Bewustmaking

Prioriteit geven aan milieuproblemen in onze gedachten, plannen en maatregelen

We beginnen onze reis door naar de wereld om ons heen te kijken. De schoonheid en pracht, maar ook de kwetsbaarheid en crisis waarin onze wereld momenteel verkeert. Dan vertalen we ons inzicht in visionaire initiatieven die bedoeld zijn om de vastgestelde milieuproblemen aan te pakken. Maak kennis met enkele maatregelen die milieuproblemen onder de aandacht brengen van onze werknemers, onze lokale gemeenschappen en de wereld in het algemeen.

Juni, de groenste maand van het jaar!

Wat is er zo bijzonder aan juni voor Toyota?

In juni zorgen we ervoor dat alle Toyota-werknemers als vanzelfsprekend rekening houden met het milieu bij alles wat ze doen. Wij noemen dat de Groene Maand en deze vindt elk jaar plaats. In deze maand proberen we onze milieu-inspanningen te verdubbelen. Het is geen nieuw initiatief, want onze eerste Groene Maand dateert van 1973!

/
Het Toyota Parts Centre South of France (TPCSF) in harmonie met zijn omgeving.

Meer informatie

Waarom juni?

Toen we in 1973 de eerste Groene Maand organiseerden, kozen we voor juni, omdat rond die tijd ook de Wereldmilieudag van de Verenigde Naties (5 juni) en de Europese Groene Week (eind mei) plaatsvonden.

Wat houdt het in?

In de Groene Maand organiseren we evenementen om onze milieuactiviteiten zowel intern als extern meer te promoten. Elk jaar kiezen we een ander thema. Dat kan een thema zijn dat afkomstig is van de EU of een onderwerp waarvoor de inspiratie uit ons eigen bedrijf komt. Door de jaren heen was de Groene Maand gericht op waterbesparing, energievermindering, luchtkwaliteit, kringloopeconomie en biodiversiteit.

In juni 2016 hebben we ons gericht op het krachtiger uitdragen van onze Environmental Challenges 2050. De activiteiten varieerden van wedstrijden en externe presentaties tot mogelijkheden voor werknemers om intern te laten zien hoe hun activiteiten het milieu ondersteunen. Via de Groene Maand zorgen we ervoor dat onze werknemers volledig milieugericht denken en dat ze de kans hebben om hun bezorgdheid om te zetten in praktische projecten.

/
/
Kunnen jullie een voorbeeld geven van een Groene Maand-initiatief?

Plaatsing van bijenkasten op het terrein van het Toyota Parts Centre South of France (TPCSF). Bijen zijn essentieel voor de bestuiving van veel bloemen en gewassen. Ze staan daarom symbool voor de ontwikkeling en het behoud van de biodiversiteit, maar wijzen tegelijkertijd op de kwetsbaarheid van ons milieu.

Een aantal vrijwilligers van het TPCSF namen met veel enthousiasme en vaak in hun vrije tijd deel aan een Groene Maand-project. In mei 2016 plaatsten ze twee bijenkasten. De imkers van de lokale vereniging Les Papiculteurs dragen hun waardevolle kennis en vaardigheden aan de vrijwilligers van Toyota over, zodat de bijenkasten goed worden verzorgd.

Zelfs de gemeente en omwonenden werden bij het project betrokken door geen gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken en hun gras later te maaien, zodat er genoeg veldbloemen voor de bijen zouden zijn om nectar te verzamelen.

De leden van de imkersvereniging en de TPCSF-vrijwilligers die het project met grote vastberadenheid tot leven brachten, verdienen een bijzonder woord van dank.

Iedereen verheugt zich erop om in de lente van 2017 de eerste honing te proeven die is vergaard.

/
Goed beschermd en gereed om de bijen van dichterbij te bekijken.
/
Dit hulpmiddel, een zogeheten imkerpijp, verhult feromonen. De bijen worden daardoor minder agressief, zodat de imkers hun kasten kunnen inspecteren.
/
Uitnemen van ramen met een ramenheffer.
/
De imker toont de koningin aan de toeschouwers en legt uit hoe ze haar kunnen herkennen.

