1. Gamme électrique x hybride
  2. De levensduur van de batterij

Hoelang gaat de batterij van een Toyota mee?

Dankzij de innoverende technologie van onze batterijen en onze unieke expertise in elektrische aandrijving, gaan de batterijen in onze hybrides, plug-in hybrides, 100% geëlektrificeerde wagens en waterstofwagens jarenlang mee. Maar hoelang is dat nu net, en wat gebeurt er met de batterijen eens ze uiteindelijk toch het einde van hun levensduur hebben bereikt? We leggen je het hier in alle transparantie uit.

De levensduur van de batterij van een hybridewagen

De batterijen van onze hybridewagens zijn ontworpen om minstens even lang mee te gaan als de wagen zelf. Daarom geniet je bij Toyota altijd een volledige fabrieksgarantie van 5 jaar of 100.000 km* op alle hybridecomponenten. Dus ook op de batterij.

Schenk je jouw wagen bovendien jaarlijks een Toyota Hybrid Health Check, dan wordt je garantie telkens met één jaar of 15.000 km* verlengd, en dat tot je wagen vijftien jaar oud is.

*Wat het eerst aan de orde is.

Configureer een hybridewagen

De levensduur van de batterij van een Plug-in Hybride

Ook de batterijen van al onze Plug-in hybrides zijn ontworpen om minstens even lang mee te gaan als de wagen zelf. Daarom krijg je ook op je Plug-in hybride een volledige fabrieksgarantie van 5 jaar of 100.000 km* op de batterij en alle andere plug-in hybridecomponenten.

Ga je daarnaast jaarlijks langs bij je verdeler voor een Toyota Hybrid Health Check, dan wordt je garantie telkens met één jaar of 15.000 km* verlengd, en dat tot je wagen vijftien jaar oud is.

*Wat het eerst aan de orde is.
Configureer een plug-in hybride

De levensduur van de batterij van een 100% elektrische wagen

Net als bij onze hybrides en plug-in hybrides, zijn ook de batterijen van onze 100% elektrische wagens ontworpen om minstens even lang mee te gaan als de wagen zelf. Bovendien bedraagt de standaard fabrieksgarantie op de batterij maar liefst 8 jaar of 160.000 km.*

*Wat het eerst aan de orde is.

Configureer een elektrische wagen

De levensduur van de batterij van een waterstofwagen

 

Een waterstofauto zoals onze Toyota Mirai wordt aangedreven door een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en water. Dankzij de innovatieve Fuel Cell-technologie is Toyota erin geslaagd de waterstofbrandstofcel compacter, efficiënter en veiliger dan ooit te maken. De brandstofcel van de Toyota Mirai gaat dus even lang mee als de wagen zelf. Daardoor kunnen we je een garantie van vijf jaar of 200.000 km* aanbieden.

*Wat het eerst aan de orde is

Configureer de Toyota Mirai
  • Toyota recycleert 90% van zijn batterijen

    Toyota stelt alles in het werk om via het dealernetwerk de gebruikte batterijen van elektrische wagens, hybrides en plug-in hybrides op verantwoorde wijze in te zamelen en te verwerken. Momenteel wordt 90% van de afgedankte batterijen teruggewonnen en gerecycleerd. Momenteel slagen we erin 90% van de afgedankte batterijen terug te winnen en te recycleren, en we zoeken voortdurend naar nieuwe oplossingen en technieken om dit percentage nog verder op te drijven.

    batterij

  • Recyclage van de batterij van een elektrische wagen

    Ook de batterijen van al onze Plug-in hybrides zijn ontworpen om minstens even lang mee te gaan als de wagen zelf. Daarom krijg je ook op je Plug-in hybride een volledige fabrieksgarantie van 5 jaar of 100.000 km* op de batterij en alle andere plug-in hybridecomponenten. Ga je daarnaast jaarlijks langs bij je verdeler voor een Toyota Hybrid Health Check, dan wordt je garantie telkens met één jaar of 15.000 km* verlengd, en dat tot je wagen vijftien jaar oud is.
    *Wat het eerst aan de orde is.

    dons sang

  • Kunnen batterijen van elektrische wagens gerecycleerd worden?

    Ja, batterijen van elektrische wagens, hybrides en plug-in hybrides komen in aanmerking voor recyclage. In Europa zijn autofabrikanten zelfs wettelijk verplicht om de batterijen van elektrische wagens te recycleren, met minimale recycleringsverplichtingen van 50% tot 75% van het totale gewicht van de batterij (Richtlijn 2006/66/EG van het Europees Parlement).

    bravo

  • Een kleinere ecologische voetafdruk dankzij de recyclage van batterijen van elektrische wagens

    Om de ecologische voetafdruk van de batterijen in onze elektrische wagens, hybrides en plug-in hybrides te beperken, focust Toyota op twee uitdagingen: enerzijds de hoeveelheid afval zo klein mogelijk maken en anderzijds zoveel mogelijk onderdelen hergebruiken in nieuwe batterijen.
    Door zoveel mogelijk onderdelen te hergebruiken voor de productie van nieuwe batterijen, beperken we niet alleen de winning van de steeds schaarser wordende grondstoffen, maar ook hun transport.

    implication

Wat zijn de verschillende stappen in het recyclageproces van de batterijen van geëlektrificeerde wagens en hybridewagens?

Eerst moet de batterij uit de elektrische wagen gehaald worden. Omdat die zich meestal aan de onderkant van het chassis bevindt, wordt de wagen op een vorkheftruck getild voor de demontage.

Daarna test men de lithium-ion batterij om het slijtageniveau te bepalen. Als de batterij nog bruikbaar is, wordt ze gereviseerd. Is ze te versleten om nog in aanmerking te komen voor een tweede leven, dan gaat de batterij naar een recyclagecenter.

In het recylagecenter wordt de batterij eerst ontdaan van zijn resterende energie, en vervolgens zorvuldig ontmanteld. Daarna gaat de batterij in een pyrolyse-oven. In tegenstelling tot een klassieke verbrandingsoven komt er bij een pyrolyse-oven geen zuurstof aan te pas, en worden veel hogere temperaturen toegepast. Daardoor kan men alle herbruikbare ferrometalen extraheren. Het gewonnen aluminium, cadmium, kobalt, koper, mangaan, nikkel, lithium en alle andere metalen worden door pyrometallurgie en/of hydrometallurgie in poeder- of staafvorm teruggewonnen en gebruikt voor het ontwerpen van nieuwe batterijen. Zo blijven uiteindelijk enkel nog enkele plastic resten en fijne deeltjes over, die niet gerecycleerd kunnen worden.

Het proces voor de recyclage van de batterijen uit hybridewagens en plug-in hybridewagens verloopt op dezelfde manier.