Geboren uit WRC

De nieuwe GR Yaris is geen normale ‘Hot Hatch’.


Het is een volbloed. Geboren uit WRC. Gemaakt door mensen verenigd door één passie: winnen. Samen met TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team is hij ontwikkeld met kennis en technologie van de top van de autosport, waardoor hij op elk terrein van het wereldkampioenschap Rally (WRC) kan slagen, maar toch elke dag weer het gevoel van een echte sportwagen geeft, op alle wegen die je betreedt.

Verenigd door rally


Het lot bracht Tommi Mäkinen en Akio Toyoda samen in 2014. De viervoudige WRC-kampioen en voorzitter van Toyota - twee mannen verenigd door de rally - leerden elkaar kennen tijdens een epische sessie van rijden op ijs. De perfecte vonk voor Toyota's terugkeer naar de WRC met een sportwagen die gebouwd is om te winnen. De nieuwe GR Yaris.

Verbonden door de rallysport


In 2014 bracht het lot Tommi Mäkinen en Akio Toyoda samen. De viervoudig WRC-kampioen en de president van Toyota - twee mannen verbonden door de rallysport - vonden elkaar in een adembenemende sessie op het ijs. Hét perfecte moment voor de terugkeer van Toyota in het WRC, met een sportauto gebouwd om te winnen. De nieuwe GR Yaris.

video rallye
Allemaal voor GR-FOUR


Het hart van de nieuwe GR Yaris is GR-FOUR. Ontwikkeld in samenwerking met TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team en aangescherpt door WRC-coureurs, is Toyota's eerste sportieve all-wheel-drive (AWD) systeem in 20 jaar voorzien van een High Response Koppeling en een elektronische koppeling om je een uitzonderlijk niveau van grip en tractie te geven.

Via de 4WD-moduscontroller van de GR Yaris kunt u direct de verhouding voor- en achteraandrijving beheren. Met de drie modi, Track (50:50), Sport (30:70) en Normal (60:40), kan u het gedrag van de auto aanpassen aan uw stemming; of het nu gaat om een betere snelheidsregeling op een circuit, een levendig gevoel van achterwielaandrijving op een landweggetje of een grotere wendbaarheid in de stad.

Race-reactie


Onder de motorkap van de GR Yaris ligt een motor die allesbehalve gewoon is. Met een vermogen van 261 pk en 360 Nm is de nieuw ontwikkelde 1.6-liter turbocompressor de krachtigste 3-cilinder productiemotor ter wereld.

Ontwikkeld in overeenstemming met de WRC2-reglementen, bevat hij geavanceerde motorsportkennis en materialen die nog nooit eerder in een productieauto zijn gebruikt. Hij is compact en licht, en levert topprestaties dankzij een uniek voorstuk en blok, op maat gemaakte krukas en zuigers en een turbo met kogellagersysteem, zodat hij altijd klaar is om te reageren op het circuit, en voor maximaal plezier op de weg.

Ontworpen voor succes


In tegenstelling tot de meeste nieuwe auto's is de GR Yaris niet ontworpen om hoofden te doen draaien, maar om trofeeën te winnen - in stijl. De lichte, driedeurs carrosserie bevat een groot aantal gewichtsbesparende materialen, van een met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) dak en frameloze ramen tot een aluminium motorkap en deuren, waardoor deze wagen maar liefst 38 kg minder weegt dan de carrosserie van de Yaris, en de wendbaarheid en reactiesnelheid achter het stuur worden verbeterd.

Om de aërodynamische prestaties te optimaliseren en de koeling te maximaliseren, werden urenlange windtunneltests uitgevoerd door het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. Een 95 mm lagere daklijn - in vergelijking met een normale Yaris - en aërodynamische toestellen die ontworpen zijn om de lucht soepel naar achteren te sturen, zorgen ervoor dat de GR Yaris wint op de snelle kruinen van Rally Finland en de vloeiende bochten van je favoriete weg.

Gemaakt door Motomachi


Wanneer je een echt op maat gemaakte sportwagen als de GR Yaris in elkaar moet zetten, is er maar één plek op de wereld waar je je creatie tot leven wilt brengen: Motomachi, Japan. Motomachi, de geboorteplaats van legendes als de Lexus LFA en Supra A80, is nu de thuisbasis van de eerste GR productielijn, klaar om met de hand een populaire hatch te bouwen als geen ander.

Doordat de GR Yaris met de hand wordt gemaakt door experts duurt het 10 keer langer dan een conventionele volumewagen om de wagen te assembleren. De productielijn is gestroomlijnd voor de prestaties, met elementen zoals uitlijncontroles van de carrosserie en extra lassen die ervoor zorgen dat elke GR Yaris met zorg en aandacht wordt gebouwd. Net zoals elke op maat gemaakte racemachine moet zijn.

Meer over de TOYOTA GAZOO Racing

Wheel Park Wheel Park Met de onthulling van ’s werelds eerste skatebaan voor rolstoelatleten benadrukt Toyota zijn inzet om steeds betere mobiliteit te leveren voor iedereen. Para Tech Para Tech Ingenieurs van Toyota en Andrea Eskau, winnares van meerdere gouden medailles op de Paralympische Spelen, hebben samengewerkt om de grenzen van het mogelijke te verleggen in de wielersport. De nieuwe Toyota PROACE CITY en PROACE CITY VERSO De nieuwe Toyota PROACE CITY en PROACE CITY VERSO Klaar voor het echte werk Toyota RAV 4: hybride, punt uit! Toyota RAV 4: hybride, punt uit! 1994-2019: 25 jaar evolutie van de Toyota RAV4. De Toyota RAV4 werd aanvankelijk ontworpen als een compacte SUV voor de betere stadsbuurten. Het model werd uitgerust met een steeds krachtiger benzinemotor en daarna, op vraag van de klanten, met een dieselmotor. Ook de recente hydridemotoren zijn een kolfje naar zijn hand.
Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden en om u in het kader van legale acties te contacteren. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Aanvaard alle cookies of stel uw voorkeuren in door te klikken op de betreffende knop.