Deelnemen aan alle mogelijke races

Om steeds betere auto’s te maken

Over de hele wereld worden allerlei autosportwedstrijden georganiseerd die fans in vervoering brengen door de bedwelmende combinatie van snelheid, lawaai en lef, of het nu gaat om circuitraces of rallyproeven. Toyota heeft een rijke autosportgeschiedenis, die 70 jaar geleden begon. Nu hebben we al onze raceactiviteiten over de hele wereld gebundeld onder één naam: Toyota Gazoo Racing.

Grenzen verleggen om betere auto’s te maken

Toyota Gazoo Racing belichaamt
het streven van Toyota om steeds betere auto’s te maken
door alle grenzen te verleggen.
Omdat we nieuwe technologieën en oplossingen willen ontwikkelen
onder de extreme omstandigheden van de autosportwereld,
houden we nooit op met innoveren.
Wij laten onze auto’s racen om onszelf te dwingen
van de moeilijkste uitdagingen te leren.
Deelnemen aan alle mogelijke wedstrijden,
hoe groot de uitdaging ook is,
inspireert ons om steeds betere auto’s te bouwen.
Wij ontwikkelen het toekomstige DNA van Toyota.
Wij blijven strijden om de vrijheid, het avontuur en
het plezier van autorijden voor iedereen bereikbaar te maken.

Een nieuwe naam, hetzelfde vurige verlangen

Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw was de oprichter van Toyota, Kiichiro Toyoda, zodanig overtuigd van de voordelen van wedstrijden voor zijn bedrijf dat hij een keer zei:
 
“Autosport is meer dan alleen vermaak. Het is essentieel voor de ontwikkeling van de Japanse auto-industrie. Net zoals atleten testen hoe goed ze zijn door met al hun kracht aan de Olympische Spelen mee te doen, zo zien autofabrikanten de autosport als een manier om hun voertuig tot het uiterste te laten presteren en overmacht te verwerven, waardoor ze nieuwe manieren ontdekken om de autotechnologie te bevorderen.
 
Het gaat niet alleen om onderzoek naar auto’s: machines moeten eendrachtig met mensen samenwerken om hun echte talenten naar boven te halen. Net als de wielen van een auto kunnen de autosport en de Japanse auto-industrie alleen samen vooruitkomen.”

 
/

Tegenwoordig verwijst Gazoo naar het woord ‘garage’: een zeer huiselijke plek waar mensen samen aan verbetering van de kleinste details werken om steeds betere auto’s en diensten voor elke klant, in elke garage, te leveren. Als zodanig belichaamt de naam Toyota Gazoo Racing de geest achter het initiatief.
 
De autosportactiviteiten van Toyota, verenigd onder de vlag van Toyota Gazoo Racing, zijn zeer divers. Toyota neemt deel aan het World Endurance Championship, keert in 2017 terug naar het prestigieuze World Rally Championship, doet dit jaar voor de tiende keer op rij mee aan de 24H Nürburgring, bijgenaamd de ‘zwaarste race ter wereld’, en is begonnen met het Five Continents Drive Project, waarbij werknemers van Toyota tussen nu en 2020 door vijf werelddelen rijden om steeds betere auto’s te bouwen en daarnaast de mensen te ontwikkelen die aan de productie van die auto’s bijdragen.

Het toekomstige DNA van Toyota ontwikkelen

Het spannende, opwindende en meeslepende World Endurance Championship (WEC) vormt het summum van innovatie, betrouwbaarheid en teamwork. Toyota Gazoo Racing doet sinds 2012 opnieuw mee aan het kampioenschap, dat negen races over de hele wereld omvat. 
 
 
Een daarvan is de beroemde 24 uur van Le Mans, waaraan Toyota al sinds 1985 deelneemt. In 2016 verscheen Toyota voor de achttiende keer aan de start van de 24 uur van Le Mans, maar de zege ontglipte het team helaas op slechts een paar minuten voor de finish. Toyota Gazoo Racing zweert echter dat het naar nog betere resultaten blijft streven.

/

Onze twee geavanceerde TS050 hybrides, die een vermogen van bijna 1000 pk genereren, zijn onderworpen aan de extreme belasting van uithoudingsraces die 6 tot 24 uur kunnen duren. Deze vernuftige racemonsters, die snelheden van meer dan 330 km/h halen, hebben een hybride aandrijving voor explosieve acceleratie en efficiëntie. Net als de hybride straatauto’s van Toyota winnen ze tijdens het remmen energie terug, die voor later gebruik in een batterij wordt opgeslagen.

