De mogelijkheid om een groot updateprogramma voor ons Yaris-model te leiden was een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van onze Europese activiteiten. Hoewel we de Yaris al enkele jaren in Frankrijk bouwden, zagen we bij dit nieuwe project onze Europese R&D-, productplanning- en designteams voor het eerst de leiding nemen over een wereldwijd voertuig, dat met succes op de markt werd gebracht in 2014.
Een wereldwijd project, geleid door Europa.
Toyota heeft een groot deel van de verantwoordelijkheid voor het vormgeven van de nieuwe Yaris aan zijn Europese instellingen overgedragen, wat de kracht en kwaliteit van de B-segmentmarkt in de regio weerspiegelt. Opmerkelijk is dat voor het eerst wijzigingen die in Europa zijn ontwikkeld voor de Yaris, rechtstreeks zullen worden overgenomen voor het zustermodel Vitz, dat in Japan wordt geproduceerd.
Meer diepgaand ten opzichte van een eenvoudige "facelift" halverwege de levenscyclus, werd door het programma van 90 miljoen euro meer dan 900 nieuwe onderdelen geïntroduceerd om het ontwerp, de dynamische prestaties en de veiligheid van de auto te verbeteren.
Het nieuwe uiterlijk van de auto, met aanzienlijke veranderingen aan de voor- en achterkant, is gecreëerd in Toyota's ED2-designstudio in het zuiden van Frankrijk.
De Yaris heeft een sterk Europees erfgoed, aangezien hij wordt geproduceerd in de fabriek van Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes sinds 2001. De productie bereikte er de drie miljoen eenheden in 2016, waarbij auto's niet alleen in heel Europa worden geleverd, maar ook worden geëxporteerd naar markten over de hele wereld, waaronder Afrika, Noord-Amerika en het Midden-Oosten in Azië