INNOVATIE

Waterstof: de brandstof van morgen!

De uitstoot bij rijden op waterstof is enkel water, en bijtanken gaat snel. In de omschakeling naar meer duurzame energie wordt waterstof daardoor een belangrijke vervanger voor fossiele brandstoffen en een prima alternatief voor elektriciteit. Bovendien kent waterstof een brede toepassing, zowel te land, op het water als in de lucht. Toyota is hier een voortrekker met tal van innovatieve voertuigen.

Toyota Mirai, klaar voor de doorbraak
De Toyota Mirai is de eerste personenwagen die 100% als waterstofauto is ontwikkeld. Sinds zijn lancering in 2014 zijn er ruim 6.000 exemplaren geleverd. Maar Toyota wil die verkoop een flinke boost geven. Tegen 2030 zal Toyota meer dan 30.000 elektrische voertuigen met een brandstofcel (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) produceren. Daardoor zullen de opvolgers en nieuwe varianten van de Toyota Mirai veel goedkoper worden. Tegelijk worden de tankmogelijkheden verder uitgebouwd.

Toyota is met tal van innovatieve voertuigen voortrekker in de omschakeling naar waterstof als brandstof.

Waterstofbus in Tokio en Antwerpen
FCEV’s zijn uitstekend geschikt voor personen- en vrachtvervoer. De nuluitstoot is een belangrijke troef in steden die de schadelijke uitstoot willen beperken. Water is immers het enige restproduct. In 2017 leverde Toyota al waterstofbussen voor Tokio. Tegen de Olympische Spelen in 2020 zullen er in de Japanse hoofdstad ruim 100 waterstofbussen rondrijden. Dichter bij huis startte Van Hool met de productie van waterstofbussen, onder andere voor De Lijn in Antwerpen.

Toyota is met tal van innovatieve voertuigen voortrekker in de omschakeling naar waterstof als brandstof.

Toyota is ervan overtuigd dat we met waterstof onze mobiliteit voor de komende 100 jaar kunnen verzekeren.


Vrachtwagens en heftrucks
Ook de industrie lonkt naar FCEV’s. Meerdere succesvolle proefprojecten hebben al geleid tot toepassingen. Zo gebruiken ze in de haven van Los Angeles al enige tijd Toyota-vrachtwagens met een brandstofcel. Deze 40-tonners hebben een vermogen van 650 pk en zijn een milieuvriendelijk alternatief voor de oude vervuilende diesels. Ook de Toyota-heftrucks op waterstof zijn populair in industriële bedrijven die streven naar een beperking van de CO2-uitstoot. Bovendien is in sommige bedrijfstakken waterstof voorradig als restproduct van het productieproces.

Energy Observer, het eerste schip dat op waterstof de wereld rondvaart
Niet alleen het wegtransport gebruikt waterstof als brandstof. Toyota Motor Europe is partner van de Energy Observer, het eerste schip dat de wereld rondvaart op waterstof. De Energy Observer werd in 2017 in Frankrijk gelanceerd en reikt oplossingen aan voor het onttrekken van energie aan de natuur zonder deze te schaden. Het schip is een heuse showcase van technologieën waarop onze toekomstige elektrische netwerken gebaseerd zullen zijn. Deze technologieën garanderen bovendien het rendement en de exploitatie van de elektrische netwerken op grote schaal.

Dit model, waarbij gewerkt wordt met meerdere hernieuwbare energiebronnen en verschillende manieren van energieopslag, wordt door het team van de Energy Observer gepromoot tijdens een wereldtournee van zes jaar. Deze brengt het schip in 2020 naar Tokio, net op tijd voor de Olympische Spelen.

Met een systeem voor de productie van koolstofvrije waterstof uit zeewater, vormt waterstof de kern van de missie van de Energy Observer en de belangrijkste reden voor de deelname van Toyota Motor Europe aan het project. Het systeem biedt het schip een aanzienlijk gewichtsvoordeel (50% van de diepgang), vergeleken met enkel opslag van de elektriciteit in batterijen.

Toyota is met tal van innovatieve voertuigen voortrekker in de omschakeling naar waterstof als brandstof.

Hydroville-boot van CMB is proefkonijn
In België ontwikkelde de Antwerpse rederij CMB de Hydroville, het eerste passagiersvaartuig op waterstof dat als shuttle wordt ingezet tussen Antwerpen en Kruibeke. De Hydroville verbrandt waterstof in een aangepaste dieselmotor en daarbij komen geen CO2, fijnstof of zwaveloxides vrij. CMB wil die propere technologie ook toepassen voor de hulpmotoren van grote zeeschepen, en de Hydroville is daarvoor het proefkonijn.

Ook de trein rijdt op waterstof
Treinproducent Alstom test al geruime tijd locomotieven op waterstof. Die zijn een degelijk en milieuvriendelijk alternatief voor de diesellocomotieven op trajecten waar geen elektrische bovenleidingen aanwezig zijn. Volgens Alstom volstaat één windmolen om vijf elektrisch aangedreven locomotieven te laten rijden. Deze zomer wordt al een eerste waterstoftrein ingezet in Noord-Duitsland. Ook het Gentse havengebied is geïnteresseerd.

Waterstof wint steeds meer aan belang als vervanger voor fossiele brandstoffen en als alternatief voor elektriciteit.

“Eén windmolen volstaat om vijf locomotieven te laten rijden.”

Jörg Nikutta
Alstom


Milieuvriendelijk vliegen met de HY4
Het eerste uitstootloze vliegtuig heeft vandaag al zijn luchtdoop achter de rug. De HY4 biedt plaats aan vier personen en wordt aangedreven door een brandstofcel. De waterstof wordt vervoerd in tanks onder hoge druk en de elektriciteit wordt opgeslagen in lithium-ionbatterijen. Die voeden de elektromotor die de propeller aandrijft. De HY4 heeft een elektromotor van 80 kW, een topsnelheid van 200 km/u en een kruissnelheid van 145 km/u. Het vliegbereik bedraagt 750 tot 1.500 kilometer, naargelang de snelheid, de hoogte en de lading.

Waterstof wint steeds meer aan belang als vervanger voor fossiele brandstoffen en als alternatief voor elektriciteit.


Toyota

Ontdek hier het volledige aanbod van Toyota

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK