Ons Europese verhaal

Van kleinschalige auto-import tot meerdere productievestigingen

Inleiding - BELANGRIJKSTE BOODSCHAP - Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Nulla vitae elit libero, a pharetra augue. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Hoe het allemaal begon?

We hebben ons steeds aan de veranderende voorkeuren en eisen van onze klanten aangepast door hier meer middelen voor onderzoek en vormgeving beschikbaar te stellen. Zo weten we zeker dat we het soort auto’s bouwen waarin Europeanen willen rijden. En we hebben voortdurend naar verbetering gestreefd: steeds betere auto’s, steeds meer betrouwbaarheid en een steeds betere service leveren.

Lokaal hebben we meer dan € 9 miljard geïnvesteerd in fabrieken om onze auto’s, motoren en transmissies te bouwen, in technische centra en een bloeiende ontwerpstudio en in de ontwikkeling van onze leveranciers om de duizenden onderdelen te produceren die in elke auto worden toegepast. Dat heeft duizenden banen opgeleverd, niet alleen voor ons bedrijf maar ook voor ons netwerk van meer dan 400 Europese leveranciers. Doordat we in Europa over deze voorzieningen beschikken, kunnen we onze klanten kortere levertijden bieden en het milieueffect van onze zeevaartactiviteiten verkleinen.

Wij beseffen dat Europeanen tot de meest kritische klanten ter wereld behoren en hebben hun verwachtingen als maatstaf gebruikt om auto’s te ontwerpen die met zekerheid aan de hoogste esthetische, ontwerp- en prestatie-eisen voldoen, zoals de nieuwe Toyota C-HR, onze grensverleggende crossover.

Lang voordat dit een hoofdthema voor de auto-industrie als geheel werd, begonnen wij al te onderzoeken hoe we auto’s schoner en efficiënter konden maken door te investeren in hybride en brandstofceltechnologie.

Zestien jaar na de Europese introductie van de Prius, onze eerste hybride, hebben we hier meer dan één miljoen hybrides verkocht. En we verkopen onze hybrides niet alleen in Europa, we bouwen ze hier ook: Auris-hybrides in Groot-Brittannië, Yaris-modellen in Frankrijk en de Toyota C-HR in Turkije.

We hebben ook een aantal Europese landen toegevoegd aan de groep die als eerste profiteert van onze baanbrekende brandstofcelaandrijving op waterstof, zoals toegepast in de Mirai, de eerste in massa geproduceerde vierdeurs brandstofcelauto ter wereld. Door de Mirai op de markt te brengen, zetten we een belangrijke stap om de bestaande paradox te doorbreken dat de auto niet zonder de infrastructuur kan en vice versa.

Wij steunen de gecoördineerde inspanningen van autofabrikanten, energieleveranciers en overheden om nationale en Europese infrastructuren voor waterstofaandrijving te ontwikkelen die de Mirai en andere brandstofcelauto’s vooruithelpen.

Het bouwen van schonere auto’s in en voor Europa is slechts één aspect van ons werk om het milieu te koesteren en beschermen. Onze fabrieken en kantoren lopen wereldwijd voorop dankzij het gebruik van nieuwe en doeltreffende manieren om minder afval te produceren, natuurlijke hulpbronnen te beschermen, zo min mogelijk uitstoot te genereren en in harmonie met de natuur om ons heen te werken.

“Sinds 1963 in Europa/Meer dan 50 jaar geschiedenis in Europa”
In 1963 werden de eerste 400 Crowns vanuit Japan verscheept naar Erla Auto, onze eerste Europese distributeur, waarmee de lange Europese geschiedenis van Toyota begon.
“Directe werkgelegenheid voor meer dan 20.000 mensen in Europa”
Meer dan 20.000 mensen in Europa zijn direct bij ons in dienst.
“9 miljard euro in Europa geïnvesteerd sinds 1990”
Sinds de oprichting van ons eerste productiebedrijf in de jaren negentig hebben we lokaal meer dan 9 miljard euro geïnvesteerd.
“9 productiebedrijven in 7 Europese landen”
Wij hebben 9 productiebedrijven in 7 landen.
“Meer dan 4 miljard euro per jaar aan onderdeleninkoop in Europa”
Wij besteden jaarlijks ruim 4,5 miljard euro bij onze Europese leveranciers.
“30 landelijke marketing- en verkooporganisaties in 56 landen”
Netwerk van 30 landelijke marketing- en verkooporganisaties in 53 landen.
“Europees netwerk van meer dan 3000 dealerbedrijven”
Netwerk van meer dan 3000 erkende Toyota- en Lexus-dealers.

Onze geschiedenis in Europa

Maak een reis door vijftig jaar van activiteit in Europa

Ons Europese verhaal blijft zich ontwikkelen en wordt steeds interessanter. Hier kunt u meer te weten komen over enkele belangrijke mijlpalen in onze geschiedenis.

1960-1970

/

De babyboomgeneratie werd volwassen en de tradities van vroeger werden afgeschud terwijl men een betere en optimistischere manier van leven verlangde. Terwijl de cultuur ons James Bond en de Beatles gaf, zorgden wetenschap en technologie voor mogelijkheden die daarvoor ondenkbaar waren, wat in 1970 uitmondde in de eerste stappen van de mens op de maan.

Onze komst naar Europa

Voor ons waren de jaren zestig net zozeer een tijd van verandering. We betraden voor het eerst de Europese markt en bereidden daarmee de weg voor de grote verkoop- en productiebedrijven die we nu in Europa hebben.

