ROADTRIP

Toyota Collection: de ideale bestemming voor een dagje weg

Zin in een daguitstap in het teken van Toyota? In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG. Een must see voor elke Toyota-bezitter! Hans Dierckx, journalist bij Autowereld magazine, ging alvast een kijkje nemen en maakte eerder een bloemlezing van wat het museum te bieden heeft.

De Toyota Allee – de straat in Keulen waar de Duitse invoerder van Toyota én motorsportafdeling TMG huizen – heeft er een pronkstuk bij: Toyota Collection, een museum vol Toyota-pareltjes. Peter Pichert opende begin jaren 1970 in Passau de eerste Toyota-garage in Duitsland. Met de jaren verzamelde hij een mooie collectie oude Toyota’s. Na zijn overlijden nam Toyota Duitsland de verzameling van meer dan honderd stuks over en vulde ze aan met enkele historische racewagens van TMG. Een reis door de Toyota-tijd!



King of Toyota: Corolla E10 (1966) & E90 (1988)
De Toyota Corolla is de hoeksteen van het merk Toyota, een icoon van de autogeschiedenis. De wijzer staat vandaag op meer dan 45 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd sinds 1966. In elk werelddeel, behalve Oceanië, staat minstens één fabriek die de Toyota Corolla’s eruit perst. In Europa is dat sinds een tiental jaar onder de naam Toyota Auris. De varianten zijn eindeloos. Het linkse exemplaar komt uit de Holvoetcollectie, van de gelijknamige Toyota-verdeler uit Dendermonde. De witte E90 behoort tot de Keulense verzameling.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Sterallures: Toyota 2000 GT (1967)
Deze eerste sportwagen van Toyota uit halfweg de jaren 1960 was hemeltergend mooi, maar helaas geen groot succes. Amper 351 stuks geraakten er verkocht. Een derde daarvan circuleert nog, waarvan drie in België. Vandaag is hij evenwel heel gegeerd, getuige de prijs: recente exemplaren gingen vlotjes over de 1 miljoen euro. De Toyota 2000 GT heeft ware sterallures: hij figureerde in de James Bond-film ‘You Only Live Twice’!

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Luxeslee: Toyota Crown Coupe (1973)
Bijna twee decennia voordat Toyota Lexus lanceerde, waren ze er al met de Toyota Crown, een luxeslee met chroom en in de jaren 1960 het eerste model dat in Europa verscheen. Deze Coupé-versie uit 1973 illustreert de goede smaak van het Japanse merk. Kijk naar de neus van dit grijsgroene exemplaar, het lijkt wel of drie ontwerpers ruzie kregen en vervolgens van hogerhand gedwongen werden een compromis uit te werken.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Sportmannen: Toyota Celica GT (1973), Toyota MR2 (1986), Toyota Celica Turbo 4WD Carlos Sainz (1991)
Eiji Toyoda, van 1967 tot 1981 de grote baas van Toyota, zorgde met de Toyota Celica, in gewelfd cocaflesjesdesign, voor een Japans antwoord op de concurrentie. Die zou het zeven generaties uitzingen, tot en met 2006. In 1991 kwam de roemruchte Carlos Sainz-editie uit, om de eerste wereldtitel van El Matador te vieren. Je herkent hem aan het ronde luchtgaatje op de motorkap, om de nokkenas te koelen. Ondertussen verdwenen uit de catalogus is de MR-reeks, met ‘Mister Two’, een kleine sportcoupé van 115 pk.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Evenwaardig alternatief: Toyota Corona MKII (1975)
Dubbele ronde koplampen, een pronte grille, achterwielaandrijving… Met de Toyota Corona wou Toyota in de jaren 1960-1970 bewijzen dat het merk evenwaardig was aan de Europese fabrikanten. Deze Toyota Corona Mark II zou later uitmonden in de Cressida, een model dat eveneens al lang van de Europese markt is verdwenen.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Pretentieloos: Toyota Starlet (1980)
Een kleine opdonder, dat was de Toyota Starlet, een pietepeuterige 1 liter van amper 45 pk. Pretentieloos maar wel met achterwielaandrijving! De Toyota Starlet beitelde Toyota’s naam als betrouwbaarheidsspecialist. Eind jaren 1990 bouwde Toyota een fabriek in Valenciennes en werd de Toyota Starlet een volbloed Europeaan, onder de naam Yaris.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Pionier: Toyota Tercel 4WD (1984)
De aanstoker van de cross-overhype die vandaag door autoland waait? De Toyota RAV4 van de jaren 1990. Tien jaar eerder tastte Toyota die niche al af met de cross-overversie van de Tercel, een van de eerste vierwielaangedreven personenwagens in Europa, compleet met veldversnelling en een speciaal metertje voor de hellingshoek, dat je toen in elke terreinwagen aantrof. En een bruin interieur. Tachtig was prachtig.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Wereldreiziger: Toyota Land Cruiser RJ70 (1986) & BJ42 (1974)
De rode BJ42 is een verre voorvader van de nieuwe Toyota Land Cruiser. Die loop je vandaag tegen het lijf overal waar ze een knoest van een auto nodig hebben. Denk safariparken, oorlogsgebied, steengroeven … De RJ70 (het blauwe exemplaar links op de foto) wordt nog altijd in Portugal gebouwd voor de Afrikaanse markt. Bij de vroegere Toyota Land Cruiser moest je de voorwielaandrijving met je blote handen activeren door de wielnaven te blokkeren.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Inspiratiebron: Toyota Sera (1990)
Weet jij hoe Gordon Murray op het idee kwam zijn McLaren F1 vleugeldeuren te geven? Door een Toyota Sera die hij elke dag in zijn buurt geparkeerd zag staan. Deze kleine coupé werd gebouwd op het platform van een voorwielaangedreven Toyota Starlet van eind jaren 1980, maar had wel spectaculaire portieren. Deze Sera was officieel niet te koop buiten Japan, maar je weet hoe dat gaat ...

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.

Hybride keizer: Toyota Prius (2003)
Dit is de aandrijflijn van de tweede Toyota Prius-generatie, de auto waarmee Toyota zich definitief vestigde als hybridespecialist. Ondertussen heeft Toyota al meer dan 11 miljoen van zulke auto’s op de wereld gezet en schuiven ze die naar voren als een volwaardig dieselalternatief.

In Toyota Collection, een gloednieuw museum in Keulen, ontdek je een unieke verzameling historische Toyota’s en racewagens van TMG.


Meer informatie over Toyota Collection (in het Duits):
www.toyota-collection.de



Lees hier testverslagen van Autowereld met de nieuwste Toyota-modellen
Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Meer over Toyota

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK