Hoe heeft Europees R&D de Yaris bijgewerkt?

De mogelijkheid om een groot updateprogramma voor ons Yaris-model te leiden was een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van onze Europese activiteiten. Hoewel we de Yaris al enkele jaren in Frankrijk bouwden, zagen we bij dit nieuwe project onze Europese R&D-, productplanning- en designteams voor het eerst de leiding nemen over een wereldwijd voertuig, dat met succes op de markt werd gebracht in 2014.

Een wereldwijd project, geleid door Europa.

Toyota heeft een groot deel van de verantwoordelijkheid voor het vormgeven van de nieuwe Yaris aan zijn Europese instellingen overgedragen, wat de kracht en kwaliteit van de B-segmentmarkt in de regio weerspiegelt. Opmerkelijk is dat voor het eerst wijzigingen die in Europa zijn ontwikkeld voor de Yaris, rechtstreeks zullen worden overgenomen voor het zustermodel Vitz, dat in Japan wordt geproduceerd.

Meer diepgaand ten opzichte van een eenvoudige "facelift" halverwege de levenscyclus, werd door het programma van 90 miljoen euro meer dan 900 nieuwe onderdelen geïntroduceerd om het ontwerp, de dynamische prestaties en de veiligheid van de auto te verbeteren.

Het nieuwe uiterlijk van de auto, met aanzienlijke veranderingen aan de voor- en achterkant, is gecreëerd in Toyota's ED2-designstudio in het zuiden van Frankrijk.

De Yaris heeft een sterk Europees erfgoed, aangezien hij wordt geproduceerd in de fabriek van Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes sinds 2001. De productie bereikte er de drie miljoen eenheden in 2016, waarbij auto's niet alleen in heel Europa worden geleverd, maar ook worden geëxporteerd naar markten over de hele wereld, waaronder Afrika, Noord-Amerika en het Midden-Oosten in Azië

Serkan Karaman was de senior projectmanager die verantwoordelijk was voor het ontwikkelingsprogramma van de Yaris bij ons R&D-centrum nabij Brussel en hij legt uit welke veranderingen dit model heeft teweeggebracht in de werkwijze van Toyota Europe.

"In het verleden werd projectmanagement voor een grote verandering van dit type altijd in Japan uitgevoerd. Natuurlijk gaven we input vanuit Europa en kregen we specifieke taken die hier moesten worden uitgevoerd, maar het schema werd vastgesteld door Toyota in Japan.

Europa kon de leiding nemen in de ontwikkeling van een wereldwijd voertuig. We zaten in dit geval dus werkelijk achter het stuur en het feit dat we werkten in de meest veeleisende regio ter wereld voor dit type voertuig gaf ons een uitstekende uitgangspositie.".

Het team van Karaman produceerde een blauwdruk voor hoe de nieuwe auto zo concurrerend mogelijk kon zijn, gebaseerd op klantfeedback en het benchmarken ervan tegen zijn sterkste rivalenmodellen in Europa. Details werden vervolgens aangepast aan andere markten waar het zou worden verkocht, zoals de VS en Japan.

Onze Europese plannings-, ontwerp- en engineeringgroepen werkten nauw samen, geholpen door het feit dat ze allemaal dicht bij elkaar in België en Frankrijk zijn gevestigd en snel beslissingen konden nemen. Belangrijk is dat dit het ook gemakkelijker maakte om veel van de originele carrosserieontwerpen in de afgewerkte productieauto te behouden.