Door minder grondstoffen, hulpbronnen en stroom te gebruiken bij het bouwen van een auto, verkleinen we onze impact op het milieu.

Als we minder kunnen gebruiken, kunnen we ook minder verspillen. Daarom speelt het concept ‘reduceren’ zo’n belangrijke rol in onze missie om de ultieme eco-auto te bouwen – een auto die doorheen elke fase van zijn levenscyclus geen enkele invloed heeft op het milieu. We streven ernaar om, door intelligent design en efficiënte productieprocessen, minder energie, water en grondstoffen te gebruiken wanneer we onze auto’s bouwen.

We onderzoeken en introduceren innovatieve materialen, nieuwe processen en slimmere werkwijzen, en meten voor elk voertuig onze vooruitgang ten opzichte van doelstellingen in elke fase, van ontwerp over productie en gebruik tot afdanking.

“Goed nadenken, goede producten”

Eiji Toyoda, voormalig erevoorzitter Toyota

Onze verwezenlijkingen tot nu toe ...

/
/
/
/
/

Deze cijfers* tonen in welke belangrijke domeinen we bij de productie van elke auto een reductie hebben kunnen verwezenlijken sinds het begin van onze metingen.
*ACEA 2015
VOS - Vluchtige Organische Stof

Ontwerp en innovatie

onze inspanningen om de milieu-impact van onze auto’s te verkleinen, vatten aan van bij het begin van het ontwerpproces. Daar leiden ze tot slimme, nieuwe ideeën in alle aspecten, van hoe een auto presteert tot wat voor materialen we gebruiken om hem te bouwen.

Duurzaam ontwerp: Eco-VAS

Om ons te helpen groenere auto’s te bouwen met minder uitstoot en minder impact op de wereld rondom ons, moeten we een duidelijke strategie hebben en onze vooruitgang kunnen meten. Daarvoor bedachten we een gestructureerde aanpak: het Toyota Ecological Vehicle Assessment System of Eco-VAS.

Met Eco-VAS leggen we doelstellingen vast om de milieu-impact te verkleinen zodra we een nieuwe auto beginnen te plannen en ontwikkelen. We maken een inschatting van de levenscyclus om de milieu-impact in kaart te brengen, van ontwerp over productie en gebruik tot de uiteindelijke afdanking aan het einde van zijn nuttige leven.

Naarmate een project evolueert van de ontwerpfase naar een prototype en productie, meten wij voortdurend hoe goed het presteert ten opzichte van de doelstellingen uit Eco-VAS. Die nauwgezette aanpak heeft geleid tot de ontwikkeling van nieuwe materialen, zoals bioplastics en Toyota Super Olefin Polymer (TSOP), een uiterst sterke en schokvaste polypropyleenhars die kan worden gerecycleerd en geïntegreerd met andere materialen.

We gebruiken tegen TSOP voor een brede waaier aan toepassingen aan de binnen- en buitenkant van onze auto’s, zoals instrumentenpanelen, bekledingspanelen en zelfs bumpers. Ons onderzoek in dit domein leverde ook nieuwe manieren op om gerecycleerde materialen nuttig te gebruiken.

/

Innovatieve kenmerken

Het gewicht van een auto verkleinen is een elementaire manier om zowel het verbruik terug te dringen als de uitstoot te verlagen.

Om die mogelijkheid optimaal te benutten, bekijken we van in de ontwerpfase hoe en waar we gewicht kunnen besparen. We onderzoeken ook elk onderdeel in detail om na te gaan hoe we het lichter kunnen maken zonder de bedrijfszekerheid in het gedrang te brengen.

Het succes van onze nieuwe, lichte ontwerpen blijkt uit onze Hybrid Synergy Drive-aandrijflijn, die stap voor stap compacter is gemaakt en in totaal 20% lichter werd.

/
Een voorbeeld van innovatieve materiaalintegratie in de Prius II.

Doordacht ontwerp

Onze ontwerpteams denken grondig na over hoe en in welke rij-omstandigheden een voertuig gebruikt zal worden. Die doordachte ontwerpaanpak helpt ons de milieu impact te verkleinen en brengt ons dichter bij de ontwikkeling van de ultieme eco-auto.

