Het klinkt misschien verrassend, maar voor zelfstandige ondernemers valt een zelfladende hybride vaak gunstiger uit dan een elektrische auto uit hetzelfde segment. Dat blijkt uit TCO-berekeningen (total cost of ownership) die Toyota heeft laten opstellen door een onafhankelijke partij (TCO Fleet) op 31/03/2023.
We zijn daarbij vertrokken van een operationele leasing, omdat dit een realistisch totaalbeeld schetst van de kosten die gepaard gaan met het gebruik van de auto.
Wat omvat het leasebedrag?
- de waardevermindering (investering min restwaarde)
- de interesten
- het onderhoud en de reparaties
- de banden
- de verzekering
- belastingen
Als parameters namen we wat gebruikelijk is in de fleetsector: 48 maanden en 120.000 km.
Energiekosten
Daarnaast zijn er natuurlijk nog de energiekosten. We hebben in onze berekeningen niet de WLTP-normcijfers gehanteerd, maar wel een realistisch verbruiksgemiddelde.
De benzineprijs per liter in onze berekening bedraagt € 1,77, die voor een kWh stroom € 0,55. (gegevens van 31/03/2023 op Carbu.com)
Fiscale aftrekbaarheid en btw-recuperatie
Van het leasebedrag vermeerderd met de energiekosten werd de total cost of ownership afgeleid. Concreet betekent dit de verrekening van de fiscale elementen. Om te beginnen is er de btw die je niet kunt recupereren (meestal 65%). Daarnaast moet de fiscale aftrekbaarheid verrekend worden. Tot slot is er de vennootschapsbelasting (meestal 25%).
Laadpaal of wallbox
Om helemaal juist te vergelijken, zou je in het geval van de elektrische auto’s ook de investeringskosten van een laadpaal of wallbox in rekening moeten brengen. Die lopen al snel op tot gemiddeld meer dan € 2.000 als je rekening houdt met de installatie- en infrastructuurwerken.