Stel uw Toyota samen Vraag een proefrit aan Vraag een brochure aan Vind een Toyota verdeler Afspraak werkplaats

De autosportgeschiedenis van Toyota

Een autosportverleden dat 59 jaar teruggaat

Onze autosportgeschiedenis begon in 1957, toen we de zware Round Australia Rally uitreden. Sindsdien hebben we op het hoogste internationale niveau gestreden en successen behaald in zeer uiteenlopende takken van autosport.

De perfecte testomgeving


Sinds die eerste Toyopet Crown in Australië over de finish kwam na een uitputtingsslag van 17.000 km in 19 dagen, zijn onze autosportactiviteiten de perfecte testomgeving gebleken voor nieuwe technologieën, materialen en knowhow, die uiteindelijk ook in onze Toyota’s voor de openbare weg worden toegepast.
/
Toyopet Crown Deluxe
De beginjaren


Slechts 12 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog maakte Japan alweer een opmerkelijke economische groei door. Maar de auto-industrie stond nog in de kinderschoenen. Er werden veel meer auto’s geïmporteerd dan in eigen land gemaakt en de productiekwaliteit had nog niet hetzelfde niveau bereikt. Daardoor had slechts een kleine minderheid in Japan interesse in autosport.


Desondanks deed het Japanse consulaat in Australië, via het ministerie van Buitenlandse Zaken, een oproep om een Japanse autofabrikant dat jaar aan de Round Australia Rally te laten deelnemen. Toyota reageerde en Kunio Kaminomura nam samen met Koujiro Kondo plaats achter het stuur van onze onbeproefde 1.5 liter Crown sedan voor een slopende wedstrijd van 19 dagen.


Opmerkelijk genoeg wist de auto met slechts 48 pk onder de motorkap, die ook nog eens extra brandstof en reserveonderdelen moest meesjouwen, de volledige wedstrijd zonder grote problemen uit te rijden. In tegenstelling tot 34 andere auto’s van de 86 die waren gestart, eindigde de Crown op een eervolle 47ste plaats in het klassement, waarmee we de eerste Japanse autofabrikant in de internationale autosport werden.
Het fundament wordt gelegd


Met het toenemende enthousiasme voor de autosport in Japan en Toyota’s die overal ter wereld op circuits verschenen, brak met de ‘swinging sixties’ een boeiend nieuw hoofdstuk aan voor Toyota en de Japanse raceliefhebbers.


Eind jaren zestig was de autosportwereld aan het veranderen. De motoren van de auto’s kregen steeds meer inhoud en om de concurrentie bij te benen, bouwden we in 1968 onze eerste speciale raceauto: de Toyota 7. Deze eerste versie met centraal in het chassis geplaatste 3-liter V8-motor werd algauw vervangen door een 5-liter model, dat in 1969 in de Grand Prix van Japan een fraaie derde plaats behaalde.


Toen kwamen de jaren zeventig en de autofabrikanten kregen aandacht voor andere dingen dan racen. Vermindering van luchtverontreiniging stond hoog op de agenda van alle grote autofabrikanten, wat in 1970 ertoe leidde dat de Grand Prix van Japan werd afgezegd. Daarmee stopte onze ontwikkeling van sportwagens met een grote motorinhoud. Dat was een grote teleurstelling voor Toyota-raceliefhebbers over de hele wereld, omdat we net ’s werelds eerste raceauto met turboaandrijving hadden uitgebracht: de Toyota 7 Turbo.


Het werd nog erger in 1973, toen de oorlog in het Midden-Oosten tot een internationale olieschaarste leidde. Veel fabrikanten besloten daarop om hun raceactiviteiten te staken. Omdat we sinds 1968 met de Corona meededen in toerwagenraces, richtten we onze aandacht op deze klasse en ontwikkelden we andere straatauto’s om mee te racen, zoals de Corolla Levin, de Starlet en de Celica Turbo, die in 1973 als eerste eindigde in de Fuji 1000 Kilometres.
/
Toyota 7 Turbo
Debuut op het wereldtoneel


Na een moeilijke en instabiele periode in de eerste helft van de jaren zeventig had de Japanse autosport veel om naar uit te kijken. De eerste Formula 1 World Championship-wedstrijden in Japan werden in 1976 en 1977 verreden op de Fuji Speedway, terwijl Formule 2- en Group C-races een begrip werden in het land.


