine 6 M/T en 1.6 D-4D Diesel 6 M/T.

Ontdek hier de Toyota Avensis

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.