Toyota GR Supra specificaties

Gericht op het gevoel

De ontwikkeling van de nieuwe Toyota GR Supra draaide niet om cijfermatige prestaties of scherpe rondetijden, maar was consequent gericht op het gevoel dat u achter het stuur ervaart. Dankzij de opwindende mix van kracht, balans en wendbaarheid biedt deze auto ultiem rijplezier voor liefhebbers.

Rijgedrag

De nieuwe Toyota GR Supra is ontworpen als een sportwagen in zijn zuiverste vorm. Dankzij de korte wielbasis in combinatie met een grote spoorbreedte, het lage gewicht, het lage zwaartepunt en de zeer stijve carrosserie kunnen autoliefhebbers zich verheugen op een opwindende mix van kracht, wendbaarheid en nauwkeurig rijgedrag. Om een dergelijk gevoel te bereiken, konden we geen concessies doen.

 

Adaptive Variable Suspension (AVS) speelt een belangrijke rol in de nieuwe Toyota GR Supra. Dankzij MacPherson-veerpoten met dubbel verbonden veren aan de voorkant en een five-link systeem aan de achterkant krijgt u een hoge mate van comfort wanneer u wilt ontspannen en uitmuntende controle wanneer u wilt spelen.

De voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving zorgen ervoor dat de nieuwe Toyota GR Supra een perfecte gewichtsverdeling (50:50) tussen de voor- en achterkant heeft. Dankzij het lichte maar stijve composietframe van aluminium en staal krijgt de bestuurder een vertrouwenwekkende stabiliteit, een welhaast onbegrensde grip en een neutraal gebalanceerd rijgedrag.

Door de zeer stijve carrosserie van de nieuwe Toyota GR Supra konden de geometrie van de ophanging en de afstelling van de schokdempers nog meer verfijnd worden. Voor nauwkeurig bochtenwerk zijn het subframe en de draagarmbevestigingen van de voorwielophanging extreem stijf gemaakt. Door het gebruik van aluminium voor de draagarmen en zelfstellende lagers heeft de auto een lager onafgeveerd gewicht, wat een onovertroffen wendbaarheid en efficiëntie oplevert.

De beste balans tussen wendbaarheid en stabiliteit wordt bereikt als de verhouding tussen de lengte van de wielbasis en de spoorbreedte tussen 1,5 en 1,6 ligt. Dankzij de beste techniek en vormgeving uit de autosport bereikt de nieuwe Toyota GR Supra de ideale ‘gulden snede’ van 1,55. Dit zorgt voor een uitzonderlijke wendbaarheid en stabiliteit wanneer tot het uiterste wordt gereden.

Prestaties

De 3.0-liter zescilinderlijnmotor van de nieuwe Toyota GR Supra voelt zich op de weg net zo thuis als op het circuit en heeft alles in zich om uw zintuigen te stimuleren. Deze motor met één twin-scroll turbo, hoogprecieze directe brandstofinspuiting en variabele klepregeling levert 340 DIN-pk vermogen en 500 nm koppel voor een opwindende acceleratie van 0-100 km/h in 4,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/h.

 

 

Via twee rijmodi kunt u de nieuwe Toyota GR Supra aan uw stemming aanpassen. Als u van Normal naar Sport schakelt, worden het geluid en de respons van de motor, het schakelpatroon, de demping, de besturing en het actief differentieel in een oogwenk in gereedheid gebracht om te presteren. Voor nog meer controle over de prestaties van de auto kan de bestuurder een speciale ‘circuitinstelling’ selecteren die het Vehicle Stability System minder snel laat ingrijpen.

Het actief differentieel dat standaard op de nieuwe Toyota GR Supra aanwezig is, komt de stabiliteit en efficiëntie enorm ten goede wanneer de banden tot het uiterste moeten gaan. Dit effect is voortdurend merkbaar in bochten: u ervaart meer stabiliteit tijdens het remmen en insturen van de bocht en maximale grip wanneer u gas geeft bij het uitkomen van de bocht.

De uiterst soepele zescilindermotor van de nieuwe Toyota GR Supra is gekoppeld aan een geavanceerde achttraps automaat met peddelschakelaars op het stuurwiel. Wanneer de omstandigheden het toelaten, kunt u hiermee razendsnel op- en terugschakelen en nauwkeurig bochten nemen.

Een Launch Control-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand met maximale tractie te accelereren, waardoor de nieuwe Toyota GR Supra in slechts 4,3 seconden op 100 km/h zit en een topsnelheid van 250 km/h haalt.

De krachtige remmen hebben Brembo-remklauwen met vier zuigers en de 19-inch smeedaluminium velgen zijn voorzien van Michelin Pilot Super Sport-banden met veel grip, zodat de bestuurder het dynamische potentieel van de nieuwe Toyota GR Supra volledig kan benutten.

Ontwerp

Met zijn opvallende ontwerp — lange motorkap, compacte carrosserie en dubbelgewelfd dak — zal de nieuwe Toyota GR Supra autoliefhebbers beslist in vervoering brengen en fans van klassieke sportwagens voor zich innemen. Het Condensed Extreme-concept werd voor het eerst getoond in de spectaculaire FT-1 concept car, die door Toyota’s CALTY-studio in Californië werd getekend. Het combineert de aerodynamische eigenschappen van een raceauto met een modern, krachtig uiterlijk dat geen onduidelijkheid over de rijprestaties laat bestaan.

Het Condensed Extreme-concept verwijst rechtstreeks naar de ‘packaging’ van de nieuwe Toyota GR Supra. Het Condensed-aspect komt tot uiting in de verhouding tussen de grote diameter van de wielen, de korte wielbasis en de totale lengte, terwijl aan het Extreme-aspect invulling is gegeven door het brede postuur met krappe interieurafmetingen en een grote spoorbreedte, dat bijdraagt aan de wendbaarheid en stabiliteit van de auto.

Door het gebruik van de beste techniek uit de autosport worden de luchtweerstand en opwaartse kracht zoveel mogelijk beperkt en heeft de nieuwe Toyota GR Supra een ideale gewichtsverdeling tussen de voor- en achterkant. Het opvallende dubbelgewelfde dak verlaagt de luchtweerstand zonder hoofdruimte op te offeren, terwijl de gebogen lipspoiler aan de achterkant de opwaartse kracht verlaagt.

Het brede postuur en de korte wielbasis van de nieuwe Toyota GR Supra worden aangevuld door imposante 19-inch smeedaluminium velgen en opvallende koplampen met zes LED’s. Het mistachterlicht en de achteruitrijlichten worden gevormd door LED-punten onderaan in het midden van de bumper als knipoog naar het raceverleden van de auto.

Comfort

Met zijn op de bestuurder gerichte cockpit, door de racewereld geïnspireerde stoelen en eersteklas technologie is de nieuwe Toyota GR Supra de ideale allrounder, met het comfort van een GT en de beheersing van een sportwagen. Het 8,8-inch centrale multimediasysteem geeft u toegang tot navigatie, Toyota Supra Connect, muziek en handsfree bellen, terwijl het Smart Entry-systeem met startfunctie en de grote, uitbreidbare bagageruimte het dagelijks leven vereenvoudigen.

De door de racewereld geïnspireerde, elektrisch verstelbare stoelen (inclusief lendensteun) in de nieuwe Toyota GR Supra hebben geïntegreerde verwarmings- en geheugenfuncties. Ze zijn bekleed met alcantara in de Active-uitvoering en met leder in de Premium-uitvoering en A90-editie en zorgen voor constant comfort en uitstekende ondersteuning, vooral op het circuit.

U hebt altijd een duidelijk zicht op de weg in de nieuwe Toyota GR Supra. Voor de meesturende koplampen, de achterlichten en de dagrijverlichting wordt LED-technologie gebruikt en alle spiegels zijn zelfdimmend, terwijl de ruitenwissers met regensensor en achteruitrijcamera voor nog meer gemak zorgen.

Voor de momenten waarop u ontspannen achterover wilt leunen, is de nieuwe Toyota GR Supra in de Active-uitvoering voorzien van een audiosysteem met 10 luidsprekers inclusief Bluetooth en een USB-poort en een 8,8-inch centraal display voor navigatietoegang met Supra Connect (in toepasselijke markten). De Premium-uitvoering heeft naast de Active-specificaties een JBL premium geluidssysteem met 12 luidsprekers en een draadloze smartphonelader.

De nieuwe Toyota GR Supra is een sublieme sportwagen en daarom is veiligheid van het allergrootste belang. Het Supra Safety Plus-pakket omvat een Blind Spot Monitor, Lane Departure Alert, Rear-Cross Traffic Alert, Rear-end Collision Alert, intelligente parkeersensoren met automatische remfunctie en een eCall-functie, die bij een ernstige aanrijding automatisch de locatie aan de hulpdiensten doorgeeft. Alle Toyota GR Supra’s zijn ook standaard uitgerust met Adaptive Cruise Control met Stop&Go

Performance specs

Meer informaties