Waterstofwagen
Een waterstofwagen gebruikt dan wel een batterij, toch hoef je hem niet op te laden. Hij haalt zijn elektrische energie immers uit waterstof. Die waterstof moet je wel bijtanken.
Is een geëlektrificeerde wagen echt zoveel duurder dan een wagen met een benzinemotor? En is een plug-in hybride momenteel de voordeligste keuze? Om te weten hoeveel een wagen je echt gaat kosten, moet je niet alleen naar de aankoopprijs kijken. Meer dan ooit maken de onkosten tijdens de totale levensduur van je wagen het verschil in de totale kost van je wagen. Om je te helpen een weloverwogen keuze te maken, bekijken we deze onkosten van naderbij.
Een hybridemotor combineert een elektrische motor met een verbrandingsmotor. De batterij van de elektrische motor hoef je niet op te laden. Deze wordt immers opgeladen door de kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen en vertragen. Je hebt dus ook geen laadkosten. Met een hybridemotor van Toyota bespaar je gemiddeld 25% brandstof* in vergelijking met een gelijkaardig model met een benzinemotor.
* Een vergelijking tussen het brandstofverbruik (WLTP) van hybride voertuigen en overeenstemmende niet-hybride voertuigen binnen het Toyota-gamma toont een gemiddeld positief verschil van 25% in het voordeel van hybride. Het positieve verschil per voertuig: RAV4 -20%; Yaris, Yaris Cross en Toyota C-HR -25%; Corolla -27%.
Plug-in hybrides gebruiken grotere batterijen. Kinetische energie volstaat niet om ze op te laden. Je moet ze dus opladen aan een (versterkt) stopcontact, een Wallbox of een laadpaal. Laad je jouw wagen thuis op, dan betaal je daar hetzelfde elektriciteitstarief voor als voor al je andere elektrische toestellen in huis.
Als je onderweg een plug-in hybride wil opladen, gebruik je een laadpaal. De tarieven aan laadpalen variëren sterk maar liggen gewoonlijk hoger dan het tarief dat je thuis betaalt.
Een waterstofwagen gebruikt dan wel een batterij, toch hoef je hem niet op te laden. Hij haalt zijn elektrische energie immers uit waterstof. Die waterstof moet je wel bijtanken.
De aankoopprijzen voor benzinewagens liggen momenteel nog het laagst, op de voet gevolgd door dieselwagens. Hybridewagens en plug-in hybridewagens zijn iets duurder in aankoop. 100% geëlektrificeerde wagen en waterstofwagens hebben momenteel nog het hoogste prijskaartje.
Naar welk van deze modellen je voorkeur ook uitgaat, bij Toyota geniet je altijd van de ultieme gemoedsrust.
Na afloop van de fabrieksgarantie en tot jouw voertuig 10 jaar oud is of 185.000 kilometers (afhankelijk van welk van de twee eerst bereikt wordt) sinds de eerste inschrijving, wordt jouw voertuig automatisch één jaar gedekt door de Toyota Relax-garantie, wanneer jij ervoor kiest jouw onderhoud te laten uitvoeren binnen het erkende Toyota netwerk. Aanbod onderworpen aan voorwaarden. Meer informatie op www.toyota.be of bij jouw Toyota verdeler.
Alweer een goede reden om je droomwagen te kiezen uit het uitgebreide gamma van Toyota!