Waterstofwagen
Een waterstofwagen gebruikt dan wel een batterij, toch hoef je hem niet op te laden. Hij haalt zijn elektrische energie immers uit waterstof. Die waterstof moet je wel bijtanken.
Een hybridemotor combineert een elektrische motor met een verbrandingsmotor. De batterij van de elektrische motor hoef je niet op te laden. Deze wordt immers opgeladen door de kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen en vertragen. Je hebt dus ook geen laadkosten. Met een hybridemotor van Toyota bespaar je gemiddeld 25% brandstof* in vergelijking met een gelijkaardig model met een benzinemotor.
* Een vergelijking tussen het brandstofverbruik (WLTP) van hybride voertuigen en overeenstemmende niet-hybride voertuigen binnen het Toyota-gamma toont een gemiddeld positief verschil van 25% in het voordeel van hybride. Het positieve verschil per voertuig: RAV4 -20%; Yaris, Yaris Cross en Toyota C-HR -25%; Corolla -27%.
Plug-in hybrides gebruiken grotere batterijen. Kinetische energie volstaat niet om ze op te laden. Je moet ze dus opladen aan een (versterkt) stopcontact, een Wallbox of een laadpaal. Laad je jouw wagen thuis op, dan betaal je daar hetzelfde elektriciteitstarief voor als voor al je andere elektrische toestellen in huis.
Als je onderweg een plug-in hybride wil opladen, gebruik je een laadpaal. De tarieven aan laadpalen variëren sterk maar liggen gewoonlijk hoger dan het tarief dat je thuis betaalt.
Een waterstofwagen gebruikt dan wel een batterij, toch hoef je hem niet op te laden. Hij haalt zijn elektrische energie immers uit waterstof. Die waterstof moet je wel bijtanken.
De aankoopprijzen voor benzinewagens liggen momenteel nog het laagst, op de voet gevolgd door dieselwagens. Hybridewagens en plug-in hybridewagens zijn iets duurder in aankoop. 100% geëlektrificeerde wagen en waterstofwagens hebben momenteel nog het hoogste prijskaartje.