In de jaren vijftig begonnen we de mogelijkheden te onderzoeken om onze auto’s ook buiten Japan te verkopen. We verscheepten ze als bouwpakketten naar landen over de hele wereld, van Latijns-Amerika tot Australië, waar lokale fabrikanten ze in elkaar zetten. Maar wat Europa betreft, was het de visionaire Walter Krohn die het merk Toyota op de kaart zette.

Krohn was de bestuursvoorzitter van Erla Auto Import, een Deens bedrijf dat auto’s verkocht. Tijdens zijn bezoek aan de Tokyo Motor Show in 1962 was hij onder de indruk van de Toyota Crown. Dat was volgens hem het soort model dat Europese automobilisten zou aanspreken. Door zijn bezoek werd Erla Auto onze eerste officiële distributeur in Europa, met exclusieve verkooprechten voor Denemarken, Zweden en Noorwegen. In 1963 werden de eerste 400 Crown’s verscheept vanuit Japan.

Maar dat waren niet de eerste Toyota’s op de Europese wegen. Het is historisch juist dat twee Crown’s in 1960 Malta hadden bereikt via het Midden-Oosten en dat in 1962 twee Corona’s (met Tiara op het naamplaatje) in Finland waren getest.

De intuïtie van Krohn bleek te kloppen en in de jaren daarna werden nog meer overeenkomsten gesloten met handelspartners die de Europese autokopers graag kennis wilden laten maken met het merk Toyota. Louwman

/
1962: De Europese expansie begint wanneer Walter Krohn van Erla Auto Import in Denemarken een onverwacht bezoek brengt aan Toyota.
/
Louwman & Parqui B.V. in Nederland.
/
Erla Auto Import A/S in Denemarken wordt de eerste Toyota-distributeur in Europa.

De introductie van de eerste generatie Toyota Corolla in 1966 gaf ons imago van nieuwe en intrigerende speler in de markt extra glans. Onze auto’s moesten zeer aantrekkelijk zijn in de showroom, want het feit dat ze helemaal uit Japan moesten komen, bleek duidelijk uit het prijskaartje. De prijs werd ook opgedreven door lokale douanerechten en omzetbelastingen. Maar dit nadeel werd gecompenseerd door het feit dat de Corona en Corolla een rijke uitrusting hadden en allebei zeer betrouwbaar waren, waardoor de kosten van het dagelijks gebruik daalden.

In oude persadvertenties voor de Corona werden de ‘stille rijeigenschappen’ van de 1.5-liter motor en de ‘honderd maal opnieuw gecontroleerde kwaliteit’ breed uitgemeten. De belangrijkste uitrustingselementen waren een achteruitrijlicht, elektrische ruitenwissers en interieurmatten, maar voor veiligheidsgordels moest extra betaald worden.

Onze Europese expansie was aanvankelijk gericht op markten waar niet of nauwelijks sprake was van een nationale auto-industrie, zoals Griekenland (1965), Zwitserland (1966) en België (1966), maar eind jaren zestig waren we ook vertegenwoordigd in de thuislanden van alle grote autofabrikanten, zoals Frankrijk, Italië en Duitsland.

Omdat de export naar Europa snel toenam, beseften we dat we hier een eigen basis nodig hadden en in 1970 openden we het eerste verkoopkantoor voor Toyota-auto’s in Brussel, de voorloper van het huidige Toyota Motor Europe. Omstreeks dezelfde tijd tekenden we ook de eerste overeenkomst om hier Toyota’s te laten assembleren. Dat was de start van onze samenwerking met Salvador Caetano in Portugal, die tot op de dag van vandaag voortduurt en de eerste stap vormde naar de grote productiebedrijven die we in de jaren negentig zouden oprichten.

/
Toyopet Crown vóór het Atomium in Brussel.
/
1960: Toyota betreedt de Europese markt door in het begin naar Malta en Cyprus te exporteren.
/
1960: De eerste Toyopet Crown arriveert in Malta.
/
1964: Na ondertekening van een distributieovereenkomst met Korpivaara Oy begint de verkoop van Toyota’s in Finland.
/
1964: In Kopenhagen wordt de eerste vertegenwoordiging van Toyota in Europa geopend, waaruit later Toyota Motor Europa voortkomt.
/
1964: Vroege Europese marketing: Louwman & Parqui traint in Nederland papegaaien in de dierentuin om “Koop een Toyota” te zeggen.
/
1965: Toyota exporteert in totaal 5900 stuks naar Europa.
/
1965: Ondertekening van een distributieovereenkomst met Motor Imports Co. in Groot-Brittannië.
/
1965: We contracteren Dickran Ouzouninan in Cyprus om Toyota’s te distribueren.
/
1965: Toyota op de 50ste British International Motor Show in Londen.
/
1966: International Motor Company in België wordt distributeur van Toyota.
/
1966: We presenteren de Toyota Corona en Crown op de Mondial de l’Automobile in Parijs.
/
1968: Toyota (GB) PLC wordt opgericht in Groot-Brittannië.
/
1969: We verplaatsen ons kantoor van Kopenhagen naar Brussel (tegenwoordig Toyota Motor Europe).
/
/
/

1970-1980

/

In de jaren zeventig liep het muzikale spectrum uiteen van Abba en The Osmonds tot disco en punkrock. Technologie ging deel uitmaken van het thuisamusement dankzij de eerste videorecorders en elektronische games, die weliswaar primitief waren naar de huidige maatstaven, maar destijds als boeiende innovaties werden beschouwd.