De i-ROAD is een goed voorbeeld van dat concept. Deze compacte, volledig elektrische stadswagen helpt dankzij zijn uitstekende wendbaarheid het fileprobleem te bestrijden en produceert geen schadelijke uitlaatgassen.

Milieuvriendelijke kunststoffen

We waren koplopers in de ontwikkeling en het gebruik van kunststoffen op basis van organische materialen in plaats van olieproducten. We produceren die koolstofneutrale bioplastics uit duurzame gewasteelten sinds 2003. Ze dragen bij tot een verdere afname van de CO2-uitstoot tijdens de levenscyclus van een auto.

Als eerste autobouwer ter wereld ontwikkelden wij een manier om spuitgietbare bioplastics te maken, waardoor we het materiaal konden gebruiken voor onderdelen zoals het instrumentenpaneel in de Prius. Bioplastics vindt u ook in geluidsisolerende materialen, vloermatten en kofferbekledingen.

/
Het gebruik van milieuvriendelijke kunststoffen zit in de lift sinds 2003.

Beheer van chemische stoffen

Wij namen al maatregelen om onze impact op het milieu te verkleinen lang voor de Europese wetgeving ons daartoe verplichtte. We hebben het gebruik van zware metalen als lood*, cadmium en kwik, die langdurige milieuschade kunnen veroorzaken indien de afvalverwerking ervan niet op de juiste manier gebeurt, teruggeschroefd of stopgezet. We gebruiken loodvrije auto-onderdelen en roestwerende behandelingen en kwikvrije verlichting en schakelaars. We vermijden ook het gebruik van oplosmiddelen en autolakken die schadelijke stoffen bevatten.

We beantwoorden volledig aan REACH, de Europese regelgeving inzake de registratie, beoordeling en autorisatie van chemische stoffen, en werken samen met al onze partners om te garanderen dat ook zij hun verplichtingen en verantwoordelijkheden begrijpen. REACH wordt toegepast in elk aspect van onze activiteiten, zowel nieuwe auto’s als onderdelen en toebehoren. Ons doel is om wereldleider te worden op het vlak van veilige chemische stoffen en andere regelgeving op het vlak van chemicaliën. Met alle vragen over REACH kunt u terecht bij: reach@toyota-europe.com

*behalve in accu’s, zoals vermeld in de vrijstellingen in Bijlage II van de Europese Richtlijn 2000/53

/
REACH is de Europese regelgeving inzake de registratie, beoordeling en autorisatie van chemische stoffen.

Operationeel en logistiek

Wij zijn even bekommerd om de milieuprestaties van onze bedrijfsvoering als om de auto’s die we bouwen. We zoeken dan ook voortdurend naar manieren om ons gebruik van natuurlijke hulpbronnen, onze uitstoot en onze afvalproductie te verminderen.

Goed nabuurschap

Wij zijn een belangrijke industriële speler in Europa, met productievestigingen voor auto’s, motoren en transmissies in het VK, Frankrijk, Tsjechië, Polen, Rusland, Turkije en Portugal. Wij erkennen het enorme belang van ‘goed nabuurschap’ overal waar wij actief zijn. Dat betekent dat wij een verantwoordelijke werkgever willen zijn, maar ook dat wij het milieu en de gemeenschappen rondom ons willen beschermen en versterken.

We zoeken voortdurend naar nieuwe manieren om ons gebruik van natuurlijke hulpbronnen te verminderen en onze uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. We passen verschillende methodes toe om warmte en elektriciteit op te wekken uit zonne-energie en gebruiken hernieuwbare biomassa als alternatief voor aardgas om te verwarmen. We streven ook naar de doeltreffendste manieren om onderdelen en afgewerkte voertuigen te verschepen door onze logistieke processen te verbeteren en vervoermiddelen met een kleinere milieu-impact te gebruiken.

