RACING

Toyota op de 24 Uren van Le Mans 2018

Hans Dierckx, petrolhead en autojournalist bij Autowereld, was een bevoorrechte getuige van de legendarische zege van de Toyota TS050 Hybrid in juni. Hij gunt ons een insidersblik op de 86ste editie van de mooiste en meest heroïsche race ter wereld die hij al 10 jaar op de voet volgt.

Droomjob
Hans Dierckx noemt zichzelf een petrolhead, een rasechte autoliefhebber met motorolie in de aders. Na zijn studie journalistiek vond hij een baan als autoverslaggever bij Autowereld magazine. “Dit is voor mij een droomjob, want ik ben elke dag met mijn hobby en passie bezig. Ik rij voortdurend met testwagens en mag de mooiste races bijwonen”, glundert de jonge Antwerpenaar. Zo ook de 24 Uren van Le Mans, die hij al 10 jaar op de voet volgt. “Deze legendarische race staat bovenaan mijn verlanglijstje en daarom probeer ik er altijd bij te zijn.”

“De 24 Uren van Le Mans is de jaarlijkse hoogmis van de autosport.”

Hans Dierckx
Journalist Autowereld

Magie van Le Mans
De 24 Uren van Le Mans is een van de grootste sportevenementen ter wereld en kan op veel belangstelling rekenen. “Elk jaar komen er ruim 250.000 fans kijken en dat levert een geweldige sfeer op”, vertelt Dierckx. “Het is een autosportfeest dat twee dagen lang dag en nacht duurt. In de tribunes aan de start-finish is elk plaatsje bezet. Ook overal langs het 13,6 km lange circuit staan mensen te kijken. Dit is de magie van Le Mans, die elk jaar opnieuw een stukje autogeschiedenis oplevert.”

Verdiende zege van Toyota
Dierckx was ook in 2018 in Sarthe, waar hij het langverwachte succes van Toyota – na 20 eerdere deelnames – van nabij kon meemaken. “Ik heb altijd sympathie gehad voor het Toyota-team, dat een beetje als underdog tegenover de Duitse teams stond. De voorbije jaren lag de zege vaak binnen handbereik, maar ze glipte hen telkens uit handen door schade of pech. Deze editie reden ze een vrijwel perfecte wedstrijd die leidde naar een verdiende overwinning, ook al was de tegenstand minder sterk.”

Toyota nam voor de overwinnende deelname van dit jaar al met 47 Toyota’s deel aan de populaire wedstrijd op het Circuit de la Sarthe en behaalde 6 keer een podiumplaats. Met de overwinning van dit jaar is Toyota de tweede Japanse constructeur die de klassieker wint.


Gluren in de pits
“Het was een prachtige ontknoping van het Le Mans-avontuur van Toyota”, merkt hij op. “Ik geniet altijd enorm van het bezoek in de pits en garages, waar je het team achter de rijders aan het werk ziet. De mecaniciens die elk onderdeel minutieus monteren. De ingenieurs die het functioneren van de wagens nauwlettend in het oog houden op hun computerschermen. En het teammanagement dat de strategie bepaalt en de rijders tijdens hun stints via de radio aanstuurt. Het is een legercommando dat een missie uitvoert. Hun werk ziet het publiek niet, maar het is wel cruciaal in het hele verhaal.”

“Dit is een van de belangrijkste en mooiste zeges uit mijn carrière. Deze trofee geef ik een zeer speciale plaats”

Fernando Alonso
F1-piloot

Praatje met Alonso
F1-piloot Fernando Alonso was in 2018 de sterrijder in het Toyota-team. Dierckx kon onverwacht een praatje slaan met de dubbele wereldkampioen F1. “Dat verliep heel gemoedelijk. Trouwens een heel sympathieke gast, die Alonso”, zegt hij. “Hij zei dat hij enorm naar deze wedstrijd had uitgekeken, bijna alsof het zijn eerste race ooit was, en dat hij toch een beetje zenuwachtig was.”

“Dan leer je de mens achter de F1-vedette een beetje beter kennen en groeit er toch een zekere sympathie. Tijdens de race bevestigde Alonso zijn reputatie door enkele indrukwekkende stints af te werken, waarin hij uitblonk door zijn snelheid en regelmaat.”

De jacht naar Triple Crown
“De Spaanse ster zette hiermee zijn jacht verder naar de Triple Crown voor overwinningen in de Grand Prix Formule 1 van Monaco, de Indy 500 en de 24 Uren van Le Mans”, verduidelijkt Dierckx. “Die eerste rijfde hij al binnen. De tweede nog niet want een eerste poging in Indianapolis mislukte. Maar dit jaar was een uitgelezen kans om Le Mans op zijn palmares te krijgen.”

“Fernando Alonso maakte in de 24 Uren van Le Mans alweer indruk met zijn snelheid en toonde zich ook een goede teamspeler, wat in de endurance zeer belangrijk is.”

“Alonso keek enorm uit naar deze wedstrijd, alsof het zijn eerste race ooit was.”

Hans Dierckx
Journalist Autowereld

Racetechnologie in elke Toyota
Net als vele Toyota-productiemodellen maakt ook de Toyota TS050 Hybrid racewagen gebruik van een hybrideaandrijving. “Het concept is gelijkaardig, met een verbrandingsmotor die bijstand krijgt van twee elektromotoren die gevoed worden door een batterij”, verklaart Dierckx. “Zo heeft elke Toyota-hybriderijder eigenlijk een beetje het Le Mans-gevoel in zijn wagen!”

“De Toyota TS050 is een fantastische racebolide die waanzinnige prestaties neerzet en op technologisch vlak enorm geavanceerd is. Het is vooral indrukwekkend dat de Toyota TS050 elk jaar sneller werd, terwijl hij toch zuiniger moest functioneren.”


Toyota

Volg Toyota Gazoo Racing op Twitter
Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Meer over Toyota

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK