TECHNOLOGIE

TOYOTA GAZOO Racing
zorgt voor autosport-DNA
in de showroom

Hoe zorg je ervoor dat je de beste wagens door de beste ingenieurs met de meest vooruitstrevende technologie kunt maken? Door de wagens eerst in extreme omstandigheden te testen. Dat is wat Toyota doet met TOYOTA GAZOO Racing. De successen die TOYOTA GAZOO Racing met zijn sportwagens behaalt op het circuit en in de rallyproeven, laten het merk vervolgens toe de wegmodellen te voorzien van hoogtechnologisch autosport-DNA.

Grenzen opzoeken
Autosport zit in de genen van Toyota. De Japanse auto’s nemen al sinds het ontstaan van het merk deel aan races, met een duidelijke missie: de prestaties van de wagens én de bekwaamheden van de autobouwers verbeteren. Want dat is de filosofie van de stichter van het merk, Kiichiro Toyoda, en die wordt nog steeds uitgedragen. “De autosport laat toe grenzen op te zoeken en te verleggen, zodat we steeds betere wagens voor onze klanten kunnen produceren”, luidt het bij TOYOTA GAZOO Racing.

Mythische overwinning
In zijn merkgeschiedenis was Toyota actief in veel series en kampioenschappen, met de meest verscheiden wagens: Formule 1, toerwagens, GT’s, endurance, rallyraid, rally … De voorbije jaren lag de focus van TOYOTA GAZOO Racing op de uithoudingsraces in het World Endurance Championship (WEC) en de rally’s in het World Rally Championship (WRC). Ook daar bleef het succes niet uit. Dit jaar scoorde rallypiloot Ott Tänak in Zweden de achtste zege uit de jonge carrière van de Toyota Yaris WRC. En in 2018 zegevierde de Toyota TSO50 Hybrid in de 24 Uren van Le Mans, een monument in de autosport.


Snelheid en efficiëntie
De Toyota TSO50 Hybrid is actief in de uithoudingsraces, maar dat betekent niet dat er met een slakkengangetje naar de finish wordt gecruiset. Zelfs de 24-uurswedstrijden draaien uit op één lange sprint, waarin mens en machine tot het uiterste op de proef worden gesteld. TOYOTA GAZOO Racing-ingenieurs ontwikkelden voor deze wagen dan ook de beste hybride aandrijving. Die bestaat uit een 2,4 liter V6 biturbo-benzinemotor bijgestaan door een elektromotor met lithion-ion-batterij. Die combinatie levert een vermogen van niet minder dan 1.000 pk op! Die power verzekert topprestaties, maar tegelijk is efficiëntie zeer belangrijk vanwege de beperkte brandstofhoeveelheid.

Beproeving op elk terrein
De ontwikkeling van de Toyota Yaris WRC was voor de TOYOTA GAZOO Racing-ingenieurs een nog grotere uitdaging. Deze rallywagen treedt aan op een parcours met afwisselend asfalt, aardewegen of sneeuw, naargelang de proeven. Hij moet dus van alle markten thuis zijn: strak sturen op asfaltbanen, robuust genoeg zijn om over hobbelige landwegen te razen en voldoende grip bieden op sneeuw en ijs. Het meest geschikt voor de Toyota Yaris WRC bleken een krachtige 1,6 liter viercilinder-turbomotor te zijn die zo’n 380 pk produceert en vierwielaandrijving te zijn.

Autosport-DNA
Toyota wendt de opgedane expertise en knowhow van het team van TOYOTA GAZOO Racing vervolgens aan voor de ontwikkeling van de sportieve modellen in het gamma. Zo biedt de constructeur de sportieve chauffeur een rasechte sportwagen met autosport-DNA! De ultieme sportwagen dus, een auto waarin je zelf dolgraag achter het stuur wilt plaatsnemen en die je tot de limiet door de bochten wilt sturen.

“De Toyota Corolla GR Sport brengt de passie en het succes van TOYOTA GAZOO Racing naar de Toyota Corolla-familie.”

Matt Harrison
Executive Vice-President Toyota Motor Europe

Toyota Corolla GR Sport onthuld
Het eerste model dat een TOYOTA GAZOO Racing-behandeling kreeg, was de Toyota Yaris. Die mondde in 2018 uit in de Toyota Yaris GR Sport. De nieuwste en tweede telg in de Europese sportwagenfamilie is de Toyota Corolla GR Sport, die in februari op het Autosalon van Genève onthuld werd.

“Deze sportieve versie brengt de passie en het succes van TOYOTA GAZOO Racing naar de Corolla-familie”, verklaart Matt Harrison, Executive Vice-President bij Toyota Motor Europe. “De sportievere look met bijkomende koetswerkelementen, 18” sportvelgen, sportstoelen en een ruimere, exclusieve uitrusting moeten vooral een jonger, sportiever publiek aanspreken.” Zowel de Hatchback als de Touring Sports is leverbaar in de nieuwe GR SPORT-uitvoering, met een 1,8- of 2,0-liter zelfopladende hybride aandrijflijn. Begin 2020 komt de Toyota Corolla GR Sport op de markt.


Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Meer over Toyota

Kies voor de marktleider van de hybrides Kies voor de marktleider van de hybrides Als marktleider van hybridevoertuigen perfectioneerden we onze wagens om u een onovertroffen gamma hybridemodellen voor elke levensstijl voor te stellen. Toyota op het Autosalon van Genève 2019 Toyota op het Autosalon van Genève 2019 Bekijk Toyota's persconferentie tijdens de Geneva Auto Show in 2019! Toyota op het autosalon 2019 Toyota op het autosalon 2019 Op het volgende autosalon van Brussel stelt Toyota 1 Belgische première en 3 nieuwigheden voor. Toyota-nostalgie in Toyota Collection Keulen Toyota-nostalgie in Toyota Collection Keulen In de Toyota Allee in Keulen vind je een heus Toyota-museum. Je geniet er van een mooie collectie oude Toyota’s en historische racewagens van Toyota Motorsport GmbH.
Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden en om u in het kader van commerciële acties te contacteren. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK