Denk aan de toekomst

Onze kinderen een betere wereld bieden om in te leven

“De wereld beter achterlaten voor onze kinderen” is geen holle slogan voor Toyota. Het is de drijvende kracht die ons in staat stelt om te innoveren, samen te werken, barrières te slechten en aan een duurzame toekomst bij te dragen. Daarom voert Toyota maatregelen uit om de wereld te verbeteren waarin we leven en die onze kinderen zullen erven.

Vergroening ... maar dan letterlijk

Wat houdt vergroening in?

Naast het planten van bomen benut Toyota Motor Corporation zijn kennis van biotechnologie en herbebossing voor diverse activiteiten, zoals het vergroenen van zijn vestigingen. Zo gebruikt de fabriek in Tsutsumi (Japan) stikstofabsorberende grassen en graszoden die door Toyota zijn ontwikkeld. De graszode betreft een traaggroeiende variëteit, die slechts eenmaal per jaar gemaaid hoeft te worden.

/
Groen dak voor Toyota-fabriek in Tsutsumi.

Meer informatie

Zijn er nog andere voordelen?

Het gebouw van de receptie en administratie in Tsutsumi wordt volledig van energie voorzien die door zonnepanelen wordt opgewekt. Het grasoppervlak dient als koellichaam, waardoor het gebouw minder gekoeld hoeft te worden en bovendien kooldioxide in zuurstof wordt omgezet. Aan de binnenkant hebben solarverlichting en reflectiebuizen de traditionele tl-buizen vervangen.

Wat is gasabsorberende verf?

De buitenkant van de assemblagefabriek – een oppervlakte van 88.000 vierkante meter – is bedekt met fotokatalytische verf, die stikstofoxiden (NOx) en zwaveloxiden (SOx) in de lucht afbreekt. Dit heeft hetzelfde effect als het planten van 7300 bomen: onder invloed van het zonlicht wordt namelijk zuurstof geproduceerd, die de lucht reinigt. De verf is ook zelfreinigend, wat betekent dat zand- en stofafzettingen bij elke regenbui worden verwijderd.

Auto’s gemaakt van planten?

Wat is biosynthetische rubber?

Dat is rubber gemaakt van planten. Toyota is betrokken bij een samenwerking om een biosynthetische rubber genaamd biohydrine te maken. Biohydrine wordt gemaakt op basis van plantaardige biomaterialen in plaats van epichloorhydrine, een veelgebruikt epoxymengsel.

/
Een van de onderdelen op basis van planten die we ontwikkelen, zijn motorslangen.

Meer informatie

Waarom is dit beter voor de samenleving?

Vergeleken met conventionele hydrinerubber op basis van aardolie zorgt biohydrine voor ongeveer 20 procent minder koolstofemissies tijdens de levenscyclus, omdat planten van nature CO2 uit de atmosfeer absorberen.

Waar wordt het gebruikt?

In motor- en aandrijvingslangen. Deze onderdelen staan bloot aan slijtage door hitte, olie, ozon, andere vloeistoffen en atmosferische omstandigheden. Daarom worden ze vaak gemaakt van epichloorhydrinerubber, die goed bestand is tegen corrosie. Biohydrinerubber kan geproduceerd met behulp van verschillende compoundtechnologieën om plantaardige materialen op moleculair niveau te binden met uit aardolie verkregen materialen.

Deze technologieën zorgen ervoor dat biohydrinerubber de mate van oliebestendigheid, hittebestendigheid en duurzaamheid biedt die vereist is voor onderdrukslangen in motoren en aandrijvingen. In termen van kwaliteit en massaproductie is biohydrinerubber daarnaast gelijk aan conventionele hydrinerubber op basis van aardolie, wat grootschalige toepassing in bedrijfswagens mogelijk maakt.

/
Zijn er nog meer plannen voor het gebruik van planten in auto’s?

Toyota is van plan om biohydrine ook te gebruiken voor andere hoogwaardige rubberonderdelen, zoals remleidingen en brandstofleidingen.


In de toekomst gaat Toyota door met het ontwikkelen en op de markt brengen van technologieën die het mogelijk maken om materialen als milieuvriendelijke kunststof en biosynthetische rubber in een groter aantal onderdelen toe te passen.

Alles kan als brandstof dienen

Alles? Wat betekent dit eigenlijk?

Waterstof is een veelbelovende en mogelijk zeer nuttige brandstof voor de toekomst. Het belangrijkste is dat waterstofauto’s tijdens het rijden absoluut geen CO2 uitstoten. Maar de productie van waterstof biedt nog ruimte voor verbetering. Deze is niet altijd volledig vrij van CO2-emissies. Toch kan waterstof uit water, algen, biomassa en voedselafval geproduceerd worden.

