Voordeel van alle aard voor bedrijfswagens

Bedrijfswagens zijn een van de bekendste voorbeelden van een voordeel van alle aard. Maar wat houdt dit voordeel juist in, en hoe wordt dit berekend? We leggen het hier helder voor u uit.

Wat is een voordeel van alle aard?

Een voordeel van alle aard (VAA) is een voordeel voor een werknemer of bedrijfsleider, dat de werkgever of onderneming toekent naast de normale bezoldiging. Het wordt beschouwd als een voordeel, omdat de werkgever voor iets betaalt dat niet voor beroepsdoeleinden zal worden gebruikt, maar voor privédoeleinden.

Bedrijfswagens zijn een van de meest bekende voorbeelden van een voordeel van alle aard. Als een werkgever een personenwagen ter beschikking stelt van zijn werknemer of bedrijfsleider, en die wagen ook voor persoonlijk gebruik mag gebruikt worden, ontstaat een belastbaar voordeel alle aard.

De overheid beschouwt dit VAA als een bijkomend beroepsinkomen, en zal dit daarom bij het bestaande inkomen optellen. Degene die het voordeel van alle aard geniet – de gebruiker van de bedrijfswagen – zal een belasting moeten betalen op het VAA van om en rond de 53,3%.

Berekening op basis van 3 parameters

Voor de berekening van het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens, gebruikt de overheid een formule op basis van de onderstaande 3 parameters.

De cataloguswaarde (CW)

De cataloguswaarde is de catalogusprijs van een nieuwe wagen bij particuliere verkoop, inclusief alle opties en btw, en exclusief eventuele kortingen en verminderingen.

Als er bij de aankoop van de wagen een korting werd gegeven die de catalogusprijs verlaagt, kan deze lagere prijs gebruikt worden om het Voordeel van Alle Aard (VAA) te berekenen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden:

  • De autofabrikant of importeur moet de lagere prijs als de nieuwe catalogusprijs vermelden in zijn prijslijsten.
  • De korting moet zowel voor particuliere als zakelijke verkoop gelden.

Dit geldt ook voor pakketten met opties die tegen een lagere prijs of gratis worden aangeboden, en voor wagens of optiepakketten die met korting worden verkocht. In dit geval telt de totale prijs van de individuele opties in het pakket niet mee.

 

De ouderdomscoëfficient (OC)

Het voordeel wordt tijdens het eerste jaar berekend op 100% van de cataloguswaarde, en daalt daarna telkens met 6% per jaar tot een maximum van 70%.

 

  Ouderdom van de wagen                       

  Percentage van de cataloguswaarde gebruikt voor de berekening van het VAA                     

  0 tot 12 maanden

  100 %

  13 tot 24 maanden

  94 %

  25 tot 36 maanden

  88 %

  37 tot 48 maanden

  82 %

  49 tot 60 maanden

  76 %

  Vanaf 61 maanden

  70 %

Zelfstandigen verkiezen Toyota

Als zelfstandige hebt u zeer specifieke behoeften, die we bij Toyota als geen ander begrijpen én invullen. Ontdek onze modellen en diensten op maat van uw activiteiten.

Yaris Cross
Compact SUV
Toyota Yaris Cross
Yaris
Kleine Stadsauto
Toyota Yaris
Corolla Touring Sports
De best verkopende
Toyota Corolla Touring Sports
RAV4 Plug-in
Krachtige SUV
Toyota RAV4 Plug In
Toyota bz4x
Elektrische 4x4
Toyota bz4x
Corolla Hatchback
Best verkopende
Toyota Corolla Hatchback
Corolla Touring Sports
Best verkopende
Toyota Corolla Touring Sports
Hilux
Onverwoestbare pick-up
Toyota Hilux
Proace EV
Zero emissie bedrijfswagen
Toyota Proace EV
Proace
Bedrijfswagen voor alle situaties
Toyota Proace
Proace City
Praktische bestelwagen
Toyota Proace City
Proace Verso
Ruime minibus
Toyota Proace Verso
Proace City Verso
Veelzijdige bedrijfswagen
Toyota Proace City Verso

De CO2-uitstoot

In de berekening van het VAA speelt de referentie CO2-uitstoot een aanzienlijke rol. Deze waarde wordt elk jaar herzien. Daalt de referentie-uitstoot, dan stijgt het voordeel van alle aard.

De referentie CO2-uitstoot varieert in functie van het brandstoftype van de wagen:

  • Diesel en plug-in hybridemotor op diesel: 65 g/km in 2024.
  • Benzine, LPG en aardgas, hybridemotoren en plug-in hybridemotoren op benzine: 78 g/km in 2024.

De formule voor de berekening van het VAA

De uiteindelijke formule voor de berekening van het VAA varieert volgens het brandstoftype van de wagen, en ziet er als volgt uit:

1. Dieselmotor

CW x [5,5 + ((CO²-uitstoot-65) x 0,1)] % x 6/7 x OC

2. Benzine, LPG, CNG, full hybride en ‘nep’ hybride

CW x [5,5 + ((CO²-uitstoot-78) x 0,1)] % x 6/7 x OC

3. Elektrische wagen, waterstofwagen en echte plug-in hybride (diesel en benzine)

CW x 4 % x 6/7 x OC

Voor de berekening van het VAA moet de cataloguswaarde met minstens 4% en maximaal 18% worden vermenigvuldigd. Het minimum voordeel van alle aard bedraagt in 2024 € 1.600.

Voordeel van alle aard voor uw Toyota



Bent u benieuwd hoeveel het voordeel van alle aard zou bedragen voor uw Toyota? Maak een afspraak bij uw verdeler voor een vrijblijvende berekening door een van onze financiële adviseurs.

Veelgestelde vragen over het voordeel van alle aard

Als u in eigen naam werkt als zelfstandige (en dus niet via een vennootschap), dan zijn de lasten van uw bedrijfswagen slechts aftrekbaar in functie van het aandeel van het beroepsgebruik. In dat geval is er dus geen sprake van een voordeel van alle aard.

De overheid beschouwt het gebruik van een bedrijfswagen pas als zijnde privé, als al deze voorwaarden zijn vervuld:
 

  1. Het voertuig moet behoren tot een van de volgende categorieën: personenwagens, minibussen en bestelwagens van minder dan 3,5 ton.
  2. Het voertuig moet voor privédoeleinden worden gebruikt. Woon-werkverkeer wordt hierbij ook als een privédoeleind beschouwd
  3. Het voertuig moet gratis of voor een beperkte bijdrage ter beschikking zijn gesteld.
  4. Het voertuig moet/kan in het kader van de beroepsactiviteit worden gebruikt.

Het VAA staat op de fiscale fiche onder 281.10 voor loontrekkenden en onder 281.20 voor bedrijfsleider. U moet het VAA ook vermelden bij de codes 1250 of 2250 (gehuwde vrouw) voor de loontrekkenden en bij de codes 1400 of 2400 voor de bedrijfsleiders.

Als de werknemer hier financieel in tussenkomt, wordt deze tussenkomst afgetrokken van het bedrag van het VAA..