Begin jaren tachtig bestonden onze binnenlandse raceactiviteiten vooral uit het steunen van privéteams en clubracers, maar in het buitenland begon de vaart er steeds meer in te komen.


In de World Rally Championship bleken onze Corolla’s en Celica’s de strijd zeer goed aan te kunnen. Opvallende overwinningen, zoals de Safari Rally in Oost-Afrika en een eerste en tweede plaats in Nieuw-Zeeland, vormden de basis voor een succesvol rallydecennium.


In 1982 begonnen we mee te doen aan de wedstrijden van de International Motorsport Association (IMSA) in Noord-Amerika en in 1987 wonnen we het IMSA-kampioenschap in de GT-klasse met de Celica Turbo.


In eigen land was een nieuwe interTEC-serie voor Group A-toerwagens opgezet, waarbij fel om de overwinning werd gestreden door teams die gelieerd waren aan Toyota. Onze Group A-Supra Turbo boekte grote successen in deze serie met teams als TOMS, dat in 1985 ook meedeed aan de legendarische 24 uur van Le Mans.
/
Celica Twin-Cam Turbo
Een stortvloed aan kampioenstitels


In de late jaren tachtig en de vroege jaren negentig was de internationale rallysport enorm populair. De fans vonden het geweldig dat hun idolen in auto’s reden die gebaseerd waren op productiemodellen die ze in de showroom konden kopen. In Group A deden we mee met de Celica GT-Four, die steeds succesvoller werd. In 1990 en 1992 wonnen we met dit model de rijderstitel, gevolgd door de constructeurs- en rijderstitels in 1993 en 1994.


We ploeterden niet alleen door modder en grind tijdens de World Rally Championship (WRC), maar verschenen ook op circuits in Europa en Noord-Amerika aan de start van langeafstandsraces (in Noord-Amerika bekend onder de naam IMSA-GTP). In 1989 begonnen we mee te dingen naar de World Sport Prototype Championship en op de internationale circuits leverden we een felle strijd met Peugeot en zijn 905. Een andere opmerkelijke prestatie kort daarna was een mooie tweede plaats in de 24 uur van Le Mans van 1993.


In 1992 en 1993 werd de Noord-Amerikaanse IMSA-GTP-serie gedomineerd door de AAR Eagle Toyota van Dan Gurney, die hard knokte tegen de auto’s van andere grote fabrikanten.


In eigen land ging in 1994 de nieuwe All Japan Touring Car Championship van start, waarbij 2-liter sedans het tegen elkaar opnamen in twee korte sprintraces. We wonnen het eerste kampioenschap met een Corona en deden dat opnieuw met een Chaser in 1998, dat uiteindelijk het laatste jaar van de serie was.
/
Celica GT-Four
Prestigieuze titels


Sinds 1975 was Toyota Team Europe (TTE), onder leiding van Ove Anderson, verantwoordelijk voor onze World Rally Championship-activiteiten. In 1998 sloeg TTE een nieuwe weg in door ook mee te gaan doen aan de 24 uur van Le Mans, maar desondanks wonnen we in 1999 onze derde constructeurstitel in de WRC.


Na een indrukwekkend debuut in 1998 greep de innovatieve TS020 in de wedstrijd van 1999 door domme pech naast de overwinning, ondanks de start vanuit poleposition, maar eindigde één auto uiteindelijk toch als tweede. De TS020 was een van de eerste raceauto’s die volledig met behulp van CAD was ontwikkeld en behoorde daarmee tot de meest geavanceerde circuitmodellen ter wereld.


Een paar jaar eerder, in 1996, werden we aangesteld als leverancier van motoren voor de CART Champ Car-serie in Noord-Amerika. Nadat we in 2000 voor het eerst een overwinning hadden behaald, duurde het nog twee jaar voordat Cristiano da Matta onze eerste rijders- en constructeurstitels in deze serie in de wacht sleepte. Een jaar later, in 2003, werden we leverancier van motoren voor de concurrerende Indy Racing League, waar we meteen indruk maakten door de rijderstitel te winnen.


