Toyota Safety Sense

Voor Toyota moet mobiliteit rijmen op veiligheid. Daarom is er het gloednieuwe Toyota Safety Sense. Dit systeem bundelt, in functie van het model, een aantal veiligheidstechnologieën die u helpen aanrijdingen te voorkomen of, in het ergste geval, de gevolgen van een ongeval te beperken. Toyota Safety Sense is beschikbaar op de AYGO, de Yaris, de Auris, de Avensis, de RAV4 en de Prius*.

  • Pre-Collision System (PCS)

    Bij snelheden tussen ongeveer 10 km/u en 80 km/u detecteert het 'pre-collision-systeem' hindernissen voor de wagen en beperkt het het risico op kop-staartaanrijdingen met voorliggers. Zodra het systeem een dreigende aanrijding detecteert, maant het de bestuurder met auditieve en visuele waarschuwingen aan tot remmen.

    PCS bereidt het remsysteem zelfs voor om extra remkracht te leveren wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt. Als de bestuurder niet op tijd reageert, remt het systeem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 30 km/u te vertragen of de wagen zelfs helemaal tot stilstand te brengen. Zo voorkomt het de aanrijding of vermindert het de kracht van de impact.

  • Pre-Collision System met voetgangersdetectie (PCSP)

    Bovenop de PCS, bij detectie van een risico van botsing met een voetganger (indien de bestuurder niet op tijd reageert), wordt het automatisch remmen geactiveerd bij een relatieve snelheid tussen de 10 en 80 km/u en remt het systeem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 30 km/u te vertragen.

  • Lane Departure Alert (LDA)

    De rijstrookassistent (Lane Departure Alert) volgt de rijstrookmarkeringen en helpt ongevallen en frontale botsingen bij het veranderen van rijstrook te vermijden. Wanneer de wagen van zijn rijstrook begint af te wijken zonder dat de richtingaanwijzers werden geactiveerd, waarschuwt LDA de bestuurder met een geluidssignaal en een verklikker. Het systeem kan bij bepaalde modellen zelfs tegensturen om de wagen op zijn rijstrook te houden.

  • Automatic High Beam (AHB)

    De automatische grootlichten (Automatic High Beam) helpen een uitstekend zicht naar voren te verzekeren bij nachtelijke ritten. Het systeem detecteert zowel de koplampen van tegenliggers als de achterlichten van voorliggers en schakelt automatisch over tussen groot- en dimlichten om te voorkomen dat andere bestuurders verblind worden. Door meer gebruik te maken van de grootlichten, maakt het systeem voetgangers en hindernissen beter zichtbaar.

  • Road Sign Assist (RSA)

    De verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist) zorgt ervoor dat bestuurders steeds de best mogelijke informatie krijgen, ook als ze bijvoorbeeld een verkeersbord over het hoofd hebben gezien. Het systeem detecteert verkeersborden zoals snelheidsbeperkingen, inhaalverbodsborden, borden over de toestand van de weg en snelwegborden.

  • Adaptive Cruise Control (ACC)

    Adaptive Cruise Control maakt gebruik van een geavanceerde millimeter-golfradar. Het systeem detecteert voor de auto rijdende voertuigen en herkent de snelheid waarmee die zich voortbewegen. Het past vervolgens de eigen snelheid aan om ervoor te zorgen dat er altijd een veilige afstand is tussen de Toyota en zijn voorligger.

Driver Attention Alert (DAA)

Het Driver Attention Alert geeft een audiovisuele waarschuwing wanneer twee uur onafgebroken met een snelheid van meer dan 65 km/h is gereden. Het systeem monitort onwillekeurige variaties in de positie op de weg en adviseert de bestuurder desgevallend om een rustpauze in te lassen.