Autosport en het begin van de Europese productie

Hoewel we pas een paar jaar bezig waren, kwam er steeds meer vaart in onze Europese expansie. Almaar meer mensen waren zich bewust van de naam Toyota en gingen in op het alternatief dat wij boden voor de producten en merken waarmee ze al generaties lang vertrouwd waren.

Door met een Europees team aan de internationale rallysport deel te nemen, zouden we kort daarna een interessante nieuwe draai geven aan onze zichtbaarheid en aantrekkelijkheid. De Zweedse coureur Ove Andersson zette het plan in gang door enkele van onze directeuren op een vergadering in Londen over te halen om hem in een Toyota Celica aan de Britse RAC Rally van 1972 te laten deelnemen. Zijn succes met een plaats in de top 10, waarmee hij enkele bekende rivalen achter zich liet, zorgde ervoor dat het programma een vervolg kreeg. In 1973 werd Andersson Motorsport officieel opgericht in Zweden.

/
1979: Ove Andersson neemt in een Toyota Celica deel aan de Bandama Rally.

Het team maakte Corolla’s en Celica’s gereed voor wedstrijden en kreeg daarbij extra steun uit Japan voor belangrijke evenementen. Daarmee was het de rechtstreekse voorloper van het huidige Toyota Motorsport GmbH (TMG). Kort nadat het team aan de slag ging, werden de activiteiten overgebracht naar Brussel, in het hart van Europa.

De oliecrisis van 1974 dreigde vroegtijdig een einde te maken aan het autosportprogramma, maar onze verkooporganisaties werkten met hun partners in Europa samen om het team van de benodigde onderdelen en apparatuur te voorzien. Hun geloof in het project werd weldra beloond, want in 1975 leidde de Finse coureur Hannu Mikkola in een Corolla 1600 het team naar zijn eerste overwinning in de Rally van Finland. In datzelfde jaar werd gekozen voor de naam Toyota Team Europe, waarmee we onze sportieve betrokkenheid duidelijk maakten.

Dat was het begin van twee succesvolle rallydecennia aan de wereldtop, waarin we veel kampioenstitels voor rijders en fabrikanten wonnen met legendarische auto’s als de Celica TA63 Twincam Turbo, bijgenaamd de ‘koning van Afrika’ omdat hij rond 1985 de Safari Rally en de Rally van Ivoorkust volledig domineerde.

In 1979 verhuisde het team naar Keulen, waar het een eigen straat met de toepasselijke naam Toyota Alée aanlegde. Dit is nog steeds de thuisbasis van TMG, waar ook ons succesvolle World Endurance Championship-team een onderkomen heeft gevonden.

In de jaren zeventig begon ook onze productiegeschiedenis in Europa. Dankzij de overeenkomst die we in 1968 met Salvador Caetano hadden getekend, rolden in 1971 de eerste Toyota’s van de band die in Europa waren gebouwd. Door auto’s lokaal te produceren, konden we onze klantenservice verbeteren, de levertijden verkorten, de kosten laag houden en beter op de smaken en voorkeuren van Europese klanten inspelen.

De fabriek van Toyota Caetano Portugal (TCAP) in Ovar begon met de bouw van Corolla’s, die als bouwpakketten werden aangeleverd uit Japan. Sinds die begindagen heeft TCAP allerlei auto’s, SUV’s, bedrijfswagens en lichte vrachtauto’s gebouwd. Zo rolden de Corona, Starlet, Land Cruiser en Hilux en de busmodellen Optima en Coaster hier allemaal van de band.

/
1971: Begin van onze autoassemblage in Portugal (Salvador Caetano I.M.V.T, S.A.).

In de jaren na de oprichting van TCAP hebben we veel geïnvesteerd in productiebedrijven in Europa. Tegenwoordig maken we negen verschillende automodellen en daarnaast plus motoren en transmissies op negen locaties in zeven verschillende landen. Het feit dat twee van de drie auto’s die we in Europa verkopen hier gebouwd zijn, betekent dat we onze milieu-impact verkleinen omdat er minder auto’s over lange afstanden vervoerd hoeven te worden en dat we precies de juiste auto’s ontwerpen om succesvol te zijn in de lokale markt.

/
1970: Toyota Motor Corporation opent zijn kantoor in Brussel.
/
1970: Toyota Frey in Oostenrijk tekent een distributieovereenkomst met Toyota.
/
1970: Na ondertekening van een distributieovereenkomst met Toyota Italia begeven we ons op de Italiaanse markt.
/
1971: In Frankrijk gaat de verkoop van Toyota’s van start via distributeur S.I.D.A.T.
/
1972: Toyota Ireland begint met zijn activiteiten.
/
1973: Toyota Team Europe (TTE) doet mee aan het World Rally Championship (WRC).
/
1973: Toyota sluit een distributieovereenkomst met F.E. Dahl & Co. in Noorwegen.
/
1973: Oprichting van Toyota Canarias, dat met de import van Toyota’s op de Canarische Eilanden begint.
/
1974: Toyota Motor Company neemt de West-Duitse distributeur Deutsche Toyota-Vertrieb over.
/
1975: TTE boekt zijn eerste WRC-zege in de Rally van Finland.
/
1976: De 1 miljoenste auto wordt naar Europa geëxporteerd.
/
1976: Oprichting van Toyota Deutschland GmbH in Duitsland.
/
1979: Oplevering van een nieuw kantoor voor Toyota Deutschland in Keulen, waarvan het ontwerp aan een achtcilindermotor doet denken.
/
/
/

1980-1990

/

Dit was het decennium waarin de Europese verbondenheid nog groter werd, onderstreept door de val van de Berlijnse muur, en waarin milieuproblemen het onderwerp van grote internationale debatten werden. Het gebruik van de eerste mobiele telefoons, toen nog groot en zwaar, en de verzending van de eerste e-mailberichten waren de eerste tekenen van de naderende revolutie op communicatiegebied.