De bekroning van een zeer succesvol 2003 was de overwinning van Gil de Ferran tijdens de prestigieuze Indianapolis 500-race op de Indianapolis Motor Speedway, een primeur voor een Japanse motorenfabrikant.
/
Toyota TS020 GT1
Een nieuwe uitdaging


Na successen te hebben behaald in enkele van de meest prestigieuze autosportevenementen ter wereld, besloten we in januari 1999 om te debuteren in de technisch geavanceerde wereld van de Formule 1 (F1).


Toyota Motorsport GmbH (TMG), dat het TTE-team in de WRC onder haar hoede had, kreeg opdracht om onze F1-activiteiten vanuit haar kantoor in Keulen te leiden. Na de successen in de WRC en de 24 uur van Le Mans werd de chassis- en motorontwikkeling aanvankelijk volledig in Keulen gedaan, maar het F1-programma kreeg algauw versterking toen ingenieurs van onze R&D-afdeling in Japan nauwer met het team gingen samenwerken.
/


In negen zware F1-seizoenen behaalden we verschillende polepositions en podiumplaatsen, maar ging de felbegeerde overwinning helaas aan onze neus voorbij. Maar elk punt dat we in de F1 verdienden, was het resultaat van geweldig teamwork en ten opzichte van teams met jarenlange ervaring en eersteklas rijders waren onze prestaties indrukwekkend.


Er waren verschillende hoogtepunten in onze negen F1-seizoenen. Voorbeelden hiervan zijn de indrukwekkende zesde plaats van Mika Salo in onze eerste Grand Prix, de koppositie van Cristiano da Matta in de Britse Grand Prix een jaar later en het feit dat beide rijders zich dat jaar weleens als derde kwalificeerden. Maar onze beste resultaten boekten we in 2005 met het rijdersduo Ralf Schumacher en Jarno Trulli in een auto die goed presteerde tijdens de wedstrijden. Onze eerste poleposition, de punten die we constant aan de eindstreep scoorden en onze indrukwekkende vierde plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs bewezen dat we ons met de besten ter wereld konden meten.


De TF109 uit 2009, die vanaf het begin van het seizoen snel bleek te zijn, bemachtigde in Bahrein een startplaats vooraan voor Toyota, maar was uiteindelijk het laatste model in onze F1-campagne. Onze aandacht verschoof daarna naar uithoudingsraces en het World Endurance Championship (WEC) van 2012.
/
Toyota TF107
Een nieuw tijdperk in de autosport


De WEC is een kampioenschap waarin de legendarische race van Le Mans is opgenomen, wat een hele uitdaging is, maar omdat we een auto hadden gebouwd waarmee we onze hybride technologie onder de aandacht konden brengen, leende de WEC zich toch perfect voor onze raceactiviteiten.


De nieuwe TS030 HYBRID, die nu voor Toyota Racing uitkwam, maakte in de seizoenen 2012 en 2013 indruk op de fans met zijn hybride technologie. Door elektrische energie tijdens het remmen in een supercondensator op te slaan, kon tijdens het accelereren vanuit bochten een 300 pk sterke elektroboost aan de kracht van de benzinemotor worden toegevoegd.


Met behulp van de twee windtunnels van TMG waren alle carrosseriedelen van de TS030 HYBRIDE zo aerodynamisch mogelijk ontworpen. Omdat het hele jaar door op uiteenlopende circuits werd geracet, moest de auto bij elke snelheid presteren, zowel op de rechte stukken van Le Mans, waar wel 330 km/h wordt gehaald, als in de scherpe bochten van Interlagos, waar de snelheid terugloopt tot minder dan 100 km/h en neerwaartse kracht en grip belangrijk zijn.
/
TOYOTA Racing TS030 HYBRID
Wereldkampioenschappen


Na twee succesvolle seizoenen in de WEC, waarin we vijf overwinningen, zes polepositions en vier snelste rondetijden haalden, begon het team vol vertrouwen aan het kampioenschap van 2014 dankzij zijn nieuwste uitdager: de TS040 HYBRID.


