We bedenken steeds meer manieren om artikelen en hulpbronnen te hergebruiken, onze vraag naar grondstoffen terug te dringen, energie te besparen en het milieu te beschermen.

We weten dat we ons niet kunnen veroorloven een wegwerpmaatschappij te zijn en dat we betere en gemakkelijkere manier moeten vinden om de voorwerpen die we maken en de hulpbronnen die we daarvoor aanwenden te hergebruiken.

We hebben een aantal systemen ingevoerd om de levensduur van onderdelen en componenten te verlengen, soms door er een nieuwe en andere toepassing aan te geven. Zo hebben we een omvangrijke afdeling die onderdelen herwerkt en zien we wereldwijd hybride batterijen uit onze voertuigen terugkeren en gebruikt worden om schone zonne-energie mee op te slaan.

Een ander voorbeeld van recirculatie is ons voornemen om water te besparen door er zo weinig mogelijk van te gebruiken en alle afvalwater van onze productieprocessen te recycleren. Ons oog voor detail houdt in dat zelfs de dozen waarin onze onderdelen worden geleverd, zijn ontworpen met het doel om steeds opnieuw gebruikt te worden.

De bijdrage van recirculatie ...

/
De besparing door één type verbetering van de verpakking in ons European Parts Centre (2015).
/
Volume ‘hergebruikt’ opgevangen regenwater in onze productievestiging in Frankrijk (aug. ‘14 – aug. ‘15).
/
De productie van een nieuwe DPF* stoot maar liefst 22,6 kg CO2 uit, terwijl een herwerkte DPF slechts 3,3 kg uitstoot (studie Chalmers University, Göteborg).
*Dieselpartikelfilter

Tal van auto-onderdelen kunnen worden hersteld en hergebruikt, waardoor de afvalberg verkleint en de vraag naar grondstoffen voor de productie van nieuwe onderdelen afneemt.

Onderdelen herwerken

We hebben een grootschalig herwerkingsprogramma dat gebruikte onderdelen uit ons Europese retailnetwerk terugneemt. De teruggezonden onderdelen worden geïnspecteerd en hersteld in een herwerkingscentrum, waarbij alle versleten stukken worden vervangen. Het onderdeel wordt opnieuw geassembleerd, verpakt en tegen concurrentiële prijzen aangeboden aan onze klanten, zodat zij bewust voor een duurzame oplossing kunnen kiezen. Courante artikelen die we op die manier verwerken zijn airconditioningcompressoren, automatische transmissies, stuurbekrachtigingen, cilinderkoppen, motoren en koppelingsets.

/

De batterijen die we in onze hybrides gebruiken zijn ontworpen om betrouwbaar te zijn en de volledige levensduur van het voertuig dat ze aandrijven te blijven werken. Zelfs wanneer een hybride auto het einde van zijn nuttige leven bereikt, beschikt de batterij nog over capaciteit en kan ze voor andere doeleinden worden aangewend.

Hybride batterijen hergebruiken

De verschillende soorten batterijen – op basis van nikkel en lithium – die we in onze hybrides gebruiken, zijn ontworpen met het oog op de lange termijn en moeten tijdens de levensduur van een voertuig normaliter nooit vervangen worden.

Vaak gaan ze zelfs langer mee dan de voertuigen die ze aandrijven. We onderzoeken hoe die batterijen kunnen worden herwerkt om opnieuw gebruikt te worden in onze auto’s of voor andere nuttige toepassingen, voornamelijk als vaste of noodstroomeenheid.

/

Wanneer een hybride voertuig het einde van zijn levensduur bereikt, door normale slijtage of een ongeval, is de kans groot dat de hybride batterij ervan nog werkt en geschikt is voor hergebruik om duurzaam geproduceerde energie op te slaan.

Vaste opslag

Wanneer een hybride voertuig het einde van zijn nuttige levensduur bereikt, werkt de aandrijfbatterij wellicht nog steeds. Die hybride batterij kan dan worden verwijderd en gebruikt als een aparte, vaste stroomopslag. In groep kunnen die batterijen een grote hoeveelheid elektriciteit opslaan en fungeren als onderdeel van een gecoördineerd energiebesparingssysteem of zelfs als een noodreserve.

Overal ter wereld zien we al goede voorbeelden van hoe hybride batterijen op die manier worden gebruikt. In de VS worden ze gebruikt om met zonne-energie opgewekte elektriciteit op te slaan in het kader van een milieuproject in Yellowstone National Park, in Japan gebruiken Toyota-dealers een gelijkaardige aanpak om hun showrooms van stroom te voorzien. We onderzoeken of dergelijke activiteit ook in Europa mogelijk is, waar het aantal beschikbare batterijen door hun grote betrouwbaarheid voorlopig beperkt is.

