1. Discover Toyota
  2. Toyota Quality
  3. Quality History & Traditions

Kwaliteit, geschiedenis en tradities

Het Toyota-erfgoed is gebouwd op kwaliteit
Vanaf dag één heeft Toyota een hoge kwaliteit van zijn producten en diensten hoog in het vaandel gedragen. In de loop der jaren hebben we principes en processen geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat onze kwaliteitsniveaus blijven verbeteren.
  • Kwaliteit vanaf de eerste dag


    In de bijna 100 jaar van ons bestaan - zelfs vanaf de dagen van de oorspronkelijke Toyoda-familieweverij en voordat we begonnen met het maken van voertuigen - hebben we een wereldwijde reputatie opgebouwd voor het leveren van producten en diensten van hoge kwaliteit. Dat is iets wat we willen behouden en uitbreiden. Bovendien heeft Toyota vanaf dag één standvastig kwaliteitsborgingsactiviteiten geïmplementeerd, wat resulteerde in topwaarderingen van onze klanten. We verbeteren voortdurend onze kennis, processen, producten en diensten om steeds hogere kwaliteitsniveaus te leveren bij alles wat we doen.

  • Principes voor kwaliteitsborging


    De kernprincipes achter ons kwaliteitsborgingssysteem, waaronder 'Klant eerst', 'Kwaliteit eerst' en 'Genchi Genbutsu' (Ga ter plekke kijken), zijn vastgelegd toen het bedrijf werd opgericht. Sindsdien zijn deze principes doorgegeven en vandaag de dag vormen ze de basis voor elk organisatieniveau van Toyota, van de werkvloer tot het executive management. We zijn trots op deze tradities, die we blijven ontwikkelen en verbeteren om nieuwe uitdagingen aan te gaan. De afgelopen tijd heeft ons Total Quality Control-proces ons geholpen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze voertuigen voortdurend te verbeteren.

  • Kwaliteit betekent klantgericht zijn


    Al in 1969 introduceerde Toyota in Japan een systeem voor het terugroepen van voertuigen. In die tijd gebruikten we een reeks spraakmakende krantenadvertenties om te laten zien dat klanten onze eerste zorg zijn bij het waarborgen van kwaliteit in elk onderdeel van ons bedrijf. Deze toewijding is vandaag de dag nog net zo relevant als toen. Het verzamelen van gegevens en het analyseren van feedback van klanten helpt ons bij het plannen van nieuwe producten, het verhogen van de kwaliteitsnormen en het verbeteren van onze manier van werken en van de diensten die we leveren.


  • De oorsprong van het Andon-principe

    Het Andon-principe werd in 1924 gecreëerd door Sakichi Toyoda om zijn automatische weefgetouwmachine type G te laten stoppen wanneer er zich een probleem voordeed. Oorspronkelijk verwees het naar een knop of trekkoord waarmee de productie automatisch werd stopgezet wanneer de knop of het trekkoord werd bediend door een personeelslid. De term komt van het Japanse woord voor een papieren lantaarn en verwijst naar een verlicht signaal dat andere personen op de hoogte brengt van een probleem. Andon verwijst nu naar een visueel hulpmiddel dat een probleem markeert waarbij actie vereist is in een specifiek gebied of op een specifieke werkplek. Zo kan er een oplossing worden gevonden voordat het te laat is om het probleem te corrigeren.


  • De bijdrage van TPS aan kwaliteit

    In 1955 werden ingenieur Taiichi Ohno en zijn team, met sterke steun van Toyota's bedrijfsleider Eiji Toyoda, de katalysatoren achter het Toyota Productie Systeem (TPS) dat we vandaag de dag kennen. TPS verhoogt de productiesnelheid, de kwaliteit en de klanttevredenheid. Het is de overkoepelende term voor Jidoka, Just-in-Time en onze andere kwaliteitsprotocollen. Door deze concepten toe te passen, kunnen we voertuigen snel en efficiënt produceren. Zo kan iedereen voldoen aan onze hoge kwaliteitsnormen en aan de individuele eisen van onze klanten.