Europese vormgeving voor de wereld

In de jaren tachtig werden onze Europese activiteiten verder geconsolideerd en werden interessante nieuwe ondernemingen op touw gezet die ons hielpen om onze aanwezigheid in de regio te versterken. In 1987 openden we in België het Toyota Technical Centre of Europe, dat uitgroeide tot het Toyota Motor Europe Technical Centre dat tegenwoordig actief is. Twee jaar later volgde ons eerste Marketing Services-kantoor, dat waardevolle ondersteuning bood voor onze productplanning en verkoop.

Met deze belangrijke ‘eerste stappen’ legden we de basis voor de uitgebreide productie-, onderzoeks- en ontwerpvoorzieningen waarover we nu in de regio beschikken. Onze Europese activiteiten genieten steeds meer zelfstandigheid om nieuwe auto’s te ontwikkelen die niet alleen aan de Europese voorkeuren voldoen, maar ook als maatstaf dienen voor veel kleine en compacte modellen die we overal ter wereld maken.

Omdat we beseften hoe belangrijk Europa was, openden we hier in 1989 ons eerste ontwerpcentrum. Dit zogeheten Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC) zou de creatieve bakermat worden van nieuwe modellen die van ons een grote speler in de Europese markt zouden maken. 
Toyota EPOC, dat oorspronkelijk in de buurt van Brussel zat, ontwikkelde zich tot Toyota Europe Design Development (ED2) en is sinds 2000 in de omgeving van Nice gevestigd.

Het fundament dat we in de jaren tachtig legden, stelde ons in staat om de Yaris te introduceren. Deze auto, die het concept van de supermini veranderde, is drie generaties later nog steeds ons best verkopende model in Europa. Hij wordt nu ook hier gebouwd, in onze fabriek in Valenciennes.

/
Het kantoor van Toyota Europe Design Development.

ED2 speelde een sleutelrol bij het verwezenlijken van onze ambitie om een nieuwe auto te bouwen die de niet meer zo jonge Starlet kon vervangen en die door een sterk verbeterd brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot aansloot bij het toenemende milieubewustzijn van onze klanten. Zowel in Japan als in Europa, waar supermini’s goed waren voor ongeveer een derde van alle nieuwe auto’s die werden verkocht, was deze vraag duidelijk aanwezig.

We wilden al een tijdje een echt originele auto op de Europese markt brengen en ED2 zorgde voor een doorbraak met de Yaris: een auto met compacte afmetingen maar een ruim en comfortabel interieur, waarvan het ontwerp bij Europese kopers in de smaak zou vallen. De naam van de auto was ontleend aan Charis, een van de drie Gratiën uit de Griekse mythologie, die schoonheid en elegantie symboliseert.

De medewerkers van ED2 en hun creatieve collega’s in Japan maakten prototypes die in ‘design clinics’ in Duitsland, Italië en Groot-Brittannië werden getest om de reacties van potentiële kopers te peilen. 

Tussen de twee teams ontstond een vriendelijke rivaliteit, maar uiteindelijk deelden ze hun kennis en middelen om het definitieve model te ontwikkelen dat in 1998 zijn werelddebuut zou maken op de Mondial de l’Automobile in Parijs. 

Omdat de Yaris als eerste model van ED2 voor massaproductie in aanmerking kwam, was dit een historisch moment voor de ontwerpstudio. Het vele werk dat in de ontwikkeling van de auto was gestoken, werd zowel in Europa als in Japan beloond met de titel ‘Auto van het Jaar’.

Sindsdien heeft onze Europese ontwerpstudio nog veel meer succesvolle projecten uitgevoerd. 


Zo werkte ED2 met name mee aan de ontwikkeling van de conceptversie van de opvallend gevormde Toyota C-HR crossover, die we in 2014 onthulden en waarvan het productiemodel nu in onze fabriek in Turkije wordt gebouwd.

/
Het verfijnde ontwerp van de Yaris, dat perfect in het Parijse straatbeeld past, is uitermate populair in heel Europa.
/
1989: Het Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC) wordt geopend in Brussel (tegenwoordig ED2 in Nice).
/
1987: Oplevering van het Toyota Technical Centre of Europe in België (tegenwoordig TME Technical Centre).
/
1989: Oprichting van N.V. Toyota Motor Marketing Services Europe S.A. (TMSE) in België.
/
Ontwerpers van ED2 bestuderen een schaalmodel van de Yaris.
/
De productie van de Yaris bij Toyota Motor Manufacturing France begon in 2001.

1990-2000

/

Dit was het begin van het informatietijdperk met de introductie van het internet en de eerste GPS-satellietnavigatiesystemen voor openbaar gebruik in auto’s. Dankzij de opening van de Kanaaltunnel kreeg Groot-Brittannië een vaste verbinding met het Europese vasteland, terwijl The Simpsons hun debuut maakten op onze televisieschermen.