VS: groene energieopslag in een nationaal park

Meer dan 200 hybride batterijen die werden gerecupereerd uit Toyota Camry’s, worden gebruikt als onderdeel van een hernieuwbaar energieproject in Yellowstone, het oudste nationale park van de VS. Samen vormen ze een vaste opslageenheid voor de elektriciteit die wordt opgewekt door de zonnepanelen in het park. Met hun gecombineerde capaciteit van 85 kWh kunnen zij makkelijk voorzien in de stroombehoefte van de gebouwen op de Lamar Buffalo Ranch Field-campus.

Wij geloven dat de batterijen op deze manier gebruiken hun nuttige levensduur de facto kan verdubbelen en zo bijdraagt tot een systeem waarbij elektriciteit wordt opgewekt, opgeslagen en gedistribueerd zonder koolstofuitstoot.
Battery Life After Cars : The Toyota Effect

/
/
Zonnepanelen op de Lamar Buffalo Ranch Field-campus in Yellowstone National Park (VS).
/
Hergebruikte hybride batterijen uit Toyota Camry’s slaan energie op in Yellowstone (VS)

Efficiënte energieplanning in Japan

Een aantal Toyota-dealers in Japan is gestart met het gebruik van slimme groene batterijen – hybride batterijen die worden gebruikt als vaste opslag voor met zonne-energie opgewekte elektriciteit. Tien batterijen uit de Prius worden aan elkaar gekoppeld om de lokale stroomproductie van zonnepanelen op te slaan. Die energie wordt vervolgens gebruikt op piekmomenten om de energiekosten te drukken.

Nog meer efficiëntie is mogelijk wanneer de batterijen worden gebruikt als onderdeel van een energiebeheersysteem voor het gebouw, in combinatie met onder andere energie-efficiënte airconditioning en ledverlichting. Hybride batterijen werden ook al met succes gebruikt als noodstroomvoorzieningen tijdens nationale rampen in Japan.

/
Slimme groene batterijen recycleren afgedankte Prius-batterijen (Japan).

Water is een essentiële wereldwijde hulpbron die onder nooit geziene druk staat. Wij leveren inspanningen om ons waterverbruik terug te dringen en het afvalwater uit onze activiteiten maximaal te hergebruiken.

Watergebruik

Door de groeiende wereldbevolking en toenemende landbouwproductie is water waardevoller dan ooit. Wij beschouwen water wereldwijd als een essentieel milieuthema en zoeken gericht naar manieren om ons verbruik te reduceren en meer water te hergebruiken, te recycleren en op te vangen, zodat we minder leidingwater moeten gebruiken.

We leggen waterdoelstellingen vast voor onze bedrijven wereldwijd, rekening houdend met de verschillende milieu-omstandigheden in elk land of regio. Om die te halen ontplooien we diverse initiatieven, van waterbesparing tot hergebruik van waterafval. In overeenstemming met ons engagement om de impact van onze vestigingen op het milieu zo klein mogelijk te maken, streven we ernaar het gebruik van leidingwater volledig te elimineren tussen 2030 en 2040.

We hebben al doeltreffende maatregelen ingevoerd. Zo voldoet Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) in een groot deel van zijn waterbehoefte met regenwater uit spaarbekkens op het fabrieksterrein en efficiënte recyclage van afvalwater. We maken niet alleen verantwoord gebruik van water, we besteden ook veel aandacht aan wat er gebeurt met het afvalwater van onze productieprocessen. Onze fabriek in Burnaston in het VK, bijvoorbeeld, gebruikt een intelligent waterbeheersysteem dat niet alleen het afvalwater van de fabriek verwerkt, maar ook de lokale omgeving helpt beschermen tegen overstromingen.

/
Het waterzuiveringsproces bij Toyota Motor Manufacturing France.

Waarom iets niet telkens opnieuw gebruiken, in plaats van het te recycleren? Ons Kanban ‘just-in-time’-systeem gebruikt speciaal ontwikkelde plastic kratten om onderdelen van en naar onze fabrieken te vervoeren.

Verpakking

De efficiëntie van onze productie is wereldwijd geschraagd op een Kanban ‘just-in-time’-systeem, waarbij onze talloze leveranciers de onderdelen die we nodig hebben in het juiste aantal, op de juiste plaats en op het juiste moment leveren. Het werkt met specifieke, herbruikbare plastic kratten en andere soorten verpakking die zijn ontworpen op maat van welbepaalde onderdelen, om ze op de efficiëntste manier tot aan de productielijn te kunnen brengen. De kratten zijn herbruikbaar en creëren dus geen afval, in tegenstelling tot kartonnen verpakkingen.

/
Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.