Ga naar de hoofdinhoud (Druk op Enter)

WLTP-verbruiks- en WLTP-emissietest

De Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (of WLTP-test) is ontwikkeld om u een realistischer inzicht te geven in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van uw auto dan bij eerdere tests.

Inleiding tot WLTP

  • Wat is WLTP?

    Een WLTP-test wordt uitgevoerd in een laboratorium, waar realistische rijomstandigheden (gedefinieerd door de EU-wetgeving) worden nagebootst om het brandstofverbruik, de uitstoot en het elektrische rijbereik te meten. Wanneer u WLTP-waarden tussen verschillende auto's vergelijkt, mag u meer precisie verwachten van prestatie-inzichten om de rijkwaliteiten in de praktijk te beoordelen. Deze waarden mogen niet worden vergeleken met NEDC-metingen.

  • Een WLTP-test simuleert een gemiddelde autorit op een rollende weg in een laboratorium. Hierin verschilt het van een Real Driving Emissions-test (RDE), waarmee de vervuilende stoffen worden gemeten die vrijkomen tijdens echte rijomstandigheden. Beide tests vullen elkaars doel aan.

  • De WLTP-testprocedure verving de vorige NEDC-test en werd tussen september 2017 en september 2018 van kracht voor alle nieuw ingeschreven voertuigen.

  • U vindt de huidige WLTP-testcijfers voor een Toyota op onze modelpagina's, onder het kopje 'Build'. De WLTP-gegevens van uw voertuig zijn te vinden in het Certificaat van Overeenstemming (CvO) van het voertuig.

Wat betekent WLTP in de praktijk?

Gedetailleerde verbruiks- en emissiegegevens

WLTP levert emissie- en verbruiksgegevens op die realistischer zijn dan voordien. Zo kunnen Toyota's worden vergeleken met auto's van andere fabrikanten die volgens dezelfde procedure zijn getest, en Toyota's onderling. Omdat WLTP-cijfers een duidelijker beeld geven van de potentiële prestaties, maken ze een weloverwogen aankoop mogelijk.

Verbruikscijfers van gepersonaliseerde voertuigen

Het voordeel van de WLTP-testcyclus is dat er rekening wordt gehouden met de gepersonaliseerde accessoires van uw auto, zoals winterbanden of een schuifdak, om meer realistische verbruiks- en emissiewaarden te genereren op basis van de configuratie van uw auto.

Nauwkeurigere WLTP-prestatiegegevens

Aangezien WLTP strengere testparameters hanteert dan de vorige NEDC-laboratoriumtest, zijn de meetgegevens van de twee tests niet nuttig om te vergelijken. U zal zien dat de meeste WLTP-verbruiks- en emissiewaarden van auto's hoger zijn dan de cijfers van de NEDC-procedure.

Wat is het verschil tussen WLTP en NEDC?

Het belangrijkste verschil tussen WLTP en NEDC is dat de WLTP-testparameters aanzienlijk realistischer zijn bij het beoordelen van de werkelijke impact qua emissies, rijbereik en brandstofverbruik van een voertuig. Voertuigen van voor 2017 worden geadverteerd met gecertificeerde NEDC-waarden.

  • NEDC

    Introductiejaar
    Jaren '80
    Duur van de test en afstand
    Ongeveer 20 minuten, 11 km
    Maximumsnelheid
    120 km/u
    Rijfasen
    2 fasen: in de stad en buiten de stad
    Testtemperatuur
    20-30ºC
    Impact van optionele uitrusting
    Geen rekening mee gehouden
  • WLTP

    Introductiejaar
    2017
    Duur van de test en afstand
    Ongeveer 30 minuten, 23,25 km
    Maximumsnelheid
    131 km/u
    Rijfasen
    4 fasen*: laag, medium, hoog en extra hoog
    Testtemperatuur
    23ºC, CO2-waarden gecorrigeerd naar 14ºC^
    Impact van optionele uitrusting
    Rekening mee gehouden

    * plus 'City' voor EV en PHEV
    ^ koude motorstart

FAQS

De uitstoot van auto's wordt getest omdat alle nieuwe voertuigen een strenge officiële meting van hun CO2-uitstoot en luchtkwaliteit moeten ondergaan voordat ze worden goedgekeurd voor de verkoop.

De WLTP-testcyclus vindt plaats onder strenge voorwaarden in een door de overheid goedgekeurde testfaciliteit en wordt bijgewoond door een door de overheid aangewezen onafhankelijk goedkeuringsbureau in overeenstemming met de EU-wetgeving.

De oude NEDC-procedure was minder representatief voor de werkelijke gebruiksomstandigheden, dus de metingen die worden gebruikt in WLTP-tests liggen veel dichter bij de werkelijke verbruikswaarden van voertuigen.

Hoewel WLTP-tests een hogere nauwkeurigheid bieden wat de beoordelingsnormen betreft, kunnen de rijstijl en factoren zoals het verkeer, de staat van de auto, de bandenspanning, de belading enz. variëren. Daardoor kunnen de werkelijke resultaten die u ondervindt nog steeds verschillen van de resultaten die door WLTP worden gemeten.

Ja, WLTP wordt ook gebruikt om stoffen als koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM/PN) te meten.

Elektrische voertuigen en plug-inhybrides ondergaan speciale WLTP-tests om hun unieke eigenschappen te weerspiegelen. Met name plug-inhybrides zullen de WLTP-test meerdere keren moeten herhalen, te beginnen met een volle batterij en tot de batterij leeg is. Een andere beoordeling wordt uitgevoerd met een volledig lege batterij, wat praktische aanbevelingen oplevert over het brandstofverbruik dat bestuurders in werkelijkheid mogen verwachten.

Nuttige link

Ga voor meer WLTP-informatie en -richtlijnen naar:
Meer informatie (Opens in new window)

Meer informatie over homologatienormen

Meer informatie over de transparantie van WLTP-tests volgens Verordening (EU) 2017/1151, zoals gewijzigd door 2023/443 punt 5.9 van Bijlage II van de Europese Unie, kan worden verkregen door contact op te nemen met uw plaatselijke verkoper.

Alle voertuigen van Toyota voldoen nu aan de normen van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze nieuwe testmethode levert meer realistische resultaten op in overeenstemming met WLTP. De waarden voor brandstofverbruik, CO en geluid worden gemeten in een gecontroleerde omgeving bij een representatief productievoertuig, in overeenstemming met de vereisten van de Europese wetgeving, gepubliceerd door de Europese Commissie. Rijgedrag en andere factoren (zoals de staat van de weg, het verkeer, de staat van het voertuig, de geïnstalleerde uitrusting, de wielen, de lading, het aantal passagiers ...) kunnen echter van invloed zijn op de verbruiks- en emissiegegevens, waardoor de werkelijke resultaten kunnen afwijken van de gemeten resultaten.