Automatisch rijden

Mensen en technologie kunnen samenwerken om steeds veiligere mobiliteit te realiseren
Eerst en vooral zet Toyota zich in voor geautomatiseerd rijden omdat de technologie ongelukken door menselijke fouten kan voorkomen. Toyota's benadering van geautomatiseerd rijden omvat het Mobility Teammate Concept, Chauffeur en Guardian™, om mobiliteit te realiseren die veilig, toegankelijk en gemakkelijk is.
  • Mobility Teammate Concept

    Toyota houdt zich al sinds de jaren 1990 bezig met actieve veiligheid en geautomatiseerde rijtechnologie, met als belangrijkste doel het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. We zetten onze ontwikkelingen verder met het Mobility Teammate Concept. Het is gebouwd op de overtuiging dat mensen en voertuigen kunnen samenwerken om mobiliteit veilig, handig, efficiënt en leuk te maken. Mensen moeten keuzes hebben en technologie kan menselijke capaciteiten versterken in plaats van deze te vervangen. In plaats van de menselijke betrokkenheid weg te nemen, willen we dat mensen kunnen genieten van de vrijheid en het plezier van autorijden als ze dat willen, terwijl ze kunnen profiteren van geautomatiseerde rijmogelijkheden wanneer ze dat nodig hebben of willen.

  • Wat zit er achter Teammate?

    Een auto is meer dan een vervoermiddel. Onze band met 'onze auto' verdiept zich naarmate hij voldoet aan onze mobiliteitsbehoeften en onze unieke smaak weerspiegelt. Wij geloven dat mensen zullen blijven houden van 'hun auto', zelfs in een toekomst waarin een deel van het rijden wordt geautomatiseerd. Afhankelijk van ervaring, kennis, leeftijd, medische conditie of eenvoudige vermoeidheid kan je rijvaardigheid van moment tot moment veranderen. Of misschien wil je in sommige situaties een sportieve rijstijl en in andere situaties een rustige rit. Onze technologieën voor geautomatiseerd rijden voldoen aan deze veranderende behoeften en helpen tegelijkertijd de veiligheid te ondersteunen, ongeacht de toestand van de bestuurder.

  • Chauffeur en Guardian

    Door automatisering van voertuigen willen we een mobiliteit realiseren die veilig, toegankelijk en handig is voor iedereen. Voor deze doelen streven we twee concepten na. Voor mensen die niet kunnen of willen rijden, maakt de chauffeurstechnologie het mogelijk dat een voertuig autonoom kan rijden. We zijn ook bezig met de ontwikkeling van Toyota Guardian™, waarbij de bestuurder en een AI-systeem rollen delen en waarbij wordt geprofiteerd van individuele vaardigheden. Guardian controleert voortdurend de omgeving en grijpt in om de capaciteiten van de bestuurder te versterken wanneer een aanrijding of ander veiligheidsrisico dreigt. Dit gebeurt niet alleen door te remmen, maar door het volledige scala aan rijacties te gebruiken.


  • Waarom Guardian?

    Je vraagt je misschien af waarom Toyota Guardian naast Chauffeur ontwikkelt. Chauffeurstechnologie zal een betekenisvolle impact hebben op het leven van mensen die niet kunnen of willen rijden. Maar de ontwikkeling ervan staat voor grote technische en sociale uitdagingen die tijd vergen.

    Daarom besturen veel implementaties van niveau 4-equivalente systemen testauto's enkel in zeer beperkte omstandigheden, zoals bij lage snelheid, bij weinig verkeer, wanneer er minder voetgangers of fietsers aanwezig zijn, bij mooi weer enz. We ontwerpen Guardian om veel van deze beperkingen te vermijden. Met Guardian kunnen we hogere niveaus van bestuurdersassistentie introduceren in productievoertuigen en de veiligheidsvoordelen van geautomatiseerd rijden eerder evalueren. Guardian kan ook vertrouwen en acceptatie opbouwen voor sterk geautomatiseerde technologie.


  • Geautomatiseerd of autonoom?

    Met de opkomst van nieuwe technologieën die sommige of alle rijtaken kunnen uitvoeren, zijn er een heleboel termen op de markt gekomen, zoals "geautomatiseerd", "sterk geautomatiseerd", "semi-autonoom" en "gedeeltelijk autonoom", "zelfrijdend" en "bestuurderloos", om er maar een paar te noemen.

    We vinden het belangrijk om functies nauwkeurig te beschrijven op basis van hun werkelijke prestaties, omdat dit invloed kan hebben op de verwachtingen en het begrip van klanten over wat hun auto kan doen. Toyota gebruikt het woord "geautomatiseerd" om een breed scala aan technologieën te beschrijven die menselijke controle gedurende een bepaalde periode versterken of vervangen. We spreken van "autonoom" als een geautomatiseerd systeem het rijden volledig kan overnemen - in wezen de bestuurder vervangend - en dit gedurende een bepaalde periode of zelfs voor onbepaalde tijd.


  • Automatisering die nog verder gaat dan veiligheid

    Naast de belangrijkste veiligheidsvoordelen kunnen geautomatiseerde rijsystemen helpen om het verkeer vlotter en efficiënter te maken. Dit kan belangrijke verbeteringen opleveren: een betere luchtkwaliteit door minder uitstoot en een betere levenskwaliteit voor bestuurders door kortere en meer voorspelbare reistijden.

    Meer mensen zouden het plezier van mobiliteit kunnen ervaren. Wij geloven dat de technologie achter automatisering enorme voordelen en mobiliteitsoplossingen met zich zal brengen die veel verder gaan dan auto's en vrachtwagens. Toyota maakt gebruik van zijn onderzoek naar geautomatiseerd rijden om nieuwe mobiliteitsoplossingen te creëren, zoals robots met een verbeterde perceptie, een verbeterd redeneringsvermogen en een verbeterde manipulatie, die meer bewegingsvrijheid kunnen bieden voor iedereen, bijvoorbeeld ook voor mensen met een beperkte mobiliteit.