In hoog tempo investeren in productiecapaciteit

Terwijl we de mijlpaal van 30 jaar aanwezigheid in Europa bereikten, bleven we trouw aan onze bedrijfsprincipes om auto’s te bouwen in de markten waar ze worden verkocht. Daarom investeerden we aanzienlijke bedragen om onze eigen productiebedrijven in Europa te vestigen.

In 1989 zei Shoichiro Toyoda, de toenmalige bestuursvoorzitter van Toyota, tijdens een toespraak in Londen: “Toyota zal alles doen wat het kan om zo snel mogelijk als een echt Brits bedrijf en een Europese onderneming geaccepteerd te worden.” Een paar weken later bevestigden we onze plannen om in Groot-Brittannië het eerste Europese productiecentrum te bouwen waarvan wij de enige eigenaar en exploitant waren: Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) was geboren.

/
1998: Bij Toyota Motor Manufacturing UK wordt begonnen met de productie van de Corolla en de Avensis.

Er werd toen ongeveer € 3 miljard geïnvesteerd in de bouw van een autofabriek in Engeland en een motorenbedrijf in Noord-Wales, die beide in 1992 operationeel werden. Het eerste model dat in de fabriek in Burnaston werd gebouwd, was de Carina E (waarbij de E voor Europa stond). Binnen zes jaar maakte TMUK ook Corolla-hatchbacks en werd de productie van ons nieuwe Europese topmodel, de Avensis, hier geconcentreerd. TMUK haalde ook zijn doel om 80 procent van zijn onderdelen en diensten bij Europese leveranciers te betrekken.

Met de start van de Europese Unie in 1993 en verdere stappen op weg naar de totstandkoming van een interne markt was Europa zelf ook aan het veranderen. Om ons aan de veranderende bedrijfsomgeving aan te passen, brachten we onze verkoop- en marketingorganisaties en onze Europese kantoren samen onder de paraplu van Toyota Motor Europe Manufacturing and Engineering, een nieuw bedrijf met hoofdkantoor in Brussel.

We versterkten ook de banden tussen Toyota Motor Corporation en de bedrijven die onze auto’s in Europa produceerden en op de markt brachten. Door strategische investeringen in de jaren negentig kreeg TMC de volledige of gedeeltelijke eigendom over dochterbedrijven in alle grote markten in de regio. Tegelijkertijd werden nieuwe distributeurs gezocht in belangrijke opkomende markten in Midden- en Oost-Europa.

TMUK stond aan het begin van een nieuwe expansieperiode en in 1994 werd de productiecapaciteit uitgebreid door de oprichting van TOYOTASA (tegenwoordig Toyota Motor Manufacturing Turkey geheten), een joint venture voor de productie van de Corolla in Turkije.

De groeiende activiteiten in ons netwerk maakten extra ondersteunende voorzieningen noodzakelijk, waaronder een groter onderdelencentrum en een accessoire- en servicecentrum, die allebei in België werden gevestigd. In Parijs openden we in 1998 een nieuwe showroom voor onze innovatie en technologie, Le Rendez-Vous Toyota, aan de beroemde Champs-Élysées.

/
1994: Begin van de activiteiten van Toyota Motor Manufacturing Turkey.
/
1998: Opening van de showroom Le Rendez-Vous Toyota in Frankrijk.

Terwijl we dat jaar voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s in Europa verkochten, breidden we onze productiecapaciteit verder uit met de opening van een productiebedrijf voor transmissies in Polen en een centrum voor de productie van de uiterst succesvolle Yaris in Valenciennes.

De eerste steen voor Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) werd in de jaren negentig gelegd. Sinds de opening van de fabriek in het begin van 2001 heeft TMMF zijn milieuprestaties voortdurend verbeterd, waardoor het onze duurzaamste fabriek in Europa is geworden. 

Het is bovendien een van onze wereldwijde ecofabrieken, die pionierswerk verrichten met nieuwe en betere milieuprogramma’s. 


TMMF, dat werd geïntroduceerd als een efficiënt, schoon en milieuvriendelijk bedrijf voor de 21ste eeuw, heeft maatregelen genomen om geleidelijk minder afval te produceren, minder energie en water te verbruiken en duurzame energie toe te passen, bijvoorbeeld door de zijkant van een gebouw met zonnepanelen te bedekken. 


Aan de omgeving van de fabriek wordt ook aandacht besteed. Zo streven we naar hetzelfde soort natuurlijke diversiteit als in de nationale parken van Frankrijk door de aanwezigheid van wilde planten en dieren te bevorderen.

De jaren negentig waren het decennium waarin we in onze Europese productie investeerden. Onze eerste productiebedrijven openden we in Groot-Brittannië, gevolgd door fabrieken in Frankrijk, Turkije, Polen, Tsjechië en Rusland. De auto’s die we in Europa bouwen, zijn nu goed voor bijna driekwart van onze verkopen in deze regio. Ook dat wijst erop dat we het soort auto’s ontwerpen dat aan de eisen en voorkeuren van Europese klanten tegemoetkomt. Deze aandacht voor lokale productie betekent ook dat we onze milieu-impact kunnen verkleinen, omdat we minder auto’s over lange afstanden hoeven te verschepen.

