Tijdens de productieperiode, die 24 jaar duurde, is de Supra uitgegroeid van een sportieve en luxueuze gran turismo tot de zuivere, compromisloze sportwagen die we kennen uit de jaren '90. Zoals fans van andere zeer invloedrijke wagens classificeren liefhebbers de vier Supra-generaties op basis van de interne chassiscode: A40, A60, A70 en A80.
Het verhaal van de Supra
Het leven van een legende
Supra. Een Latijns woord voor "boven" of "overtreffend". En heel toepasselijk de naam voor de meest populaire en door velen geliefde sportauto van Toyota.
Meer dan zestien jaar na het einde van de productie heeft de Supra vandaag nog steeds een legendarische status onder sportautoliefhebbers. De Supra heeft een vaste plek verworven in de populaire cultuur en jong en oud over de hele wereld geïnspireerd, onder andere door zijn hoofdrol in deel 1 van ‘The Fast and the Furious’ en de wielkeuze voor gamers in Gran Turismo®. Bovendien is hij de lieveling van een generatie gepassioneerde tuners en drifters.
De invloed van een icoon
De stamboom van de Supra loopt helemaal terug tot de prachtige Toyota 2000gt uit de jaren '60. Met zijn lange, vloeiende motorkap, achteraan geplaatste cabine en 6-cilinderlijnmotor en achterwielaandrijving is de invloed van de 2000gt terug te vinden in elke incarnatie van de Supra.
-
Evolutie van de A
-
“Net zoals atleten testen hoe goed ze zijn door met al hun kracht aan de Olympische Spelen mee te doen, zo zien autofabrikanten de autosport als een manier om hun voertuig tot het uiterste te laten presteren en overmacht te verwerven, waardoor ze nieuwe manieren ontdekken om de autotechnologie te bevorderen.”
Kiichiro Toyoda (oprichter van Toyota) 1952
Raceverleden
Dankzij de lancering van het TOYOTA GAZOO Racing’s GR Supra racing concept is het verband tussen autosport en de Toyota GR Supra A90 duidelijker dan ooit. Maar voor Toyota is het belang van autosport bij de ontwikkeling van zijn wegversies reeds tientallen jaren merkbaar.
Een man met een missie
Achter elke fantastische wagen schuilt een fantastische geest. Bij de nieuwe Toyota Supra komt de visie en de stuwkracht van een veteraan van Toyota, Tetsuya Tada, hoofdingenieur van het A90-project.
Hij groeide op als zoon van een rallyrijder en was veel meer geïnteresseerd in automagazines dan manga-strips. Het is dan ook niet te verwonderen dat Tada-san uitgroeide tot de "petrolhead" die we vandaag kennen. Na een tijdje als copiloot van zijn vader evolueerde hij naar de rallysport en begon hij de instellingen van zijn eerste wagen, een Corolla AE86, aan te passen en fijn af te stemmen zodat die het gewenste rijgedrag vertoonde.
Sinds hij in 1987 bij Toyota kwam, heeft Tada-san baanbrekende ABS-technologie ontwikkeld voor het Toyota rallyteam. Eind jaren '90 werkte hij samen met zijn toenmalige chef Isao Tsuzuki, hoofdingenieur voor talrijke fantastische Toyota sportauto's zoals de Celica, MR2 en de A80 Supra. Daar verwierf hij de nodige vaardigheden en ervaring op voertuigen zoals de gezinswagen Toyota Raum.
De terugkeer van de Supra
Enkele jaren later kreeg hij eindelijk de kans waar hij al zolang van droomde: een auto bouwen die zuiver rijplezier verzekert en fans van sportauto's terugbrengen naar Toyota. Die auto was de GT86. De nieuwe Toyota sportauto gaf elke bestuurder, ongeacht zijn capaciteiten, het vertrouwen om weer te genieten en oogstte wereldwijd bijval in de media voor de zuiverheid van het rijplezier.
Net toen de GT86 in 2012 op de weg kwam, kreeg Tada-san zijn ultieme opdracht. Hiervoor zou hij een beroep moeten doen op al zijn ervaring, vastberadenheid en volhardendheid. Dit was zijn kans om een compromisloze sportauto te bouwen, die het ultieme rijplezier leverde en met een naam die reeds al te lang afwezig was.
De terugkeer van de Supra.