MIJN TOYOTA & IK

The first, my last, my everything

Jurgen De Bruyne (46) bezit nog steeds zijn eerste auto: een Toyota Corolla uit 1969. Ook met zijn gele Toyota MR2 bolt hij al jarenlang genoegzaam over binnen- en buitenlandse wegen. Hij is zozeer vergroeid met het merk dat zelfs de meest legendarische Duitse sportwagen geen schijn van kans maakt.

Geel rijplezier
“In de jaren 1990 hadden mijn vrouw en ik een MR2 als dagelijkse auto”, vertelt Jurgen De Bruyne – die als technicus werkt bij Farys - als hij zijn garagepoort opent. “Jarenlang bracht die ons overal naartoe. We gingen er ook mee op reis naar Zuid-Frankrijk, Italië en Tsjechië. Toen ons gezin uitbreidde, verkochten we die auto. Achteraf vonden we dat zo jammer dat we weer op zoek gingen naar een identiek exemplaar. En hij moest absoluut weer geel zijn. Acht jaar geleden kochten we deze auto.”

Inmiddels staat er 198.000 kilometer op de teller. Maar de MR2 is in zeer goede staat. “Met zijn 2 liter-16 klepsmotor rijdt hij uiteraard sportief”, grijnst Jurgen. “Hij is vrij vinnig, en dankzij de middenmotor is de wegligging fenomenaal. Tegelijk is hij comfortabel. Perfect om dagelijks te gebruiken. De T-bar maakt hem in de zomer extra plezierig.”


Mijn eerste liefde …
Nog meer emotie zit verscholen in zijn Corolla van 1969, de allereerste generatie, jawel, en een van de oudste Toyota's in België. “Toen ik 18 was, was ik al gek van auto's en autosport”, vertelt Jurgen. “Met mijn vader ging ik eens kijken in de plaatselijke Toyota-garage. Daar vonden we deze auto.”

“Hij was toen al twintig jaar oud maar had amper 60.000 kilometer op de teller. En hij kwam van de eerste eigenaar. We betaalden er toen zo’n 500 euro voor. Twee tot drie jaar lang was die Corolla mijn daily. Waarna ik hem aan de kant zette.”

“Echt gerestaureerd werd hij nooit. Zo’n twintig jaar geleden heb ik hem wel wat opgeknapt en groen gelakt. Van dat laatste heb ik een beetje spijt. Wanneer ik hem over enkele jaren echt restaureer, krijgt hij zijn oorspronkelijke witte kleur terug. Ook die luidsprekers in de deuren monteren zou ik nu niet meer doen. Maar ja, je bent 18 en je wilt een ferme geluidsinstallatie. Ach, ook dat vertelt het verhaal van de auto.”


… en die blijft!
“Nu rijd ik er zo'n 1.000 kilometer per jaar mee. Ik vind het nog steeds een zalig autootje. Klein en koddig, stil, relatief comfortabel en enorm zuinig: hij verbruikt iets meer dan 6 liter. En kijk eens naar die mooie, chromen voorgrille.”

“Op de oldtimermarkt zie je ze zeer zelden. Klassieke Porsches, Kevers en Kadetts staan bij wijze van spreken op elke straathoek. Japanners niet. Heel af en toe zie ik er een te koop voor 5000-6000 euro. Maar de mijne gaat zeker nooit meer weg. Het was mijn eerste auto, en ik heb er veel mooie herinneringen aan. Mijn vrienden en ik reden er overal mee naartoe. Ook op reis. Al was het dan naar Luxemburg of zo. En naar rally's!”


Rally
Jurgens liefde voor Toyota groeide gestaag. “Naast de legendarische betrouwbaarheid speelde het ook een rol dat Toyota het destijds zeer goed deed in het WK rally. Ik ben zelf actief in de autosport en rijd zowel regelmatigheids- als snelheidsrally's – die laatste weliswaar buiten competitie. Daarvoor heb ik een Celica uit 1974.”

“De officiële auto die in 1973 deelnam aan het WK, bouwde ik optisch perfect na. Technisch is hij voor zowat 80 procent identiek. Daardoor word ik er op bijna elk classic-event mee toegelaten. Zo nam ik al deel aan het Eifel Rallye Festival. Ook deze auto zal ik niet gauw wegdoen. Al twaalf jaar beleef ik er mateloos veel plezier aan.”

Acht Toyota’s
“Er zijn ook auto's die komen en gaan. Soms is het moeilijk beslissen, maar de stallingsruimte is beperkt, al heb ik er met de jaren wel wat bijgebouwd en bijgekocht. Vandaag heb ik acht Toyota's. Zopas kocht ik een Corolla AE86 uit 1984. Ik heb ook een Amerikaanse Corolla 1.6 GT (1974), mijn vrouw rijdt met een Yaris T Sport (2003), en de RAV 4 (2003) is het werkpaard dat de trailer met de rallywagen trekt. Mijn dagelijkse auto is een Lexus ISF (2009) met 5.0 V8-motor. Die lust wel een litertje ...”


Duitser
“Een droomauto heb ik niet echt meer. Ik ben niet zo'n dromer. Als een auto in me opkomt, probeer ik hem te vinden. Maar ik heb geen echt verlanglijstje.”

Ooit had Jurgen wel een bucketlijstje. “Onder meer de legendarische Duitser Porsche 911 uit 1977 stond erop”, lacht hij. “Die heb ik enkele jaren geleden ook gekocht, maar zodra ik die had, vond ik hem niet meer speciaal. Het was niet mijn ding. Ik kon er niet aan wennen en vond hem nogal log en lomp. Hij paste niet op de oprit, en ook niet bij mij. Na minder dan een jaar heb ik hem weer verkocht.”


Toyota

Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Meer over Toyota

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK