Wat zijn de verschillende stappen in het recyclageproces van de batterijen van geëlektrificeerde wagens en hybridewagens?
Eerst moet de batterij uit de elektrische wagen gehaald worden. Omdat die zich meestal aan de onderkant van het chassis bevindt, wordt de wagen op een vorkheftruck getild voor de demontage.
Daarna test men de lithium-ion batterij om het slijtageniveau te bepalen. Als de batterij nog bruikbaar is, wordt ze gereviseerd. Is ze te versleten om nog in aanmerking te komen voor een tweede leven, dan gaat de batterij naar een recyclagecenter.
In het recylagecenter wordt de batterij eerst ontdaan van zijn resterende energie, en vervolgens zorvuldig ontmanteld. Daarna gaat de batterij in een pyrolyse-oven. In tegenstelling tot een klassieke verbrandingsoven komt er bij een pyrolyse-oven geen zuurstof aan te pas, en worden veel hogere temperaturen toegepast. Daardoor kan men alle herbruikbare ferrometalen extraheren. Het gewonnen aluminium, cadmium, kobalt, koper, mangaan, nikkel, lithium en alle andere metalen worden door pyrometallurgie en/of hydrometallurgie in poeder- of staafvorm teruggewonnen en gebruikt voor het ontwerpen van nieuwe batterijen. Zo blijven uiteindelijk enkel nog enkele plastic resten en fijne deeltjes over, die niet gerecycleerd kunnen worden.
Het proces voor de recyclage van de batterijen uit hybridewagens en plug-in hybridewagens verloopt op dezelfde manier.