Rond de eeuwwisseling hadden we een complete verandering ondergaan. Van een nichespeler uit het Verre Oosten die kleine aantallen auto’s exporteerde, waren we uitgegroeid tot een bedrijf met een sterke lokale aanwezigheid dat auto’s bouwde en in banen, training en voorzieningen in de regio investeerde. We brachten onze filosofie om lokaal te produceren in praktijk en profiteerden van de voordelen die dit opleverde in termen van kwaliteit, klantenservice, efficiëntie en een kleinere milieu-impact.

/
1991: Begin van de activiteiten van Toyota Motor Poland.
/
1990: Het merk Lexus wordt in Europa geïntroduceerd.
/
1990: Begin van de activiteiten van N.V. Toyota Motor Europe Marketing & Engineering S.A. (TMME) in België (voorheen Toyota Motor Marketing Services Europe).
/
1991: Oprichting van Toyota Motor Hungary.
/
1992: Begin van de productie bij Toyota Motor Manufacturing UK.
/
1993: Opening van het Toyota Parts Centre Europe (TPCE) in Diest.
/
1993: Opening van Toyota’s Europese hoofdkantoor in Brussel.
/
1995: Opening van het Toyota Accessory and Service Centre (TASC) in België.
/
1998: Meer dan een half miljoen auto’s verkocht in Europa.
/
1999: Toyota Yaris uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar 2000.
/
1999: Oprichting van Toyota Motor Manufacturing Poland voor de productie van transmissies.
/
/

2000-2010

/

Het nieuwe millennium bracht technologie waardoor iedereen altijd met het internet verbonden kon zijn. Sms’jes, blogs, Facebook en Twitter stelden ons in staat om gesprekken, foto’s en ervaringen met een paar drukken op een toets te delen. En wie liever luisterde dan praatte, kon nu een bibliotheek met duizenden muziekstukken op één digitaal apparaat in zijn broekzak meenemen.

De hybride revolutie

Dit was ook het begin van een technische revolutie in de autowereld, omdat we onze eerste in serie geproduceerde hybride op de Europese markt brachten.

In 2000, drie jaar na zijn debuut in Japan, arriveerde de eerste Prius in Europa als een bescheiden ogende sedan met een nieuwe aandrijving, die zowel een conventionele benzinemotor als een elektromotor omvatte. De Prius was de enige auto op de markt die automatisch van de ene op de andere krachtbron overschakelde of ze in combinatie met elkaar gebruikte om zo efficiënt mogelijk te presteren.

En als volledige hybride kon de Prius alleen zijn elektromotor gebruiken, zodat hij geen brandstof verbruikte en geen emissies via de uitlaat had.

Zo was de Prius trouw aan de Latijnse oorsprong van zijn naam als een auto die zijn tijd vooruit was. De ontwikkeling van onze hybride technologie was begonnen in de jaren zestig, lang voordat wereldwijd grote bezorgdheid over milieuproblemen ontstond en wetgeving werd ingevoerd om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

Door onze milieuvisie en vroegtijdige investering in onderzoek en ontwikkeling hadden we het volste vertrouwen dat de Prius de vereiste kwaliteit bezat en de beloofde prestaties kon waarmaken tegen de tijd dat de auto gereed was om aan onze klanten verkocht te worden. Ons geloof in de Prius kwam tot uitdrukking in het feit dat het de eerste auto in Europa was die met een garantie van vijf jaar of 100.000 km werd verkocht.

/
De Prius bereikt Europa in 2000.

Dit was natuurlijk pas het begin: de eerste generatie Prius moest mensen kennis laten maken met een nieuwe opvatting over autorijden en was daarom in eerste instantie aantrekkelijk als een specifiek alternatief voor de conventionele benzine- en dieselmodellen die Europese klanten kenden en vertrouwden.

Van deze Prius waren ongeveer 4000 stuks verkocht toen in 2003 een tweede generatie werd geïntroduceerd, die als hatchback een eigentijdser ontwerp met aanzienlijke prestatie- en efficiëntieverbeteringen combineerde. Met een verbruik van 4,3 l/100 km was dit model 15 procent zuiniger, terwijl de CO2-uitstoot tot 104 g/km was teruggebracht. Tegelijkertijd werden automobilisten zich duidelijker bewust van de noodzaak om hun koolstofvoetafdruk te verkleinen en energie te besparen. En in heel Europa begonnen wetgevers na te denken over belastingmaatregelen om schonere auto’s te bevorderen.

Terwijl de eerste Prius een markt voor hybride auto’s schiep, zorgde zijn opvolger dat de technologie meer bekendheid kreeg en het model populairder werd. De derde generatie Prius, die in 2009 werd uitgebracht, moest van de hybride een reguliere auto maken. 

Het vermogen was met een derde gestegen ten opzichte van 2000, terwijl het brandstofverbruik met 23 procent was gedaald en de CO2-uitstoot voor het eerst onder de 100 g/km uitkwam.

Deze cijfers laten zien dat de samenleving echt baat kon hebben bij onze inzet om de milieuprestaties van de Prius voortdurend te verbeteren: een eenvoudig te besturen, praktisch bruikbare auto die toch vooropliep in het streven naar een lager brandstofverbruik en een geringere CO2-uitstoot.

In tien jaar tijd veranderde de Prius het autolandschap en bereidde hij de weg voor de toepassing van hybride technologie in andere modellen die in Europa worden gebouwd en van groot belang zijn voor ons bedrijf (Yaris en Auris). Met de introductie van de Prius+, ’s werelds eerste hybride auto met zeven zitplaatsen, en de Prius plug-in hybride in 2012 werd de Prius ook een modellijn op zich.

