Technologie van Toyota-brandstofcellen

30 jaar ervaring in brandstofceltechnologie
Toyota investeert sinds 1992 in brandstofceltechnologie. Dankzij onze meest recente technologische ontwikkelingen zijn we nu in staat modulaire brandstofcelsystemen aan te bieden voor toepassingen buiten de auto-industrie.
  • PEM-technologie in het hart

    Toyota-brandstofcellen maken gebruik van PEM-technologie (Proton Exchange Membrane). Een protonenuitwisselingsmembraan-brandstofcel zet de chemische energie vrij die ontstaat bij de elektrochemische reactie van waterstof en zuurstof om in elektrische energie. Het produceert geen enkele emissie, behalve water. Bovendien wordt met behulp van een unieke technologie van Toyota een deel van dit geproduceerde water teruggestuurd naar het membraan om het te bevochtigen. Daarom heeft de Toyota-brandstofcelmodule geen aparte bevochtiger nodig.

  • Onze brandstofcelmodules

    Om het potentieel van waterstof van auto's naar andere toepassingen uit te breiden, hebben we onze brandstofceltechnologie omgebouwd tot compacte modules. De belangrijkste componenten (de brandstofcel en de componenten die de lucht- en waterstoftoevoer, koeling en vermogensregeling beheren) zijn geïntegreerd in een compacte behuizing die gemakkelijk kan worden aangepast aan verschillende producten en toepassingen.

    De modules zijn verkrijgbaar in twee vormen - een box en een plat rechthoekig formaat - voor meer flexibiliteit en gemakkelijkere aanpassing aan nieuwe toepassingen. Twee variaties voor elke vorm bieden een nominale vermogen van 60 kW of 80 kW.


  • Type 1 Overzicht: TFCM2-B

    Afmetingen (lengte x breedte x hoogte): 890 x 630 x 690 mm
    Gewicht bij benadering: 240 kg
    Nominale vermogen: 60 of 80 kW
    Spanning: 400 - 750 V

    * Waarden zijn richtwaarden en kunnen worden gewijzigd.


  • Type 2 Overzicht: TFCM2-F

    Afmetingen (lengte x breedte x hoogte): 1 270 x 630 x 410 mm
    Gewicht bij benadering: 240 kg
    Nominale vermogen: 60 of 80 kW
    Spanning: 400 - 750 V

    * Waarden zijn richtwaarden en kunnen worden gewijzigd.

  • Lokale productie

    Sinds 1992 hebben we onze waterstoftechnologie voortdurend verbeterd. Onze tweede generatie brandstofcelmodules worden ook geassembleerd in het R&D-centrum van TME in Brussel. Sinds januari 2022 herbergt de fabriek een pilotassemblagelijn die geavanceerde technologieën combineert met hoogwaardige assemblage. De beslissing om in Europa te assembleren is bedoeld om te voldoen aan de vraag in de hele regio, die naar verwachting aanzienlijk zal groeien. In samenwerking met ondernemers die geïnteresseerd zijn in het gebruik van onze technologie in hun toepassingen, biedt de brandstofcelactiviteitsgroep van TME de nodige technische ondersteuning voor integratie.

  • Veelzijdige productlijn

    Onze nieuwe brandstofcelmodule heeft een breed spanningsbereik (400 tot 750 V). Het kan worden aangesloten op elektrische apparatuur met behulp van de geïntegreerde brandstofcel-versterkingsconverter, wat de ontwikkeling en productie van brandstofcelproducten vereenvoudigt. Een modulaire aanpak verbetert het gemak: de vier modellen kunnen worden gecombineerd om te passen bij het uitgangsniveau en de installatieruimte die beschikbaar is. Modulariteit elimineert ook de noodzaak om ontwerpen te maken voor het installeren en afzonderlijk aansluiten van componenten van het brandstofcelsysteem. En het vermindert het aantal locaties waar de module moet worden aangesloten op een apparaat, wat de installatie vergemakkelijkt.

  • Uitstekende veiligheid en betrouwbaarheid

    Om de veiligheid met betrekking tot het gebruik van waterstof en hoge spanning te waarborgen, implementeren we een reeks voorzorgsmaatregelen. Deze zorgen ervoor dat er geen waterstoflekkage optreedt. In het onwaarschijnlijke geval van een lek wordt dit onmiddellijk gedetecteerd en gestopt. De module is ontworpen om te werken in diverse bedrijfsomgevingen, inclusief bij lage en hoge temperaturen, op grote hoogte (lage zuurstofniveaus) en onder zware trillingsomstandigheden. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in het gebruik van onze brandstofcelmodules kunnen de ondersteuning van ervaren ingenieurs aanvragen om te helpen bij het bepalen van de optimale ontwerp in termen van brandstofbesparing, gebruiksduur, bedrijfskosten, enz.

  • Hoge vermogensdichtheid en economische efficiëntie

    Dankzij de kenmerken van ons compacte brandstofcelsysteem, dat de bevochtiger van een voertuig elimineert door het water dat tijdens de energieproductie wordt geproduceerd binnenin de brandstofcel te circuleren, heeft onze nieuwe brandstofcelmodule een eersteklas wereldwijde vermogensdichtheid per eenheidsvolume bereikt, van topklasse. De onderhoudsvereisten van de nieuwe module zijn eenvoudig en zeldzaam. Dit draagt bij aan het verlagen van de totale kosten, van aankoop tot gebruik tot verwijdering.