Het verhaal van

VIER

GT-FOUR

Een naam die synoniem staat voor real-world performance en een icoon van de rallysport in de jaren tachtig en negentig - een discipline die kracht, precisie en vertrouwen vraagt. Nu, meer dan 20 jaar nadat de Celica GT-FOUR voor het laatst een podium verliet, gaat de erfenis verder. Dit keer als GR-FOUR, een state-of-the-art 4WD systeem in de nieuwe GR Yaris.

youtube video

Succes op elk oppervlak


De legendarische GT-FOUR was - en is nog steeds - de definitieve Celica, ontworpen om niet alleen liefhebbers op hun favoriete wegen te verrukken, maar ook om overwinningen te behalen op het hoogste niveau van de autosport. Ontdek slechts een paar van de hoogtepunten uit zijn roemruchte leven.

Celica ST165 GT-FOUR wegvoertuig


1986 – 1989

Motor
2.0-litre DOHC Turbo (3S-GTE)
Vermogen
185PS
Koppel
249Nm
Gewicht
1,480 kg

De ST165 GT-FOUR is gebaseerd op de vierde generatie Celica liftback en beschikt over een fulltime vierwielaandrijving en - destijds - de krachtigste 2.0-liter motor van Japan. De GT-FOUR, die zich gemakkelijk onderscheidt door zijn grotere bumperinlaten en prominente stickers, zou de perfecte basis vormen voor de aanval van Toyota Team Europe (TTE) op de WRC-titel.

Celica ST165 GT-FOUR rallyauto


1988 – 1991

WRC-debut
1988 Ronde van Corsica
Eerste WRC-overwinning
1989 Rally Australië
WRC-overwinningen
13
WRC-kampioenschappen
1990 WRC-rijderskampioenschap

De ST165 Celica GT-FOUR was niet alleen Toyota's eerste all-wheel drive wedstrijdwagen, maar ook de eerste Toyota die in staat was om op het hoogste niveau van het World Rally Championship (WRC) mee te doen. Na een gestaag debuutjaar in 1988 en de eerste WRC-zege in 1989 zou Carlos Sainz het WRC- rijkampioenschap in 1990 achter het stuur van een ST165 GT-FOUR veroveren.

Celica ST185 GT-FOUR wegvoertuig


1989 – 1993

Motor
2,0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Vermogen
225 PK
Koppel
304 Nm
Gewicht
1,390 – 1,520 kg

De ST185 GT-FOUR was gebaseerd op de onderbouwing van de vijfde generatie Celica liftback. Hij staat bekend als de GT-FOUR RC in Japan en de Carlos Sainz Limited Edition in heel Europa en onderscheidt zich door een doelgerichte motorkapventilator, lichtgewicht bumpers en een genummerde plaat. Ter homologatie werd de ST185 GT-FOUR slechts in 5.000 gewilde exemplaren geproduceerd.

Celica ST185 GT-FOUR rallyauto


1992 – 1994

WRC-debut
1992 Monte Carlo Rally
Eerste WRC-overwinning
1992 Safari Rally
WRC-overwinningen
16
WRC-kampioenschappen
92, 93, 94 Drivers' kampioenschap en 93, 94 Manufacturers' kampioenschap.

Tot op heden zal de ST185 Celica GT-FOUR herinnerd worden als Toyota's meest succesvolle rallyauto. In de drie jaar dat hij aan de start stond, behaalde hij 16 WRC-overwinningen, drie WRC-coureurstitels en twee WRC-fabriekskroontjes. Onmiddellijk herkenbaar aan zijn beroemde witte, groene en rode Castrol-kleurstelling, zou de ST185 GT-FOUR Carlos Sainz, Juha Kankkunen en Didier Auriol in stijl naar de WRC-titels blazen.

Celica ST205 GT-FOUR wegvoertuig


1994 – 1999

Motor
2,0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Vermogen
255 PS
Koppel
304 Nm
Gewicht
1,390 – 1,440 kg

Gebaseerd op de kenmerkende 'vaste koplamp' van de zesde generatie was de Celica ST205 de krachtigste GT-FOUR tot nu toe. Het homologatiemodel, dat in een beperkte oplage van slechts 2.500 auto's werd geproduceerd, was voorzien van een gewichtsbesparende aluminium motorkap, opgewaardeerde 'vier-pot'-remmen en een extra 30 pk van de verbeterde turbo en intercooler. De motivatie? Een andere WRC-titel.

Celica ST205 GT-FOUR rallyauto


1994 – 1997

WRC-debut
1994 Rally GB
Eerste WRC-overwinning
1995 Ronde van Corsica
WRC-overwinningen
1
WRC-kampioenschappen
0

Op papier had de ST205 GT-FOUR alle ingrediënten voor succes: kampioenschapsDNA, superieure aërodynamica en een uniek anti-lag systeem. Helaas, naast Auriol's Corsica overwinning en hoogtepunten zoals een enorme twee-drie-vier finish in Nieuw-Zeeland, werd het potentieel nooit gerealiseerd en het team verschoof zijn focus naar de nieuwe Corolla in 1998 in plaats daarvan.

Meer over de TOYOTA GAZOO Racing

Para Tech Para Tech Ingenieurs van Toyota en Andrea Eskau, winnares van meerdere gouden medailles op de Paralympische Spelen, hebben samengewerkt om de grenzen van het mogelijke te verleggen in de wielersport. De nieuwe Toyota PROACE CITY en PROACE CITY VERSO De nieuwe Toyota PROACE CITY en PROACE CITY VERSO Klaar voor het echte werk Geen wielrennen zonder Toyota-vloot! Geen wielrennen zonder Toyota-vloot! Sinds 2018 is Toyota logistiek partner van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond en beschikt de wielerbond over een twintigtal Toyota’s die zijn werking ondersteunen. Bondsvoorzitter Tom Van Damme maakt na een jaar een evaluatie. Meer dan 20 Toyota's in de familie! Meer dan 20 Toyota's in de familie! Daniel Debacker en zijn echtgenote Béatrice bestelden hun eerste Toyota in 1972 en zijn dit jaar aan hun 17e exemplaar toe! Betrouwbaarheid is voor hen de belangrijkste kwaliteit van het merk.
Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies op onze website om u een betere service aan te bieden en om u in het kader van legale acties te contacteren. Indien gewenst, blijft u de website gebruiken zoals u gewoon bent, of wijzig hier hoe uw cookie-instellingen.

Aanvaard alle cookies of stel uw voorkeuren in door te klikken op de betreffende knop.