De Prius plug-in hybride had ook een wereldprimeur, namelijk een krachtige lithium-ion batterij die thuis, op het werk of op een openbare parkeerplaats gewoon via een stekker in het stopcontact opgeladen kan worden. Vergeleken met de normale Prius kunnen hierdoor grotere afstanden worden afgelegd en hogere snelheden worden bereikt wanneer de emissievrije elektromotor is ingeschakeld.

Europa was een belangrijke proeftuin voor deze technologie: in Frankrijk zetten we in 2007 samen met het energiebedrijf EDF een leaseprogramma voor overheidsorganisaties op. Toevallig was dat net het jaar waarin we de mijlpaal van 1 miljoen verkochte hybrides wereldwijd bereikten.

De kennis die we tijdens deze en andere tests over de hele wereld opdeden, was essentieel, want hierdoor wisten we zeker dat de door ons verkochte auto de best mogelijk prestaties leverde. 

Het lukte ons om het doorsnee woon-werkverkeer in de Europese steden in verreweg de meeste gevallen met alleen de elektrische aandrijving van de Prius plug-in af te leggen, zonder schadelijke emissies en zonder een druppel brandstof te verbruiken. 
De Prius is erin geslaagd om mensen anders over hybride technologie te laten denken en aanvaarding te bewerkstelligen. Tegenwoordig is de Prius een vertrouwde en populaire keuze voor steeds meer mensen die zijn schonere en efficiëntere prestaties, zijn vlotte en verfijnde rijeigenschappen en zijn langdurige betrouwbaarheid waarderen.

/
2000: Opening van Toyota Europe Design Development (ED2) in Zuid-Frankrijk.
/
2000: Toekenning voor het tweede jaar op rij van de Engine of the Year Award voor de Yaris en de Prius.
/
2001: De eerste Yaris die in Europa is gemaakt, rolt van de band in de Toyota-fabriek in Valenciennes.
/
2001: Opening van een nieuwe autoterminal in Zeebrugge.
/
2002: Toyota richt een holding in Europa op: Toyota Motor Europe N.V./S.A.
/
2003: Groot-Brittannië zorgt dat de Toyota Avensis ook in Japan wordt verkocht.
/
2005: De fabriek van Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) begint met de productie in Tsjechië.
/
2005: Toyota zet een nieuwe fabriek voor dieselmotoren en transmissies op in Polen (TMMP).
/
2005: Toyota begint met de productie van dieselmotoren bij Toyota Motor Industries Poland (TMIP).
/
2006: Bij Toyota in Europa wordt de 1 miljoenste Yaris gebouwd.
/
2007: Toyota Motor Manufacturing Russia begint met de productie.
/
2007: Toyota verkoopt wereldwijd meer dan 1 miljoen hybrides.
/
2007: Toyota verkoopt wereldwijd meer dan 1 miljoen hybrides.
/
2008: Wereldwijd worden meer dan 1 miljoen stuks van de Prius verkocht, waarbij de gezamenlijke Europese verkoop goed is voor 100.000 auto’s.
/
2009: Toyota viert de bouw van de 1 miljoenste auto in Turkije en geeft het startschot voor de productie van de nieuwe Toyota Verso.
/
2009: Toyota gaat meer dan 150 experimentele plug-in hybrides leasen in Europa.

2010-2020

/

Ons begrip van de wereld en onze plek in het heelal is nog nooit zo groot geweest. Het pionierswerk bij CERN heeft geheimen over de fundamentele aard van materie onthuld, terwijl ruimtevluchten naar Mars bewijs hebben gevonden voor de aanwezigheid van water op onze dichtstbijzijnde buurplaneet. Uit de onderzoekslaboratoria komen geavanceerde technologieën die gestaag in onze woningen en bedrijven worden toegepast om ons leven veiliger, eenvoudiger en meer de moeite waard te maken.

De Mirai en het begin van het waterstoftijdperk

Met de ontwikkeling van auto’s die vriendelijker zijn voor de wereld om ons heen, is de auto-industrie een sector waar wetenschappelijke vorderingen zeer goed zichtbaar zijn. Bij alles wat we doen, staan duurzaamheid en milieu centraal. Het is dus niet vreemd dat we onze hybride technologie verder verbeterd en aangepast hebben om de ultieme milieuvriendelijke auto weer wat dichterbij te brengen.

De introductie van de Mirai, Toyota’s eerste in massa geproduceerde brandstofcelauto, in 2015 was een belangrijke stap op weg naar dit doel. Al in de jaren negentig onderzochten we hoe we een emissievrije auto konden ontwikkelen, waarbij we gedreven werden door onze milieubetrokkenheid. Ons succes met hybride technologie had als voordeel dat we de principes daarvan konden gebruiken om de mogelijkheden van waterstof als een schone en duurzame energiebron zichtbaar te maken.

/
2015: Europa verwelkomt de nieuwe Toyota Mira, de eerste in massa geproduceerde vierdeurs brandstofcelauto ter wereld.

De Mirai wordt aangedreven door elektriciteit die door een brandstofcel in de auto wordt opgewekt. De brandstof die hiervoor wordt gebruikt, is waterstof. Het enige bijproduct van dit proces is water.

Ons intensieve ontwikkelingsprogramma heeft de technologie compact en licht gemaakt, zodat ze binnen de afmetingen van een normale vierdeurs sedan past en er zelfs ruimte voor een royale kofferbak is. Bij het ontwerp is rekening gehouden met het gebruiksgemak. Met een volle tank heeft de auto een actieradius van circa 500 km, terwijl het aftanken minder dan 5 minuten duurt, net zo lang als bij een benzine- of dieselauto.

