INNOVATIE

Toyota GR HV SPORTS concept: hybride sportsensatie

Ben jij klaar voor ongeëvenaard rijplezier? Op de Tokyo Motor Show 2017 stelde Toyota de GR HV SPORTS concept voor. Met zijn sportieve hybride aandrijving en targa-dak zorgt dit fraaie studiemodel voor een unieke rijervaring. Deze sportwagen is ook een knipoog naar de succesvolle TS050 Hybrid-racewagen en enkele iconische open sportwagens van Toyota.

Genieten onder de blote hemel
Een ritje maken in een sportwagen terwijl je, de haren wapperend in de rijwind, optimaal geniet van de rijsensaties, de mechaniek echt tot leven voelt komen en een direct contact hebt met de omgeving? Dat kan … met de Toyota GR HV SPORTS concept. In een handomdraai tover je hem om van een coupé naar een open tweezitter dankzij het verwijderbare targa-dak. Twee wagens voor de prijs van één, dat klinkt bijna te goed om waar te zijn.

Blik naar het verleden …
Deze targa-uitvoering legt de link naar de Sports 800 en de Supra, twee iconische open sportwagens uit de merkgeschiedenis van Toyota. De Toyota Sports 800 ging in 1965 in productie. Deze compacte sportwagen, ook bekend als de ‘Yotahachi’, werd aangedreven door een 800 cc-motor en bood puur rijplezier. Een andere klassieker is de Toyota Supra, waarvan de eerste generatie in 1979 op de markt kwam. Liefhebbers kijken al lang uit naar een opvolger. Deze Toyota GR HV SPORTS concept brengt hen een voorproefje.

… en de toekomst
Uiteraard haalde Toyota voor deze GR HV SPORTS concept zijn inspiratie ook uit het heden én de toekomst. Zo heeft deze concept car heel wat typische stijlelementen van de TS050 Hybrid LMP1-racewagen, zoals de ledlichten, de aluminium velgen en de diffusor achteraan. Dit zijn subtiele verwijzingen naar de aanwezigheid van Toyota in de autosport. Dat sportieve accent wordt nog verder benadrukt door de matzwarte koetswerklak die kracht en agressiviteit uitstraalt. Een imago dat perfect past bij de nieuwe sportieve GT van Toyota.

“Toyota gaat nog meer prestatiegerichte hybride voertuigen ontwikkelen.”

Johan Van Zyl
President en CEO van Toyota Motor Europe.

Sportieve hybride
De Toyota GR HV SPORTS concept kreeg een specifieke aandrijving die zuinigheid koppelt aan bijzonder sterke prestaties: THS-R (Toyota Hybrid System – Racing). Dit aandrijfgeheel is grensverleggend op het vlak van hybride technologie en is gebaseerd op de knowhow die werd opgedaan met de TS050 Hybrid. Die schittert momenteel in het wereldkampioenschap uithouding (FIA World Endurance Championship of WEC). En daar stopt het niet. Toyota zal de komende jaren nog verscheidene andere prestatiegerichte hybride voertuigen met zeer dynamische rijeigenschappen ontwikkelen.

Automatisch of manueel schakelen
Normaal rijdt de Toyota GR HV SPORTS concept automatisch, waarbij zelf schakelen dus helemaal niet hoeft. Maar omdat sportieve rijders toch graag eigenhandig de gepaste verhoudingen kiezen, voorzag Toyota ook in de mogelijkheid om manueel te schakelen. En dat zelfs volgens het klassieke H-patroon met de pook op de middentunnel. Een leuk detail is dat de startknop hierop een plaatsje kreeg onder het rode klepje bovenaan.

Dynamisch rijgedrag
In de Toyota GR HV SPORTS concept staat rijplezier centraal en dat is duidelijk te merken aan het hele wagenconcept. Het Toyota Hybrid System – Racing maakt gebruik van een krachtige batterij die centraal in het voertuig werd gemonteerd om een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt te verkrijgen. Twee factoren die cruciaal zijn om het dynamische rijgedrag te verzekeren dat bij een rasechte sportwagen hoort.

Toyota

Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Meer over Toyota

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.