/
Zelfs het afvalproduct van koeien kan als basis dienen voor de brandstof waar Toyota’s waterstofauto op rijdt.

Meer informatie

Waarom doet Toyota dit?

Om de waterstofsamenleving van de grond te laten komen, zijn veel partners nodig: bedrijven, universiteiten, autoriteiten, overheidsinstanties en autofabrikanten. We moeten allemaal samenwerken om milieuvriendelijke, op waterstof rijdende auto’s de weg op te krijgen.

Hoewel Toyota zelf niet actief betrokken is bij de productie van waterstof en de installatie van stations, werken we wel met andere partijen samen om de verdere vergroening van de waterstofproductie te stimuleren, zodat de volledige waterstoftoeleveringsketen zo koolstofarm mogelijk wordt.

/
Waterstoftankstation in samenwerking met Air Liquide in Zaventem (BE).
Waarom doet Toyota dit?

Wij zijn al 20 jaar bezig met de ontwikkeling van een waterstofauto en zijn steeds meer overtuigd van de mogelijkheden ervan. We zijn van mening dat waterstof als brandstof grote mogelijkheden biedt om een einde te maken aan de CO2-uitstoot en om de afhankelijkheid van de slinkende aardolievoorraden in de wereld te verkleinen.

Waterstof is overal om ons heen. In feite is waterstof het meest voorkomende element in het heelal. Maar het komt altijd in verbinding met andere elementen voor, bijvoorbeeld met zuurstof in water (H2O). Dat betekent dat we manieren moeten vinden om het te isoleren als we zuivere waterstof (H2) als brandstof willen produceren.

/
De Mirai, Toyota’s brandstofcelauto op waterstof.

Rwanda: Land van de rijzende zonnebloem

Wat gebeurt er in Rwanda?

Door zijn betrokkenheid bij een sierteeltbedrijf draagt Toyota bij aan een nieuwe vorm van landbouw in Rwanda, die gericht is op bloeiende planten met een hoge winstgevendheid per vierkante meter. Een voorbeeld van zo’n plant is de zonnebloem. De zonnebloem, die voornamelijk om zijn olie en zaden wordt verhandeld, is veel meer dan alleen decoratief. Deze plant kan uitgroeien tot een waardevol exportproduct voor Rwanda.

/
Zonnebloemen dragen bij aan een bloeiende economie in Rwanda.

Meer informatie

Hoe houdt dit verband met een beter leven?

Omdat 80% van de Rwandese beroepsbevolking in de landbouw werkt, is landbouwondersteuning een van de beste manieren om de welvaart in het land te bevorderen. Het doel van het project in Rwanda is om vijf soorten bloemen op 70 hectare te kweken en een jaaromzet van $11 miljoen te realiseren in de komende vijf jaar. De hoop is dat de werkgemeenschap hierdoor wordt verrijkt.

Wat doet Toyota in de praktijk?

Toyota is mede-investeerder in Bloom Hills Rwanda Ltd., een bedrijf dat is opgericht om zaden en zaailingen, teeltmethoden en de noodzakelijke logistiek te ontwikkelen. We investeren ook in een aantal technologieën die worden gebruikt om de Rwandese sierteeltsector te ondersteunen, zoals zonne-energie, geothermische energie en regenwateropvang.

/
Toyota is in Rwanda, het ‘wonder van Afrika’, aanwezig met zonnebloemen.
Waarom doet Toyota dit?

Afrika ten zuiden van de Sahara moet veel hindernissen overwinnen, waaronder een landbouwproductiviteit die tot de laagste ter wereld behoort. Door de ontoereikende meststoffenvoorziening, de gebrekkige irrigatie, het tekort aan beschikbare landbouwmachines en de onderontwikkelde teeltmethoden is de gemiddelde graanopbrengst in de regio minder dan de helft van het gemiddelde in de wereld.

Wat betreft concurrentievermogen, kent de Rwandese landbouw nog een gevoelige achterstand. Maar gelukkig is Rwanda de laatste jaren zo hard gegroeid dat het land ‘het wonder van Afrika’ wordt genoemd. En de nationale regering heeft ambitieuze groei- en diversificatieplannen aangekondigd, waaronder een vertienvoudiging van de inkomsten uit de tuinbouwsector tussen nu en 2018. Toyota wil zijn steentje bijdragen aan de verdere opbouw van de Rwandese landbouwsector.

/
Het planten van de zaden.
Loopt het project soepel?

Zeer zeker. Met de hulp van het Mizuho Information & Research Institute uit Hachimantai en de Iwate University (allebei uit Japan) begint het sierteeltbedrijf Bloom Hills Rwanda Ltd. eindelijk tot bloei te komen!

Meer over

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.