Juist of Fout

10 verklaringen over hybride

Hybride wagens: ‘Juist of Fout’!

Hybride wagens zijn al een tijdje heel erg in, maar toch bestaan er nog een aantal vooroordelen. Onterecht. Volgende ‘Juist of Fout’-claims helpen je om te ontdekken hoe deze revolutionaire technologie écht werkt.

# Een stopcontact is niet nodig

Juist. Terwijl je rijdt, recupereert de batterij de kinetische energie die vrijkomt als je remt of snelheid mindert. Bij traditionele wagens gaat deze energie verloren, maar bij een Hybride voedt ze de elektrische motor.

/
# De batterij heeft een beperkte levensduur!

Fout. De batterijen van Hybrides zijn ontworpen om even lang mee te gaan als de wagen zelf. Toyota geeft een garantie van 5 jaar, en op de Hybride batterijen krijg je een dekking tot 10 jaar.

# Opladen is ingewikkeld!!!

Fout. De vraag over de autonomie van de batterij stelt zich niet eens! De batterij laadt zich namelijk helemaal zelf op, als je remt of snelheid mindert. En, in tegenstelling tot elektrische wagens, beschik je bij een Hybride altijd over een benzinemotor.

# Een ecologische wagen.

Juist. De CO2-uitstoot van Hybrides behoort tot de laagste op de markt. Ook niet te vergeten: de emissie van stikstofoxiden ligt 15 tot 30 keer lager dan bij een dieselwagen met hetzelfde vermogen. Het aantal fijnstofdeeltjes, verantwoordelijk voor smog en longaandoeningen, benadert het nulpunt. Bovendien recupereert Toyota in Europa 91% van de batterijen aan het einde van de levensloop van de wagen. Die batterijen worden dan door gespecialiseerde partners gerecycleerd. Dit aantal stijgt jaar na jaar. Ons doel: 100%, natuurlijk.

# Het is duur!!!

Fout. Je zal minder onderhouds- of reparatiekosten hebben met een Hybride. Omdat de benzinemotor niet altijd hoeft te functioneren, verslijt hij minder. En er zijn een boel delicate onderdelen die nooit vervangen moeten worden (zoals de koppeling, bijvoorbeeld), omdat ze simpelweg niet bestaan op een Hybride. Minder onderdelen, minder sleet, en dus minder kosten.

# Hybrides zijn voordelig.

Juist. In elektrische modus verbruik je geen brandstof. Dat is het geval als je in de file staat of als je traag rijdt. Op zo’n momenten drijft enkel de elektrische motor je wagen aan. En in situaties waarin beide motoren samen functioneren, verbruik je ook minder, omdat een deel van de energie wordt geleverd door de elektrische motor.

# Een uitgebreide keuze.

Juist. Maar dat is niet het geval bij elke constructeur. Toyota heeft de meeste knowhow, dankzij 20 jaar ervaring in Hybride technologie. Het merk heeft een gamma van 7 Hybride modellen: van stadswagen, via 4x4, tot monovolume met 7 zitplaatsen.

# Je krijgt ‘m niet doorverkocht!!!

Helemaal fout. Hybrides staan vandaag zelfs vooraan op de scène. Een voorbeeld? De doorverkoopwaarde van Toyota Hybrides ligt hoger dan de waarde van hun benzine- en dieselversies.

/
# Een plezier om mee te rijden

Juist. Een Hybride is super aangenaam om mee te rijden, omdat je de overgang tussen de versnellingen nooit voelt. Dat is toch het geval bij de Hybrides van Toyota: dankzij hun automatische versnellingsbak rijd je vloeiend en zonder schokken.

# De auto van Batman?

Fout. Maar dat is alleen maar omdat, toen de Batmobiel gemaakt werd, Hybrides nog niet bestonden. Anders zou Batman zéker voor een Hybride wagen gekozen hebben ;)

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK