1. Discover Toyota
  2. Toyota GAZOO Racing
  3. TGR en Yaris GR
  4. Yaris GR Heritage

Het verhaal van VIER

GT-FOUR

Een naam die synoniem staat voor real-world performance en een icoon van de rallysport in de jaren tachtig en negentig - een discipline die kracht, precisie en vertrouwen vraagt. Nu, meer dan 20 jaar nadat de Celica GT-FOUR voor het laatst een podium verliet, gaat de erfenis verder. Dit keer als GR-FOUR, een state-of-the-art 4WD systeem in de nieuwe GR Yaris.

SUCCES OP ELK OPPERVLAK

De legendarische GT-FOUR was - en is nog steeds - de definitieve Celica, ontworpen om niet alleen liefhebbers op hun favoriete wegen te verrukken, maar ook om overwinningen te behalen op het hoogste niveau van de autosport. Ontdek slechts een paar van de hoogtepunten uit zijn roemruchte leven.

 

CELICA ST165 GT-FOUR WEGVOERTUIG

1986 – 1989

  • Motor 2.0-litre DOHC Turbo (3S-GTE)
  • Vermogen 185CV
  • Koppel 249Nm
  • Gewicht 1,480 kg

De ST165 GT-FOUR is gebaseerd op de vierde generatie Celica liftback en beschikt over een fulltime vierwielaandrijving en - destijds - de krachtigste 2.0-liter motor van Japan. De GT-FOUR, die zich gemakkelijk onderscheidt door zijn grotere bumperinlaten en prominente stickers, zou de perfecte basis vormen voor de aanval van Toyota Team Europe (TTE) op de WRC-titel.

 

CELICA ST165 GT-FOUR RALLYAUTO

1988 – 1991

  • WRC-debut 1988 Ronde van Corsica
  • Eerste WRC-overwinning 1989 Rally Australië
  • WRC-overwinningen 13
  • WRC-kampioenschappen 1990 WRC-rijderskampioenschap

De ST165 Celica GT-FOUR was niet alleen Toyota's eerste all-wheel drive wedstrijdwagen, maar ook de eerste Toyota die in staat was om op het hoogste niveau van het World Rally Championship (WRC) mee te doen. Na een gestaag debuutjaar in 1988 en de eerste WRC-zege in 1989 zou Carlos Sainz het WRC- rijkampioenschap in 1990 achter het stuur van een ST165 GT-FOUR veroveren.

CELICA ST185 GT-FOUR WEGVOERTUIG

1989 – 1993

  • Motor 2,0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
  • Vermogen 225 PK
  • Koppel 304 Nm
  • Gewicht 1,390 – 1,520 kg

De ST185 GT-FOUR was gebaseerd op de onderbouwing van de vijfde generatie Celica liftback. Hij staat bekend als de GT-FOUR RC in Japan en de Carlos Sainz Limited Edition in heel Europa en onderscheidt zich door een doelgerichte motorkapventilator, lichtgewicht bumpers en een genummerde plaat. Ter homologatie werd de ST185 GT-FOUR slechts in 5.000 gewilde exemplaren geproduceerd.

CELICA ST185 GT-FOUR RALLYAUTO

1992 – 1994

  • WRC-debut 1992 Monte Carlo Rally
  • Eerste WRC-overwinning 1992 Safari Rally
  • WRC-overwinningen 16
  • WRC-kampioenschappen 92, 93, 94 Drivers' kampioenschap en 93, 94 Manufacturers' kampioenschap.

Tot op heden zal de ST185 Celica GT-FOUR herinnerd worden als Toyota's meest succesvolle rallyauto. In de drie jaar dat hij aan de start stond, behaalde hij 16 WRC-overwinningen, drie WRC-coureurstitels en twee WRC-fabriekskroontjes. Onmiddellijk herkenbaar aan zijn beroemde witte, groene en rode Castrol-kleurstelling, zou de ST185 GT-FOUR Carlos Sainz, Juha Kankkunen en Didier Auriol in stijl naar de WRC-titels blazen.

CELICA ST205 GT-FOUR WEGVOERTUIG

1994 – 1999

  • Motor 2,0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
  • Vermogen 255 PS
  • Koppel 304 Nm
  • Gewicht 1,390 – 1,440 kg

Gebaseerd op de kenmerkende 'vaste koplamp' van de zesde generatie was de Celica ST205 de krachtigste GT-FOUR tot nu toe. Het homologatiemodel, dat in een beperkte oplage van slechts 2.500 auto's werd geproduceerd, was voorzien van een gewichtsbesparende aluminium motorkap, opgewaardeerde 'vier-pot'-remmen en een extra 30 pk van de verbeterde turbo en intercooler. De motivatie? Een andere WRC-titel.

CELICA ST205 GT-FOUR RALLYAUTO

1994 – 1997

  • WRC-debut 1994 Rallye de GB
  • Eerste WRC-overwinning 1995 Ronde van Corsica
  • WRC-overwinningen 1
  • WRC-kampioenschappen 0

Op papier had de ST205 GT-FOUR alle ingrediënten voor succes: kampioenschapsDNA, superieure aërodynamica en een uniek anti-lag systeem. Helaas, naast Auriol's Corsica overwinning en hoogtepunten zoals een enorme twee-drie-vier finish in Nieuw-Zeeland, werd het potentieel nooit gerealiseerd en het team verschoof zijn focus naar de nieuwe Corolla in 1998 in plaats daarvan.