Geboren uit WRC

DE NIEUWE GR YARIS IS GEEN NORMALE ‘HOT HATCH’.

Het is een volbloed. Geboren uit WRC. Gemaakt door mensen verenigd door één passie: winnen. Samen met TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team is hij ontwikkeld met kennis en technologie van de top van de autosport, waardoor hij op elk terrein van het wereldkampioenschap Rally (WRC) kan slagen, maar toch elke dag weer het gevoel van een echte sportwagen geeft, op alle wegen die je betreedt.

 

  • VERBONDEN DOOR DE RALLYSPORT


    In 2014 bracht het lot Tommi Mäkinen en Akio Toyoda samen. De viervoudig WRC-kampioen en de president van Toyota - twee mannen verbonden door de rallysport - vonden elkaar in een adembenemende sessie op het ijs. Hét perfecte moment voor de terugkeer van Toyota in het WRC, met een sportauto gebouwd om te winnen. De nieuwe GR Yaris.

ALLEMAAL VOOR GR-FOUR

Het hart van de nieuwe GR Yaris is GR-FOUR. Ontwikkeld in samenwerking met TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team en aangescherpt door WRC-coureurs, is Toyota's eerste sportieve all-wheel-drive (AWD) systeem in 20 jaar voorzien van een High Response Koppeling en een elektronische koppeling om je een uitzonderlijk niveau van grip en tractie te geven.

Via de 4WD-moduscontroller van de GR Yaris kunt u direct de verhouding voor- en achteraandrijving beheren. Met de drie modi, Track (50:50), Sport (30:70) en Normal (60:40), kan u het gedrag van de auto aanpassen aan uw stemming; of het nu gaat om een betere snelheidsregeling op een circuit, een levendig gevoel van achterwielaandrijving op een landweggetje of een grotere wendbaarheid in de stad.

  • Beleving naar wens

    De vierwielaandrijving in de GR Yaris heeft een bedieningsknop met drie standen, Track (50:50), Sport (30:70) en Normal (60:40). Zo kunt u het gedrag van de auto aan uw stemming aanpassen: meer controle op circuits, pittige achterwielaandrijving op landelijke wegen of extra wendbaarheid in de stad.

  • Koppel in balans

    De lichte GR-FOUR-vierwielaandrijving omvat een snel reagerende koppeling en een elektronisch pedaal om het koppel tussen de voor- en achteras te verdelen. Wanneer u remt in een bocht, wordt koppel naar de achterwielen gestuurd om u meer controle en vertrouwen te geven.

  • Gemaakt voor het circuit

    Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter zijn onderdeel van het optionele Circuit Pack, waarmee de GR Yaris nog betere prestaties levert. De sperdifferentiëlen regelen de koppelafgifte aan de wielen links en rechts om het vermogen optimaal op de weg over te brengen. Daardoor kunt u op maximale snelheid rijden en beleeft u meer plezier achter het stuur.

RACE-REACTIE

Onder de motorkap van de GR Yaris ligt een motor die allesbehalve gewoon is. Met een vermogen van 261 pk en 360 Nm is de nieuw ontwikkelde 1.6-liter turbocompressor de krachtigste 3-cilinder productiemotor ter wereld.

Ontwikkeld in overeenstemming met de WRC2-reglementen, bevat hij geavanceerde motorsportkennis en materialen die nog nooit eerder in een productieauto zijn gebruikt. Hij is compact en licht, en levert topprestaties dankzij een uniek voorstuk en blok, op maat gemaakte krukas en zuigers en een turbo met kogellagersysteem, zodat hij altijd klaar is om te reageren op het circuit, en voor maximaal plezier op de weg.

  • Vermogen 261 DIN-pk
  • Koppel 360 NM
  • 0-100 km/h 5.2 sec
  • Topsnelheid 230 km/h

 

  • Prestaties van wereldklasse

    De driecilindermotor levert 261 DIN-pk vermogen en 360 Nm koppel en is daarmee de krachtigste productiemotor ter wereld in zijn soort. Met zijn indrukwekkende gewicht-vermogenverhouding van 4,9 kg per DIN-pk is de GR Yaris handelbaar en gemakkelijk te besturen in de stad, maar daarbuiten verrast hij door zijn directe en opwindende rijgedrag.

  • Geworteld in de autosport

    In onze compleet nieuwe driecilindermotor hebben we kennis en materialen uit de autosport verwerkt die nooit eerder in een productieauto zijn toegepast. Met zijn unieke cilinderkop en blok, speciale krukas en zuigers, en single-scroll turbo met kogellager is deze vederlichte motor goed voor serieuze prestaties.

  • Getemd vermogen

    Toyota heeft een nieuw, speciaal platform met hoogwaardige double wishbone-ophanging ontwikkeld om dit vermogen te temmen. Krachtige, tweedelige voorwielremschijven van 356 mm met vier zuigers in de remklauwen leveren constante remkracht, terwijl een nauwkeurige handgeschakelde zesversnellingsbak voor betrokkenheid en rijplezier zorgt.

ONTWORPEN VOOR SUCCES

Anders dan de meeste nieuwe auto’s is de GR Yaris niet ontworpen om op te vallen, maar om – in stijl – trofeeën in de wacht te slepen. De lage, brede en spectaculaire GR Yaris heeft een aerodynamisch ontwerp waarin allerlei gewichtsbesparende materialen zijn toegepast en beheerst daarmee niet alleen de snelle heuveltoppen van de Rally van Finland, maar ook de golvende bochten van uw favoriete weg.

 

GEMAAKT DOOR MOTOMACHI

Wanneer je een echt op maat gemaakte sportwagen als de GR Yaris in elkaar moet zetten, is er maar één plek op de wereld waar je je creatie tot leven wilt brengen: Motomachi, Japan. Motomachi, de geboorteplaats van legendes als de Lexus LFA en Supra A80, is nu de thuisbasis van de eerste GR productielijn, klaar om met de hand een populaire hatch te bouwen als geen ander.

Doordat de GR Yaris met de hand wordt gemaakt door experts duurt het 10 keer langer dan een conventionele volumewagen om de wagen te assembleren. De productielijn is gestroomlijnd voor de prestaties, met elementen zoals uitlijncontroles van de carrosserie en extra lassen die ervoor zorgen dat elke GR Yaris met zorg en aandacht wordt gebouwd. Net zoals elke op maat gemaakte racemachine moet zijn.