/

Europese initiatieven

Zonnemuur

De fabriek van Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes, waar de Yaris wordt gebouwd, gebruikt warmte van de zon als koolstofvrije aanvulling op de centrale verwarming. Ze beschikt over een zonnemuur, een 410 m² grote, geperforeerde metaalplaat voor de zuidmuur van het gebouw. Daardoor ontstaat een luchtspouw, die wordt opgewarmd door de zon. Met behulp van ventilatie en natuurlijke convectie wordt de warme lucht naar het systeem gevoerd dat het persatelier verwarmd, waar de koetswerkpanelen worden gevormd.

/
Zonnepanelen

Toyota Motor Manufacturing UK verkleinde zijn koolstofvoetafdruk door zijn fabrieken deels van stroom te voorzien met zonne-energie. Het beschikt over een van de grootste zonnepaneelinstallaties in Groot-Brittannië in zijn fabriek in Burnaston en een kleinere installatie in de motorenfabriek in Noord-Wales. Samen produceren de 17.000 fotovoltaïsche panelen bijna 7.250 MWh elektriciteit, voldoende om elk jaar 7.000 auto’s en 22.500 motoren te maken.

/
Regenwater opvangen

Water is een kostbare hulpbron en we hebben de hoeveelheid water die we voor elke auto nodig hebben, fors verminderd. In Valenciennes verminderen we bovendien de hoeveelheid water die we uit de gemeentelijke waterreserves putten door regenwater op te vangen in twee grote bekkens op het terrein van de fabriek. Met hun oppervlakte van 6.200 m² en 10.380 m² helpen zij ons om het gebruik van leidingwater in onze productieprocessen tot nul te herleiden. Voor dit succesvolle project werd Toyota Motor Manufacturing France bekroond met een platinaprijs in ons interne Global Environmental Award-programma.

/
Biomassaboiler

De fabriek in Valenciennes verlaagde de uitstoot van broeikasgassen door een van haar aardgasboilers te vervangen door een exemplaar op biomassapellets. Die werd ontwikkeld in samenwerking met energiespecialist EDF Optimal Solutions en in maart 2015 in gebruik genomen. Hij kan 1.000 kW genereren en wordt gebruikt om een constante temperatuur aan te houden in oppervlaktebehandelingsprocessen.

/

Intelligente verpakkingsoplossingen

In de verzending van onderdelen en voertuigen naar en van onze fabrieken, kunnen we de koolstofuitstoot verminderen door na te denken over hoe we artikelen zo efficiënt mogelijk en met zo weinig mogelijk afval kunnen verschepen. Onze teams werken samen en bestuderen de verschillende soorten en vormen van artikelen die we gebruiken om verpakkingen te bedenken waarmee we met een enkel weg- of spoortransport zoveel mogelijk artikelen kunnen vervoeren.

Dat leidt tot efficiënter ruimtegebruik, lagere CO2-uitstoot en makkelijker te vullen, laden en lossen verpakkingen. Dit soort nieuwe ideeën moedigen we aan in onze jaarlijkse Global Eco Awards, waarbij ons European Parts Depot in België met zijn innovatieve oplossingen op dit gebied in de prijzen viel.

/

Doeltreffende toevoersystemen

In het vervoer van onderdelen en producten kunnen wij op vele manieren onze totale uitstoot beperken, in overleg met onze transportpartners en toeleveranciers.

We proberen gebruik te maken van vervoermiddelen met een lage uitstoot en gebruiken scheepstransport en spoorvervoer als alternatieven voor wegvervoer op lange afstand. Ook het gebruik van energie-efficiënte voertuigen is belangrijk, inclusief voertuigen op alternatieve brandstoffen. We leren de bestuurders milieuvriendelijke rijtechnieken aan en stimuleren het uitstippelen van routes waarop voertuigen zo efficiënt mogelijk kunnen rijden. Een ander belangrijk aspect is optimaal gebruik van de beschikbare vrachtruimte. We voorkomen lege terugritten na leveringen en leveren waar mogelijk rechtstreeks aan klanten om ritten naar en van magazijnen te vermijden.

/
Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.