De kracht van woorden

Jongeren een stem geven

Toyota is van mening dat milieujournalistiek een belangrijk middel is om milieubewustzijn en -verandering teweeg te brengen en sponsort daarom de Young Environmental Journalist of the Year Award in samenwerking met de Singapore Environment Council.

/
Syed Muhammad Abubakar - Winnaar van de SEC-Toyota Young Environmental Journalist of the Year Award.

Meer informatie

Problemen naar voren brengen

In 2015 was de winnaar Syed Muhammad Abubakar, een freelancejournalist uit Pakistan. Hij werd boven enkele andere boeiende kandidaten uitverkozen vanwege de creativiteit en flair waarmee hij over diverse belangrijke kwesties schreef.

De onderwerpen die Syed aansneed, waren klimaatverandering, waterberging en de gevolgen van overstromingen, en de uitdagingen voor het ecosysteem waarmee onze planeet – en met name Pakistan – wordt geconfronteerd.

/
Winnaars en sponsors van de Asian Environmental Journalism Awards 2015.
Een baken van hoop

Syed Muhammad Abubakar gelooft sterk in het belang van verspreiding van de boodschap van milieubewustzijn door eerlijke en nauwkeurige journalistiek: “Hoewel milieujournalistiek een vrij lage prioriteit heeft in Pakistan, ben ik er vast van overtuigd dat deze prijs als een baken van hoop dient om deze vorm van journalistiek in de toekomst te promoten.”

“Ik voel me gesterkt door het besef dat Toyota en de Singapore Environment Council belang hechten aan deze vraagstukken, die te vaak worden verwaarloosd vanwege nijpende economische kwesties.”

/
Syed Muhammad Abubakar ontvangt de SEC-Toyota Young Environmental Journalist of the Year Award uit handen van dr. Amy Khor tijdens de vierde uitreiking van de Asian Environmental Journalism Awards.

Aandacht voor planten

Waarom investeren in planten?

Planten zijn een belangrijk onderdeel van veel levenscycli op onze planeet. Ze zijn essentieel omdat ze voedsel en leefgebieden verschaffen voor alle soorten, zonder welke onze hedendaagse samenleving ernstig bedreigd worden.

/
De wonderen der natuur door kinderogen gezien. (Foto beschikbaar gesteld door © Green-Schools Ireland)

Meer informatie

Wat houdt het in?

Wij willen goede voogden zijn van het kostbare milieu te midden waarvan we allemaal wonen en beseffen dat het belangrijk is om deze passie voor natuurbehoud aan toekomstig generaties door te geven. Toyota werkt samen met de Foundation for Environmental Education (FEE) en Kew Gardens om het milieubewustzijn van kinderen te bevorderen via de Great Plant Hunt.

Het programma legt sterk de nadruk op biodiversiteit en besteedt vooral aandacht aan planten en de bijbehorende diersoorten. Het is onderdeel van het wereldwijde Eco-Schools-initiatief, dat jongeren wil aanmoedigen om bij het milieu betrokken te raken en dit actief te beschermen.

Wat doet Toyota in de praktijk?

Wij financieren de vertaling en verspreiding van klassikale materialen voor kinderen in het basisonderwijs. Die materialen worden dan via het FEE-netwerk beschikbaar gesteld voor scholen.

/
/
/
/
Waar gaat het precies om?

In november 2015 is dit programma van start gegaan. Momenteel zijn 10 landen, 308 scholen, 3244 leraren en 34.287 leerlingen in Europa erbij betrokken.

Het programma is gebaseerd op de onderwijsprincipes van de FEE en laat de leerlingen kennismaken met verschillende praktische buitenactiviteiten. Voorbeelden hiervan zijn het maken van habitatkaarten, het samenstellen van natuuraantekeningenboekjes, het actief verbeteren van leefomgevingen en het uitvoeren van een Earthwalk-veldonderzoek.

/

Meer over

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.