Bestuurders van de Mirai of andere brandstofcelauto’s hebben natuurlijk geschikte plekken nodig om te tanken. Dit betekent dat een nieuwe infrastructuur voor de distributie en verkoop van waterstof als brandstof opgezet moet worden. Daarom hebben we de Mirai eerst uitgebracht in Europese markten waar in de ontwikkeling van dit soort netwerken wordt geïnvesteerd, zoals Groot-Brittannië, Duitsland, België, Denemarken, Nederland, Noorwegen en Zweden. We proberen ook met andere autofabrikanten, brandstof- en energiebedrijven, overheden en instanties samen te werken aan de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur die bestand is tegen steeds grotere aantallen auto’s op de weg.

De Mirai heeft veel aandacht gekregen, vooral van vooraanstaande Europese politici die geloven dat deze technologie een nieuw tijdperk van duurzame, emissievrije mobiliteit kan inluiden. Wij zijn van mening dat waterstof nog grotere kansen biedt, die verdergaan dan transport, door in de toekomst als een levensvatbare, schone en overvloedige energiebron voor de samenleving te dienen.

/
2012: De eerste in Europa geproduceerde Prius plug-in hybride wordt geleverd aan prins Albert II van Monaco.
/
2012: Toyota Motorsport GmbH (TMG) vestigt een elektrisch record op de legendarische Nürburgring in Duitsland.
/
2014: Introductie in Grenoble van de ‘Cité lib by Ha:mo’, een ultracompact elektrisch autootje dat met het openbaar vervoer is verbonden, legt de basis voor een nieuw soort stadsmobiliteit.
/
2015: Een Duitse automobilist wordt de 1 miljoenste koper van een Toyota-hybride in Europa.
/
2016: Toyota heeft onlangs zijn 10 miljoenste auto in Europa geproduceerd.
/
2016: De in Europa ontworpen Toyota C-HR crossover wordt bij Toyota Motor Manufacturing Turkey gebouwd.
/
/

De geschiedenis van ons bedrijf begon in 1937 met de oprichting van Toyota Motor Co. Ltd. Maar wist u dat het weven van textiel eind 19de eeuw de oorspronkelijke activiteit van Toyoda was? Ontdek hier onze volledige geschiedenis.

/

Steeds betere auto’s maken

Het is ons doel om steeds betere auto’s te maken. Door constante verbetering zijn onze auto’s leuk en spannend om in te rijden, maar tegelijkertijd helpen ze mensen om schoner en veiliger te leven, met minder stress en meer verbondenheid met de buitenwereld.

Dankzij onze idealen en trotse productiemedewerkers blijven de zeer hoge kwaliteit, duurzaamheid en milieuprestaties van onze auto’s in elk stadium gewaarborgd, van ontwerp en ontwikkeling tot productie en gebruik door de klant.

Zoals bestuursvoorzitter Akio Toyoda van Toyota Motor Corporation in 2011 benadrukte tijdens de bekendmaking van onze toekomstvisie, blijft Europa een bijzondere rol spelen in de wereldwijde activiteiten van Toyota. Europa fungeert hierbij als ons wereldwijde planningscentrum voor de marktsegmenten A, B en C, zodat we kleine en middelgrote auto’s maken die met de beste modellen van de gevestigde, gerenommeerde merken in de regio kunnen wedijveren.

We willen dat mensen weer verzot worden op autorijden. Daarom ontwikkelen we auto’s die ze willen bezitten en waarin ze willen rijden: auto’s met een gedurfd, opvallend ontwerp, een prettig rijgedrag en goede prestaties.

We zijn trots op onze lange staat van dienst als vernieuwer: van de hybride hebben we een reguliere auto gemaakt en met de Mirai hebben we de eerste vierdeurs brandstofcelauto ter wereld voortgebracht. Daarom blijven we onze alternatieve aandrijvingen ontwikkelen en nieuwe, groene technologieën onderzoeken. We streven naar nog meer veiligheid en willen verkeersongevallen uiteindelijk helemaal uitbannen door actieve en passieve veiligheidssystemen en intelligente nieuwe concepten voor bestuurdersondersteuning die het ontstaan van ongevallen kunnen voorkomen.

Toekomst

75 jaar geschiedenis

Onze missie in Europa

Met passie en innovatie maken we ingewikkelde problemen eenvoudig en maken we dingen mogelijk die eerst onmogelijk leken. Samen maken we een verschil in het leven van onze klanten en zakenpartners, waarvoor we beloond worden met een glimlach.

Découvrez Toyota fund for Europe

Lees meer over onze samenwerking met non-profitorganisaties om het milieu, het technisch onderwijs en de verkeersveiligheid via maatschappelijke activiteiten te ondersteunen

Financiële steun is slechts een deel van de oplossing. Op Europees én lokaal niveau proberen we de vaardigheden en middelen van Toyota en zijn medewerkers te benutten om echt een verschil te maken. Deze betrokkenheid kan allerlei vormen aannemen, zoals training, kennisoverdracht, materialen en zelfs mankracht.

We zijn altijd op zoek naar nieuwe projecten om te steunen. Kom meer over ons te weten en dien een financieringsaanvraag in om te kijken of we uw project kunnen steunen.

/

Meer over Toyota

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.