1. Gamme électrique x hybride
  2. Kosten

Hoeveel kost je wagen nu echt? Vergelijk hier de onkosten per motortype

Is een geëlektrificeerde wagen echt zoveel duurder dan een wagen met een benzinemotor? En is een plug-in hybride momenteel de voordeligste keuze? Om te weten hoeveel een wagen je echt gaat kosten, moet je niet alleen naar de aankoopprijs kijken. Meer dan ooit maken de onkosten tijdens de totale levensduur van je wagen het verschil in de totale kost van je wagen. Om je te helpen een weloverwogen keuze te maken, bekijken we deze onkosten van naderbij.

De laadkosten

Hybride

Een hybridemotor combineert een elektrische motor met een verbrandingsmotor. De batterij van de elektrische motor hoef je niet op te laden. Deze wordt immers opgeladen door de kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen en vertragen. Je hebt dus ook geen laadkosten. Met een hybridemotor van Toyota bespaar je gemiddeld 25% brandstof* in vergelijking met een gelijkaardig model met een benzinemotor.

* Een vergelijking tussen het brandstofverbruik (WLTP) van hybride voertuigen en overeenstemmende niet-hybride voertuigen binnen het Toyota-gamma toont een gemiddeld positief verschil van 25% in het voordeel van hybride. Het positieve verschil per voertuig: RAV4 -20%; Yaris, Yaris Cross en Toyota C-HR -25%; Corolla -27%.

Ontdek onze hybride modellen

Plug-in hybride 

Plug-in hybrides gebruiken grotere batterijen. Kinetische energie volstaat niet om ze op te laden. Je moet ze dus opladen aan een (versterkt) stopcontact, een Wallbox of een laadpaal. Laad je jouw wagen thuis op, dan betaal je daar hetzelfde elektriciteitstarief voor als voor al je andere elektrische toestellen in huis.

Als je onderweg een plug-in hybride wil opladen, gebruik je een laadpaal. De tarieven aan laadpalen variëren sterk maar liggen gewoonlijk hoger dan het tarief dat je thuis betaalt.

Ontdek onze geëlektrificeerd gamma

Waterstofwagen

Een waterstofwagen gebruikt dan wel een batterij, toch hoef je hem niet op te laden. Hij haalt zijn elektrische energie immers uit waterstof. Die waterstof moet je wel bijtanken.

De onderhoudskosten

Een geëlektrificeerde wagen heeft veel minder onderhoud nodig dan een wagen met verbrandingsmotor, omdat hij minder bewegende delen bevat. Er is ook geen olie of oliefilter die vervangen moet worden. Daardoor zijn de onderhoudskosten aanzienlijk lager.

Een plug-in hybride en hybridewagen vergen meer onderhoudskosten dan een geëlektrificeerde wagen, maar nog steeds heel wat minder dan een wagen met enkel een verbrandingsmotor. Plug-in hybrides en hybrides gebruiken hun verbrandingsmotor immers minder vaak, waardoor die minder snel slijt en minder olieverversing vergt. Bovendien wordt de elektrische motor meestal aangesproken voor korte ritten, stadsritten en in de file, allemaal momenten die veel slijtage veroorzaken bij een verbrandingsmotor.

Tot slot halen een plug-in hybride en een hybride kinetische energie uit remmen en vertragen. Dit vermindert de slijtage van de remblokken en remschijven aanzienlijk.
Configureer je model

De aankoopprijzen

De aankoopprijzen voor benzinewagens liggen momenteel nog het laagst, op de voet gevolgd door dieselwagens. Hybridewagens en plug-in hybridewagens zijn iets duurder in aankoop. 100% geëlektrificeerde wagen en waterstofwagens hebben momenteel nog het hoogste prijskaartje.

10 jaar garantie

Of je nu kiest voor een Toyota met benzinemotor, dieselmotor, hybridemotor, plug-in hybridemotor of 100% elektrische motor: op de kwaliteit van Toyota kan je altijd vertrouwen. Daarom krijg je bij je jaarlijks onderhoud bij een herkende Toyota-verdeler een jaar extra garantie, en dat tot je wagen 10 jaar oud is of 200.000 kilometer op de teller heeft staan. Dat is dus alvast een kost waar je je bij Toyota nooit zorgen over hoeft te maken!