WLTP-verbruiks- en WLTP-emissietest
Gedetailleerde verbruiks- en emissiegegevens
Verbruikscijfers van gepersonaliseerde voertuigen
Nauwkeurigere WLTP-prestatiegegevens
Wat is het verschil tussen WLTP en NEDC?
Het belangrijkste verschil tussen WLTP en NEDC is dat de WLTP-testparameters aanzienlijk realistischer zijn bij het beoordelen van de werkelijke impact qua emissies, rijbereik en brandstofverbruik van een voertuig. Voertuigen van voor 2017 worden geadverteerd met gecertificeerde NEDC-waarden.
-
IntroductiejaarJaren '80Duur van de test en afstandOngeveer 20 minuten, 11 kmMaximumsnelheid120 km/uRijfasen2 fasen: in de stad en buiten de stadTesttemperatuur20-30ºCImpact van optionele uitrustingGeen rekening mee gehouden
-
WLTP
Introductiejaar2017Duur van de test en afstandOngeveer 30 minuten, 23,25 kmMaximumsnelheid131 km/uRijfasen4 fasen*: laag, medium, hoog en extra hoogTesttemperatuur23ºC, CO2-waarden gecorrigeerd naar 14ºC^Impact van optionele uitrustingRekening mee gehouden
* plus 'City' voor EV en PHEV
^ koude motorstart
FAQS
- Alles
De uitstoot van auto's wordt getest omdat alle nieuwe voertuigen een strenge officiële meting van hun CO2-uitstoot en luchtkwaliteit moeten ondergaan voordat ze worden goedgekeurd voor de verkoop.
De WLTP-testcyclus vindt plaats onder strenge voorwaarden in een door de overheid goedgekeurde testfaciliteit en wordt bijgewoond door een door de overheid aangewezen onafhankelijk goedkeuringsbureau in overeenstemming met de EU-wetgeving.
Nuttige link
Meer informatie over homologatienormen
Meer informatie over de transparantie van WLTP-tests volgens Verordening (EU) 2017/1151, zoals gewijzigd door 2023/443 punt 5.9 van Bijlage II van de Europese Unie, kan worden verkregen door contact op te nemen met uw plaatselijke verkoper.
Alle voertuigen van Toyota voldoen nu aan de normen van de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze nieuwe testmethode levert meer realistische resultaten op in overeenstemming met WLTP. De waarden voor brandstofverbruik, CO en geluid worden gemeten in een gecontroleerde omgeving bij een representatief productievoertuig, in overeenstemming met de vereisten van de Europese wetgeving, gepubliceerd door de Europese Commissie. Rijgedrag en andere factoren (zoals de staat van de weg, het verkeer, de staat van het voertuig, de geïnstalleerde uitrusting, de wielen, de lading, het aantal passagiers ...) kunnen echter van invloed zijn op de verbruiks- en emissiegegevens, waardoor de werkelijke resultaten kunnen afwijken van de gemeten resultaten.