 
/

De ervaring die we tussen onze eerste WEC-race in 2012 en de kampioenstitel in 2014 hebben opgedaan, heeft de technologische ontwikkeling van onze hybride straatauto’s (bv. op het gebied van verkleining en koeling) sterk bevorderd. Daarmee komen we weer een stap dichter bij ons ideaal om steeds betere auto’s te bouwen en het plezier van autorijden voor iedereen bereikbaar te maken.

Leren van de moeilijkste uitdagingen

Na maanden van intensief testen verschijnt de gloednieuwe Yaris WRC in januari aan de start in Monte Carlo voor een slopend rallyjaar. De carrosserie verbergt een compleet nieuwe, direct ingespoten 1.6-liter turbomotor, die 380 pk produceert en voor een adrenalineboost zorgt, en een chassis dat met behulp van geavanceerde simulatie-, test- en productietechnieken is getuned.

/

Wanneer je de scherpste bochten in de bergen neemt, reuzensprongen maakt en over besneeuwde boswegen raast, heb je niet alleen een snelle auto maar ook een zeer ambitieus en getalenteerd team nodig. Het WRC-team van Toyota Gazoo Racing, dat vanuit een werkplaats in het Finse Puuppola wordt geleid door viervoudig WRC-kampioen Tommi Mäkinen, bestaat uit zeer toegewijde specialisten en gepassioneerde rallyliefhebbers. 
 
In combinatie met de opwindende Yaris WRC vormen ze een krachtig samenwerkingsverband. We kunnen niet wachten tot het seizoen van start gaat! 

De zwaarste race ter wereld

Toyota Gazoo Racing deed in 2007 voor het eerst mee aan de 24H Nürburgring-uithoudingsrace. Door fabrikanten gesteunde en particuliere teams uit de hele wereld komen af op het 25 km lange circuit in Duitsland, dat ook wel de ‘Groene Hel’ wordt genoemd, om te zien of ze de zwaarste race ter wereld aankunnen.

/

Toyota Gazoo Racing deed dit jaar voor de tiende keer mee aan deze wedstrijd, die voor de 44ste keer werd verreden. Daarvoor waren drie auto’s geselecteerd: de gloednieuwe Toyota C-HR Racing, de Lexus RC en de Lexus RC F. De Toyota C-HR Racing – een raceversie van de gelijknamige crossover die binnenkort uitkomt – werd bestuurd door een team van vier coureurs. Na 24 uitputtende uren eindigde het team op een enorm bevredigende 84ste plaats in het algemeen klassement en een derde plaats in zijn klasse.

 
/

De race levert niet alleen waardevolle feedback voor de continue ontwikkeling van onze straatauto’s, maar stelt ons ook in staat om steeds beter personeel te vormen. Onze interne ingenieurs en technische specialisten zijn elk jaar bij de volledige ontwikkeling van de racewagen van dat jaar – en bij de race zelf – betrokken. Daardoor doen ze waardevolle kennis op, die ze met hun collega’s kunnen delen om de productieauto’s van de toekomst te verbeteren.

Five Continents Drive Project

Het Five Continents Drive Project, dat ontstaan is uit een gemeenschappelijke passie om dezelfde uitdagingen aan te gaan als autocoureurs, daagt werknemers van Toyota uit om tussen nu en 2020 met auto’s van dat merk door vijf werelddelen te rijden. Deze genadeloze marathon langs verschillende culturen en klimaten laat onze werknemers zelf ervaren hoe essentieel rijplezier is: die ervaringen kunnen we nu en in de toekomst gebruiken om steeds betere auto’s te bouwen.
 
Op korte termijn willen we de 24 uur van Le Mans winnen – nadat we dit jaar net naast de overwinning grepen – en weer aan het WRC gaan meedoen. Daarom is belangrijk dat we de geest van Gazoo blijven uitdragen in alles wat we doen en dat we de spanning van het racen delen met onze klanten en fans: de mensen die net als wij een blijvende passie voor autosport hebben.

Cookiebeleid op www.toyota.be

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.