INNOVATIE

Toyota RAV4: hybride, punt uit!

De ontwikkeling van een reeks hybridemodellen die automatisch opladen tijdens het rijden, legt de Toyota-groep geen windeieren. Dat kenmerk van de auto van de toekomst heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het enige wat jij hoeft te doen, is rijden. De twee motoren - één op benzine, de andere elektrisch - doen de rest. Zo eenvoudig is het!

Toyota ontwikkelt een compacte SUV voor de betere stadsbuurt
25 jaar geleden, januari 1994, het Autosalon: België bewondert in avant-première een prototype van Toyota dat snel onze wegen zal inpalmen. De nieuweling werd Toyota RAV4 of 'Recreational Active Vehicle with 4 wheels drive' gedoopt. Onnodig te vertalen, het concept slaat meteen aan.

Enkele maanden later, hoogzomer. Ik neem deel aan de perstesten van deze eerste SUV, een zeer compacte ‘terreinwagen’ van 3,69 meter lang. Hiermee brengt Toyota een auto voor ‘de betere stadsbuurten’ op de markt - anders dan de andere én geschikt om van de begane paden af te wijken. Het succes is immens.

De Toyota RAV4 gaat een briljante carrière tegemoet. Ondertussen is hij verkrijgbaar in een keuze van benzine- en dieselmotoren en als hybridevariant. De meer dan acht miljoen exemplaren die al van de productieband rolden, bevestigen het succes.

“No more boring cars”
Met deze gevleugelde uitspraak lanceren Toyota en topman Akio Toyoda, kleinzoon van de stichter van het merk, begin dit jaar de Toyota RAV4 - 5e generatie. Het betekent meteen de aftrap van een koerswijziging bij het merk. CEO Toyoda is in zijn vrije uren ook een bevlogen autocoureur en een gepassioneerd autoliefhebber, en op het vlak van auto’s heeft hij duidelijke ideeën.

Ter gelegenheid van de persvoorstelling van de 5e generatie van Toyota RAV4 en ruim ervoor laat hij met een veelzeggend statement zijn toekomstvisie voor de auto op groot scherm verschijnen: "No more boring cars". Of: “Geen saaie auto’s meer!” Een duidelijke boodschap die je terugziet in de laatste modellen van Toyota, zoals de nieuwe Toyota Corolla en de laatste Toyota RAV4.


Toyota RAV4 hybride, een geslaagde 5e generatie!
Even terug naar de Toyota RAV4: deze laatste versie kondigt een nieuw producttijdperk aan. Het Japanse nummer 1-merk beheerst de hybridisatie als geen ander en wilde die herbekijken. Sinds de lancering in 1997 van de eerste berline is Toyota Prius tot vandaag een bestseller en dé referentie op het vlak van hybridemodellen die automatisch opladen tijdens het rijden.

De stoere Toyota RAV4 is van een groter, steviger kaliber. Hij is gebouwd op een heel nieuw platform met een chassis van het TNGA-type (Toyota New Global Architecture), dat we ook in de toekomst op de meeste nieuwe Toyota-modellen zullen terugvinden. Deze indrukwekkende SUV met een sterke uitstraling is 4,60 m lang. De wielen staan in de uiterste hoeken met een wielbasis die 3 cm werd verlengd.

Met een aanzienlijke ruitoppervlakte, een sportiever uitzicht gecombineerd met een mooie binnenruimte voor 4/5 personen (vooral dan achterin), achterbanken die neerklappen tot een bijna vlakke koffervloer en een kofferinhoud van maar liefst 580 liter kan het totale volume tot ruim 1700 liter variëren. En als opmerkelijke nieuwigheid is er een klein intelligent gadget: een digitale achteruitkijkspiegel die ook functioneert als beeldscherm voor de camera aan de achterruit. Handig bij een tot de rand volgestouwde koffer.


Een superefficiënte thermische motor
De Toyota RAV4 wordt nog steeds aangeboden met een 2 liter-benzinemotor van 175 pk en een koppel van 208 Nm. De nieuwste hybrideversie is ook echt de moeite waard. De uiterst gesofisticeerde technologie vervangt de dieselmotor, die niet bepaald een toonbeeld in het genre was door de uitstoot van stikstofdeeltjes (NO2). De Toyota C-HR hybride stoot amper 9,6 mg NO uit, dat is 92,5% minder dan een dieselmotor.

De thermische motor in deze nieuwe Toyota RAV4-hybride haalt een recordrendement van 41%. Bovendien wordt hij geassisteerd door de elektrische motor/generator van 120 pk en een koppel van 202 Nm zodra de auto de weg oprijdt.

