1. Discover Toyota
  2. Toyota GAZOO Racing
  3. Toyota GR Supra
  4. Racing DNA van Toyota

Racen zit in ons DNA

Raceontwikkeling

TOYOTA GAZOO Racing doet mee aan de grootste autosportevenementen ter wereld, zoals het World Endurance Championship (WEC), het World Rally Championship (WRC) en de 24 uur van de Nürburgring. Door de uitdagingen in het heetst van de strijd te overwinnen, kunnen we onze mensen ontwikkelen, nieuwe technologieën bedenken en nog betere auto’s produceren.

 

De nieuwe Toyota GR Supra biedt ons het perfecte platform om te gaan racen. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Supra Racing Concept moeten we uitdagingen overwinnen die niet bestonden toen we de straatauto ontwierpen. Door de betrouwbaarheid te optimaliseren en de prestaties tot het uiterste te verfijnen, kan ons team zijn grootste doel bereiken: de concurrentie verslaan.

Lessen van het circuit

In de nieuwe Toyota GR Supra, die door toyota gazoo racing wordt geproduceerd, hebben we onze ervaring met racen op het hoogste niveau verwerkt. Daardoor is het een pure sportwagen, die zowel op het circuit (tot het uiterste) als op normale wegen in zijn element is.

KRACHT

Fredric Aasbø

Wereldkampioen drifting Frederic Aasbø had in zijn jeugd slechts één droom: de Toyota Supra. Na jarenlang uitkijken naar de terugkeer van de Toyota Supra vertelt de driftmaster ons of de vijfde generatie aan zijn hoge verwachtingen voldoet.

TRADITIE

Ken Gushi

Een Toyota Supra uit 1986 was de eerste auto waarin beroepsdrifter Ken Gushi ooit plaatsnam. Vandaag stapt deze ervaren bestuurder voor het eerst in de nieuwe Toyota Supra om na te gaan of de vijfde generatie de eigenschappen van een echte sportwagen bezit.

TECHNOLOGIE

Mike Conway

Mike Conway van TOYOTA GAZOO Racing probeert in de weekends zijn 1000 pk sterke TS050 HYBRID te temmen. Voor hem gaat het bij racen niet alleen om grenzen verleggen, maar ook om de mate waarin technologie doordringt naar straatauto’s als de nieuwe Toyota Supra.

OPWINDING

Jari Matti Latvala

De Finse rallyrijder Jari Matti Latvala is een superster die op elk wegdek en bij elke snelheid de grenzen opzoekt. Hij vergelijkt het (meestal zijwaarts) besturen van zijn lichte, 400 pk sterke Yaris met de opwinding die hij voelt wanneer hij de nieuwe Toyota Supra voor hem ongekende snelheden laat bereiken.

ONTWERP

Townsend Bell

Bij de naam Supra denkt IndyCar-coureur Townsend Bell als eerste aan het opvallende model dat een schoolvriend in de jaren negentig bezat. Voordat hij ook maar instapt, valt Townsend al voor het uiterlijk van de nieuwe Toyota Supra, van de lage rijhoogte tot het aerodynamische ontwerp.

BALANS

Abbie Eaton

Voor tv-stuntrijdster Abbie Eaton staat rijden tot het uiterste bijna gelijk aan dansen. Dat gevoel wordt versterkt wanneer een sportwagen niet alleen qua snelheid en rijgedrag maar over de hele linie goed presteert. Gelukkig voor Abbie verheft de nieuwe Toyota Supra balans tot een kunstvorm.

« Racen en supra »

Twee woorden die een hele generatie autosportfans en Gran Turismo® spelers op nostalgische wijze herinneren aan de legendarische Castrol TOMS Supra GT’s en gehavende Supra GT LM’s uit het midden van de jaren negentig.

Maar het duurde tot het begin van de jaren tachtig voordat de GR Supra echt aan autosport ging doen. Hoewel de vierde generatie GR Supra met afstand het meest succesvol was in de autosport, boekten ook de A60 en A70 grote successen in verschillende takken van de racesport, van Europese tourwagenkampioenschappen tot het World Rally Championship.

RALLY

 

Na het eerste succes van Per Eklund in een Celica Supra tijdens het Brits kampioenschap rally maakte de A70 GR Supra zijn debuut in Groep A. Het model bleek bijzonder effectief op ruw Afrikaans terrein, zoals in de gevreesde Safari Rally.

TOURWAGENS

 

De beroemde tourwagenrijder Win Percy won in 1984 het British Saloon Car Championship in een A60 Celica Supra. Een jaar later was het de beurt aan motorcoureur Barry Sheene, die grote mensenmassa’s op de been bracht: iedereen wilde de tweewielerlegende wel eens aan het werk zien in de Celica Supra.

LE MANS

 

Le Mans maakte zijn reputatie als zwaarste test van mens en machine beide keren waar toen de GR Supra in de kleuren van Nippon Denso aan de 24 uursrace meedeed. Door rivaliserende coureurs, mechanische problemen en incidenten tijdens de race eindigde de GR Supra in 1995 slechts op de veertiende plaats en werd de finish het jaar daarna niet eens gehaald. De latere geschiedenis wijst erop dat de vloek van Le Mans toen nog maar net was begonnen voor Toyota ...

GT

 

Tussen 1995 en 2005 was de GR Supra een dominante kracht in het Japanese Grand Touring Championship (JGTC). De auto won het JGTC vier keer — in 1997, 2001, 2002 en 2005 — en hoewel de productie in 2002 eindigde, bleven fabrieksteams de Supra tot zijn laatste race in 2006 met veel succes gebruiken.