Het zou een historisch jaar worden voor het team en de rijders. De nieuwe auto woog minder, had meer vermogen en verbruikte 25% minder brandstof (vergeleken met het model van 2013). Daardoor kon de 1000 pk sterke, vierwielaangedreven TS040 HYBRID vijf van de acht races winnen, vier polepositions bemachtigen en 12 podiumplaatsen veroveren. Indrukwekkende resultaten


Als gevolg daarvan sleepten Anthony Davidson en Sébastien Buemi de welverdiende rijderstitel namens Toyota Racing in de wacht — Toyota’s eerste wereldkampioenschap voor rijders sinds Didier Auriol in 1994 de World Rally Championship won — en won het team de constructeurstitel in de World Endurance Championship 2014, waarmee voor Toyota een einde kwam aan 15 jaar wachten op een titel.
/
TOYOTA Racing TS040 HYBRID


Na die triomfen zou 2015 een lastiger jaar worden voor Toyota Gazoo Racing, de nieuwe naam van Toyota Racing. Fabrikanten als Porsche en Audi hadden in de winter hard gewerkt om hun achterstand in te halen en door de felle concurrentie moest Toyota genoegen nemen met twee zwaarbevochten podiumplaatsen en een derde plek in het wereldkampioenschap voor constructeurs.


In het wereldkampioenschap voor rijders hadden Buemi en Davidson in de eerste auto en Wurz, Conway en Sarrazin in de tweede auto na afloop van het seizoen precies evenveel punten, maar omdat Buemi en Davidson vaker als vierde waren geëindigd, haalden ze de vijfde plaats in het eindklassement. Nakajima, de derde rijder van de eerste auto, eindigde op de zevende plaats, omdat hij wegens een blessure de race in Spa moest missen.


De finale van het seizoen 2015 was ook de laatste race voor de enorm succesvolle TS040 HYBRID. In twee seizoenen reed de auto meer dan 16 wedstrijden uit, waarbij hij 5 keer won en 14 keer een podiumplaats behaalde. Maar het was tijd voor een nieuwe poging om terug te keren in de voorhoede.
/
Spannende nieuwe uitdagingen


De auto die Toyota weer naar de voorhoede moet laten terugkeren, is de gloednieuwe TS050 HYBRID. Om de gewenste prestatieverbetering te realiseren, is het team weer aan de tekentafel gaan zitten om een compleet nieuw concept te bedenken.


De parel in de kroon van de TS050 HYBRID is een gloednieuwe aandrijflijn met een efficiënte 2.4-liter twin-turbo V6-benzinemotor in combinatie met een krachtiger hybride systeem.


Net als de straatauto’s van Toyota winnen de roterende omvormers voor en achter remenergie terug, die in een lithium-ion batterij met hoge capaciteit wordt opgeslagen en als impuls voor maximale efficiëntie wordt vrijgegeven. De opgedane kennis van de TS050 HYBRID wordt teruggekoppeld naar R&D-processen voor straatauto’s, wat waardevolle informatie oplevert over hybride technologie in veeleisende toepassingen.


De stroomlijn is na duizenden uren in de windtunnel geperfectioneerd, waardoor onze raceauto bovendien een opvallend nieuw uiterlijk heeft gekregen. In combinatie met het nieuwe koelsysteem is daardoor vrijwel elk onderdeel van het chassis van de TS050 HYBRID opnieuw ontworpen.


Maar alleen wanneer de lichten op groen springen tijdens de 6 uur van Silverstone, de WEC-openingsrace van 2016, weten we of alle inspanningen om een podiumplaats te behalen, zin hebben gehad.
/


En alsof dat nog niet genoeg is, is 2016 ook het laatste jaar van ontwikkeling en voorbereiding om Toyota naar de internationale rallysport te laten terugkeren met de Yaris WRC. De Yaris WRC heeft een nieuwe, direct ingespoten 1.6-liter turbomotor met meer dan 300 pk aan vermogen en gaat het wereldtoneel in 2017 verlevendigen.


Daarom zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet, terwijl we aan het volgende boeiende hoofdstuk in de autosportgeschiedenis van Toyota beginnen.
/
Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.