De AWD-versie heeft een tweede elektrische motor die op het achterstel staat gemonteerd. Met 55 pk en een koppel van 121 Nm is deze 4x4 geschikt voor alle terreinen zonder de minste mechanische verbinding tussen de twee assen. Zo kan hij meteen op avontuur buiten de begane paden.


218 pk in tandem, twee- of vierwielaandrijving
Bij de geteste hybrideversie met voorwielaandrijving (van € 36 000 tot iets meer dan € 43 000 voor de versie met vijf verschillende uitrustingsniveaus) merken we op dat de thermische motor, gecombineerd met het elektrische blok, 218 pk levert tegenover 197 pk bij de vorige generatie, met bijna 400 Nm koppel vanaf het starten. De transmissie naar de voorwielen gebeurt via een systeem van planeetwielen dat ongeveer functioneert als een CVT-versnellingsbak. Deze transmissie werd wel aanzienlijk verbeterd!

Het moet gezegd: met de thermische motor met stevige koppel, een elektrisch motorblok met krachtiger acceleratie en de nikkelmetaalhydridebatterij met een sterker vermogen loopt alles zeer naar wens. De topsnelheid van 180 km/u en de versnelling van 0 tot 100 km/u in iets meer dan 8 seconden maken van de Toyota RAV4 nog geen bolide, maar door het gewicht van de auto en de efficiënte thermische en elektrische motoren werd een behoorlijke vooruitgang gemaakt tegenover de vorige versie.


50 à 70% van de tijd elektrisch rijden
Tijdens het rijden noteren we ook dat de ingenieurs de voorkeur hebben gegeven aan elektrisch rijden en dat het groene lampje van de EV-modus (Electric Vehicle) op het dashboard vaker dan voorheen oplicht. Bij de minste afdaling, zodra je gas terugneemt of bij het remmen of afremmen, verbruikt de motor geen druppel benzine meer. Een pure bonus!

Zo wordt deze Toyota RAV4 een echt spaarvarkentje: 50 tot 70% van de rijtijd neemt de elektrische motor het over van de benzinemotor. Gedaan met onhandige laadkabels, zowel thuis als op verplaatsing. Toyota vereenvoudigt het leven. Alles gebeurt immers tijdens het rijden en dat geeft een gerust gevoel. Je hoeft er niet langer rekening mee te houden dat je de elektrische motor nog moet opladen. Het systeem zorgt er automatisch voor.
Bijzonder laag verbruik
Het benzineverbruik doet ook verbazen. Met een gewicht van bijna 1600 kg (en een trekvermogen van ongeveer 1650 kg) doet deze ruime Toyota RAV4 het met een gemiddelde van 5,8 l/100 km. Dat is ronduit verbluffend. Deze zeer lage verbruikscijfers sluiten perfect aan bij de filosofie van Toyota.

Hybride, hybride, hybride
Sinds het begin van deze eeuw hebben Toyota en Lexus meer dan 12 miljoen hybridevoertuigen geproduceerd. Dat leverde een besparing op van ruim 29 miljard liter brandstof, en er werd zo’n 90 miljard ton CO2 minder in de atmosfeer uitgestoten. Een welkome bijdrage voor onze planeet!

In België biedt Toyota vandaag zeven hybridemodellen aan, die bijna de helft van de verkoop van de Japanse gigant vertegenwoordigen. Bij Lexus vertegenwoordigen 11 hybriden 99,9% van de verkoop. Sinds de eerste productie in 1997 bereikten Toyota en Lexus onlangs de kaap van 12 miljoen hybrideauto’s. Een wereldwijd record dat moeilijk te breken valt!


Toyota

Ontdek alles over Toyota RAV4
Ontdek alles over hybrideauto’s

Meer over Toyota

Kies voor de marktleider van de hybrides Kies voor de marktleider van de hybrides Als marktleider van hybridevoertuigen perfectioneerden we onze wagens om u een onovertroffen gamma hybridemodellen voor elke levensstijl voor te stellen. Toyota op het Autosalon van Genève 2019 Toyota op het Autosalon van Genève 2019 Bekijk Toyota's persconferentie tijdens de Geneva Auto Show in 2019! Toyota op het autosalon 2019 Toyota op het autosalon 2019 Op het volgende autosalon van Brussel stelt Toyota 1 Belgische première en 3 nieuwigheden voor. Toyota-nostalgie in Toyota Collection Keulen Toyota-nostalgie in Toyota Collection Keulen In de Toyota Allee in Keulen vind je een heus Toyota-museum. Je geniet er van een mooie collectie oude Toyota’s en historische racewagens van Toyota Motorsport GmbH.
Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden en om u in het kader van commerciële acties te contacteren. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Bevestig uw voorkeuren door het vakje aan te vinken als u het ermee eens bent of of vink het vakje nadien indien u niet akkoord bent:

OK