Toyota Productiesysteem

Ons wereldwijd bekende lean fabricagesysteem
De manier waarop we onze voertuigen produceren wordt bepaald door het Toyota Productiesysteem (TPS). Het is een originele productiefilosofie die gericht is op het elimineren van verspilling en het bereiken van maximale efficiëntie - vaak aangeduid als een "lean" of "Just-In-Time" systeem.
  • Lean fabricagesysteem

    Het Toyota Productiesysteem is al lange tijd erkend als een methode om verspilling te elimineren en hoge efficiëntie te bereiken. De essentie ervan is echter om het werk gemakkelijker en minder belastend te maken voor werknemers, met de nadruk op het creëren van zinvol werk. Centraal in het TPS staan de concepten Jidoka en Just-In-Time. Door deze concepten toe te passen, zijn we in staat om onze producten efficiënt te produceren en aan te passen aan de vraag van de klanten. Dit betekent dat elk voertuig voldoet aan onze hoge kwaliteitsnormen en de individuele eisen van onze klanten.

  • Onze twee belangrijkste concepten

    Jidoka, een Japans woord dat kan worden vertaald als "automatisering met een menselijke aanraking" of "slimme automatisering", is een methode om snel problemen te identificeren en te corrigeren die zouden kunnen leiden tot defecte producten. Op elk moment of in elke fase van het productieproces kunnen onze medewerkers de "andon-koord" trekken, letterlijk de productielijn stoppen om te voorkomen dat problemen ontstaan die anderen in de toekomst zouden vinden. Tegelijkertijd waarschuwt dit alle teamleden voor het defect of probleem dat is gevonden op de assemblagelijn en wordt de hele productie stopgezet om het te repareren.

    Just-In-Time houdt in dat elk productieproces wordt verfijnd en gecoördineerd om alleen te produceren wat nodig is voor het volgende proces, op tijd.

  • TPS: wereldwijd aangenomen

    De eerste concepten van het TPS kwamen van de oprichter van Toyota, Sakichi Toyoda. Zijn uitvindingen van weefgetouwen werden gemotiveerd door zijn wens om het werk van zijn moeder te vereenvoudigen en kwaliteit in het product te integreren. Terwijl Toyota evolueerde tot een autofabrikant, evolueerde het TPS om verspilling als motor van Kaizen, of continue verbetering, te gebruiken vanuit een kwaliteits-, efficiëntie- en Just-In-Time-perspectief. Het TPS-systeem is bestudeerd, aangepast en wereldwijd geïmplementeerd, niet alleen door fabrikanten, maar ook door allerlei soorten bedrijven die hun prestaties efficiënter willen maken.

  • Jidoka

    Jidoka is een methode om problemen te identificeren en snel actie te ondernemen om defecten op elk punt in het productieproces te corrigeren. Shopfloor-werknemers zijn gemachtigd om de productielijn te stoppen in geval van problemen en de informatie door te geven aan het "andon"-bord om snelle probleemoplossing mogelijk te maken. Door deze manier van denken toe te passen, zijn geautomatiseerde processen en machines ingesteld om automatisch een probleem te detecteren en veilig te stoppen. Dit maakt inspectie en aanpassing mogelijk. Op deze manier helpt het systeem om herhaling van problemen te voorkomen, wat zorgt voor kwaliteit en hoge productiviteit.

  • Just-In-Time

    Just-In-Time betekent produceren wat nodig is, wanneer het nodig is, en in de juiste hoeveelheid, op elk productiestadium. Dit betekent dat we streven naar constante kwaliteit, een regelmatige productiestroom en geoptimaliseerde handling van onderdelen. Dit vereist dat de productielijn wordt bevoorraad met alle benodigde onderdelen. Naarmate de onderdelen worden gebruikt, wordt er op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid nieuwe voorraad geleverd, waardoor onderbrekingen of vertragingen in het productieproces worden voorkomen. Het Kanban-systeem staat centraal in het Just-In-Time proces. Het biedt een automatische en realtime methode om onderdelen aan te vullen op het lijnniveau en een minimale voorraad te handhaven.

  • TPS op kantoor

    Het TPS wordt ook toegepast op ons kantoorwerk. Hier wordt Jidoka volledig omarmd om te verduidelijken en te waarborgen dat elke taak voldoet aan de behoeften van onze interne klanten. Dit betekent dat minder tijd wordt besteed aan herschrijven of het uitvoeren van andere niet-waarde-toevoegende activiteiten. Binnen het kantoor vinden we slimme manieren om kwaliteit te integreren in onze processen door slimme automatisering toe te passen op onze geoptimaliseerde workflows. Bovendien wordt het Just-In-Time-concept geïllustreerd door onze voortdurende inspanningen om de doorlooptijd van onze taken te verkorten. Sneller reageren op marktveranderingen stelt ons in staat om onze middelen verder te optimaliseren.